{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.514 visninger | Oprettet:

Hydrofoil, igen igen.. {{forumTopicSubject}}

Hey så godt emnet lidt længere nede men vidste ikke om den var lukket smiley
ville bare spørge om der findes en udregnings tabel osv for hvor meget fart man taber ? for hvis det er 5-10 kknob som nogen skriver er det da rimelig meget ? jeg har en 60 hk mariner og vil da gerne vide om det i forhold til vandsport hvoir jeg ikke har brug for så mange skarpe sving, er dumt at have den på ved at jeg mister noget ? smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hydrofoil, igen igen..
  • #1   17. aug 2009 Jeg skal lige høre, hvorfor vil du have 'foils' på en 60'er??
    Har du problemer med at komme op og plane??


  • #2   17. aug 2009 nej det skulle jeg umiddelbart ikke mene, har først for nyligt købt båden, men det sad på smiley og syntes den er langsommere end min gamle 40 hk som også var en 14 fod speed...begge 2 fletcher..så fik lidt mistanke da en anden bruger i en anden tråd skrev noget om den godt kunne tage 5-10 knob, det er jo meget ud af en 35 stykker smiley

  • #3   17. aug 2009 Så bare hiv dem af...
    De har ikke noget at gøre på en fletcher i det hele taget smiley
    (du kan jo altid sætte dem på igen)


  • #4   17. aug 2009 seb. vi er ikke enige smiley , men hvis de er på er det da hurtigt at skrue dem af og lave en test så man kan se præcist hvor meget man mister

  • #5   17. aug 2009 det er faktisk bare en stor finne, men jo vil jeg da prøve...skulle jo blive godt vejr på torsdag så en god tur på søen er jo muligt smiley men den sidder bare med 4 bolte med låse-møtrikker så det er ca verdens nemmeste sag, men tak for de hurtige svar smiley

  • #6   17. aug 2009 ja når man har en er det inetet problem at teste ved at pille den af. ofte er dilemmaet om man skal købe og bore huller mm og risikere og intet få ud af det

  • #7   18. aug 2009 jeg er i den situation at jeg monterede hydrofoil på min ørnvik med en 40 hk motor, jeg synes det har hjulpet og har øget topfarten med 3-4 knob og styrer egenskaberne er blevet bedre i lav fart.

  • #9   18. aug 2009 det kommer meget an på hele ens setup. hvis ens skrue har tendens til at grave et hul og tage luft så hjælper hydrofoiler med at holde vand ved skruen, der er faktisk kun den hårde vej og teste sig frem til bedre resultater. også angående motorhøjde propeltype osv

  • #10   18. aug 2009 Okay, altså flere delte meninger, men som steffen siger er der jo sikkert også meget forskel på hvordan ens setup er smiley får ny skrue i morgen, 12 grader stigning så starter lige med at prøve uden...det er en af de helt gamle mariner 60 hk motor fra slut firserne men den kører upåklageligt og tager nok omdrejninger, så ja har tænkt lidt over hvad der kunne holde båden tilbage...men hydro kom ikke over vand når den planede og plejer ikke at trimme motoren op ? det power trim jeg har er hvertfald meget meget langsomt men der hvor jeg købte skruen sagde de at der ikke var nogen grund til at købe ny motor til trim da det ikke rigtig hjalp, den havde alle dage været langsom, men hvor meget har trim under sejlads egentlig af betydning ?

  • #12   20. aug 2009 trim har monstermeget at sige i forhold til din topfart.
    når man skal hurtigt op at plane skal motoren være nede
    og når man sejler stærkt skla den være så langt oppe som muligt før båden bliver ustabil
    uden trim så vælger man en mellemting og får lidt af begge dele uden at være optimalt på noget tidspunkt.


Kommentér på:
Hydrofoil, igen igen..

Annonce