{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.357 visninger | Oprettet:

Jomfrutur {{forumTopicSubject}}

Så var jeg med min far ude, på den første tur i halvanden times tid, det var en vild fed oplevelse, det var bare lidt trælst, at hvis vi ikke tiltede motoren fossede der vand over hækken, når vi bare nærmede os de 30 knob, så den blev holdt på de 25. Der var bare et problem mere, hvis vi så endelig tiltede motoren hoppede og dansede båden og fløj nærmest, det er ærgerligt, men jeg tror sgu motoren er for stor:-)
Tag evt. Et kig forbi.
God dag:-)


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Jomfrutur
  • #1   1. jun 2014 Jeg tror ikke motoren er for kraftig, men når man kigger på billedet af motoren, der sidder på båden, så ser det i stedet ud til, at motoren er for lang....

    Kavationspladen skal flugte med det nederste af bunden på hækken, se pic.

    Gør den ikke det, har man en meget ustyrlig, nærmest farlig båd, at sejle stærkt i, alt efter motorkraft, da den vil løfte båden op af vandet, ved for megen gas, og gøre den ustyrlig og farlig.

    Ser man på højden af hækken, ser den nærmest ud til at være beregnet til en motor med kort ben, men billeder kan jo snyde..

    Er det tilfældet, at benet på motoren er for lang, så er man nødt til, enten at fornøje motorhøjden, eller anskaffe sig en motor der passer, der er ikke anden måde, at få en stabil og velsejlende båd på..


    profilbillede
  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #2   1. jun 2014 Det står i profilen at der er ekstra langt ben på motoren, så det er jo nok der problemet ligger

  • #3   1. jun 2014 Tror også det er motor, der stikker for langt smiley
    En hurtigt og noget lettere måde, at få den højere op, ville være en jackplate (powerlift)... Noget lettere en at lave hækken helt om! smiley


  • #4   1. jun 2014 Ahh tusind tak, tænkte ellers det nok var noget med at den også var lidt for tung til båden, men tusind tal for de kloge ord i hvert fald:-)

  • #5   1. jun 2014 Men hvad er det der jackplate en måde at få motoren højere op?:-)

  • #6   1. jun 2014 Prøv at søge "jackplate" på youtube. Der er både manuel og hydraulisk.

  • #7   1. jun 2014 Nu har jeg lige været ude at kigge, og jeg tror billedet snyder lidt, det er lidt svært at se, men højden passer egentlig meget godt, og de har også løftet den lidt op der ude.
    Jeg tror måske grunden også kan være at motorbåde har en fordybning i bag, min er flad, men mange har en fordybning så vandet ikke når at løbe ind i båden.:-)


    profilbillede
  • #8   1. jun 2014 Når først båden er oppe at plane skulle der ikke gerne komme vand ind over hækken. Hvorfor den gør det ved jeg ikke, men hvis motoren er monteret for lavt kan der godt komme lidt vand. (det gør der på min lille gummi racer)


  • #9   1. jun 2014 Der kommer heller ikke rigtigt vand ind når den planer, problemet er den planer kun og kan kun
    Få rigtigt fart på hvis vi tilter motoren, men så planer den for meget, hvis ikke vi tilter suser den glat over vandet, men vandet suser ind over hækken:-)


  • #10   1. jun 2014 Det tyder altså på at motoren er monteret for lavt. Prøv at trim den ned til kavitationsplader står vandret mens båden ligger på traileren. Kavitationspladen skal flugte med bunden af båden/hækken. evt 1-2 cm over.

  • #11   1. jun 2014 Tjoo det må jeg lige prøve imorgen.
    Tak:-)


  • #12   1. jun 2014 Den skal flugte som på den tegning jeg har oploadet, sæt motoren i lodret stilling, og båden med bunden helt vandret, så skal kavationspladen, som er pladen lige over propellen, flugte med bunden, som er det nederste sted på hækken.

    Er den lavere, bare 5 cm, vil det give store problemer på så let en båd, som en Rib, jo er . . .

    Der er mange der mener, at nogle få cm højere end bunden, er ok, men det kan desværre også give problemer, feks. at motoren ikke får køling nok under drej, da kølevandsindtagene kan blive blotlagt, og toppen af propellen kan også blive blotlagt under drej, så den fanger luft, så det bedste i alle forhold, er at kavationspladen flugter helt med bunden.


  • #13   1. jun 2014 Okay det kan helt sikkert godt være den ikke er helt lige, jeg er nødt til at se det imorgen så skriver jeg.

  • #15   1. jun 2014 Jeg tror lige jeg vil se hvorvidt den passer med tegningen, men den skal vel ikke sænkes så bliver motoren da bare endnu tungere?:-)

  • #17   1. jun 2014 Ja men det vil jeg også, for det ærger mig, at jeg ikke filmede det eller noget, så jeg vidste om det løb over kanten eller sprøjtede over.

  • #18   9. jun 2014 Jeg har fundet ud af at jeg kan rykke motore en tak så det skal jeg have den sendt ud og få gjort i næste uge, det er vidst en 2 cm. men det betyder alt sammen noget.
    Ps. jeg skal ud og sejle igen senere idag smiley
    Ha en god dag


Kommentér på:
Jomfrutur

Annonce