{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.187 visninger | Oprettet:

Bil på slæbested {{forumTopicSubject}}

Hej BG
nu må jeg lige høre de kloge mennesker herinde ang at holde på slæbestedet.

har prøvet med min gamle toyota avensis station car og der kunne håndbremsen ikke holde bilen + tom 525kg trailer på rampen uden at trille (den havde lige fået lavet bremser).

senest skulle jeg have den gamle båd op og der brugte jeg svirgerfars toyota sportsvan og der kunne håndbremsen ikke holde bil+tom 1300kg trailer på slæbestedet uden at trille (bremser lavet og synet for under 1 måned siden).

i begge tilfælde kunne det lade sig gøre ved at der var 1 der sad i bilen og trådte på bremsen hele tiden.

er der andre der bruger toyota som trækdyr eller er det generalt at de ikke er velegnet til formålet ?

Skal snart købe ny bil da min avensis er solgt og der er ikke træk på den vores nissan almera så lidt info ville være rart smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Bil på slæbested
  • #1   10. jul 2014 Gå 4 oplæg ned, så får du en masse svar på dit problem....

  • #2   10. jul 2014 Nej syntes ikke det gir svar på problemet, det er intet problem for nogle af de omtalte biler at komme op når båden kom på.

    Problemet er at håndbremserne ikke kan holde bil + tom trailer på rampen med mindre der sidder 1 og træder på bremsen også.
    prøvede på sportsvan at slukke motor og sætte den i gear samtidig med håndbremsen var trukket men alligevel trillede den.

    P.S. Det skal lige nævnes at det ikke er samme værksted der lavede bremser på de 2 biler hehe


  • #4   10. jul 2014 Ja men det er lidt et problem når den ikke kan holde en tom trailer når jeg trækker håndbremsen og sætter den i gear.

  • #6   10. jul 2014 I det tilfælde havde jeg valgt at tegne en kaskoforsikring på OTA´en, og koble en trailer efter, for at køre ned på slæbestedets rampe og lade hele vogntoget kører ud i suppen....

  • #7   10. jul 2014 Der var bla. et medlem, der brugte 2 stk stopklodser, måske var det en løsning, ellers, køb en bil med automatgear, næste gang du skal skifte bil, så er problemet løst...

  • Jørgen S
    Jørgen S Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 29
    #8   10. jul 2014 Jeg har en Toyota Avensis, årg 11, og en Toyota combivan årg 04, de holder begge på vadestedet uden problemer, med trailer og ca 1400 kg båd.
    Så i gang med at skifte bremser smiley


  • #9   10. jul 2014 med mindre dit slæbested er lodret - så flytter bilen sig ikke hvis du sætter den i 1ste gear og slipper koblingen.
    (skulle jeg også lige skrive at motoren skal slukkes)


  • #10   10. jul 2014 1 gear eller andre gear, er ikke en sikker måde at parkere en bil på slæbestedet eller anden hældende grund..

    Motoren er ikke 100% tæt, den vil langsomt miste trykket i den cylinder, hvor stemplet står øverste, og så vil den rykke baglæns til den bliver stoppet af kompressionen på næste cylinder osv. og sådan vil den langsomt gå op i tempo, og pludselig holder bilen i vandet, og biler med slidte og/eller små motorer er mest udsatte.....

    Det sker jævnlig for bilister, som parkerer på steder med hældende grund, når de bruger gearet i stedet for håndbremsen...



  • #11   10. jul 2014 Ja ingen tvivl om det er en ommer med de bremser... Selvom der er skiftet bakker/klodser kan og er kablerne sikkert dårlige.. Smør bremserne og skift kabler ( evt mekaniker) Det skal kunne holde i hvert fald en tom trailer uden problemer. Og for god ordens skyld så er et syn ikke hvad det har været mere.. Man kan få synet mere eller mindre alt fordi det er privatejede synshaller.

  • #13   10. jul 2014 Du tager fejl, og det kommer også an på størrelsen af motoren, vægten, samt hældningen, og kommer den først i gang, så går det stærkere og stærkere...

    En af mine venner, igen igen, ham med Fiat Brava´en, prøvede det på et slæbested, men på trods af, at motoren ikke bruger olie, og er i tip top stand, så kunne den ikke klare opgaven, og begyndte at køre baglæns, stille og roligt...


  • #15   10. jul 2014 Kravet til parkering-bremsen, er at den skal kunne fastholde bilen på en hældende grund på op til 18%, og den skal virke på mindst 2 hjul-par, feks. de 2 forreste eller bagerste hjul . . .

  • #17   10. jul 2014 Ja har overvejet automat gear når jeg skal købe.
    Bremser sådan en på alle hjul eller er det kun 4x4 der gør det?


  • #19   10. jul 2014 Min Ford focus har absolut ingen problemer med at holde på rampen med håndbremsen trukket.. Har faktisk aldrig haft det problem med nogen af de biler jeg har haft..

  • #20   10. jul 2014 kør spanden ud i suppen.....mit alles

  • #21   10. jul 2014 Vrøvl Brian S. Passer det, så ville en encylindret buskryder motor kunne klare opgaven, bare den er sluttet til gearkassen på en bil, du påstår jo at liter og vægt er underordnet..

    Kom ned til mig med din bil, så skal jeg vise dig, at din bil ikke er ligeglad med den vægt den bliver belastet med, når den er i gear, og at den ikke kan holde tryk i de enkelte cylindere, uanset hvor ny motoren er...

    Vi kører på slæbestedet med din bil, hægter en trailer på, og læser et par ton på traileren, og din bil må kun være sat i gear.

    Så giver jeg en øl og lidt mad, og en time efter, så går vi ned til din bil, og ser om den er havnet i baljen, eller kun har flyttet sig 17 cm..

    Med din logik, så er en stempelmotor jo så tæt, at den kan holde tryk i ca. en time, og kan den ikke det, er den lige til skrothandleren...



  • #23   11. jul 2014 Det korte og det lange i denne tråd er vist at håndbremsen ikke er for go i nogen af trådstarters biler. Hvorfor den ikke kan holde en tom trailer på rampen med håndankeret kastet og bilen i gear, er mig en lidt en gåde.

    Tror brumbass i #15 mener 1 hjulpar og ikke 2 hjulpar.



  • #24   11. jul 2014 Kim hvorfor den ikke vil er grundet hans håndbremsekabler ikke køre som de skal og skal skiftes.. Det er faktisk ret simpelt men det drukner helt i ligegyldige svar.

  • #25   11. jul 2014 Michael a. Min gamle bil vw Touran var med automat/dsg der var ingen problemer med at holde bilen når den stod i gear/parkering,problem'et kom først når jeg så skulle ha den over i gear/drive eller 1/2/3 + så var det som om at der var træk på gearkassen og at den ikke ville slippe ud af parkering igen!så jeg var ikke imponeret over mit automat gear?nu har jeg en volvo s60 T5 og den kan ikke holde den på håndbremsen skal også i 1 gear så går det.....inu smiley har kasko på bilen smiley

  • #26   11. jul 2014 Jeg har for en sikkerheds skyld skåret et stykke 4+4 træstykkr ug og sat et øje på men en snor på som lige er lang nok til at nå hen til trækket når træet ligge bag det ene baghjul der holder bilen fint på plads og når du så kører op af rampen følget træ stykket med , der er mange folk der har gloet på min anordning men de har ALLE kommet med positive kommentarer og så kan det laves for små penge og hvis du vil være helt sikker så lav 1 til hver baghjul .
    Du kan også købe nogle tilsvarende i plastik men jeg syntes at det er sjovere at lave dem selv og man har jo altid noget træ liggende.

    Træstykkerne behøver ikke at være bredere end dine baghjul , jeg har altid mine liggende i bagagerummet og de fylder ikke en skid
    MVH Hasse


  • #28   11. jul 2014 Angående diskussion om motoren kan holde så spiller det også en rolle om vi taler diesel eller benzin. Kompressionen er ca dobbelt så høj på en diesel som en benzinmotor, derfor er de væsentligt sværere at turne. Prøv bare at sammenligne startmotorens størrelse på en benzinmotor og en diesel eller prøv at skubbe en dieselbil i gear...

    Micael A
    Jeg har samme båd som dig men en Ford Smax Diesel som trækker. Den holder snildt båden på den stejle rampe i Hejlsminde når den står i gear og håndbremsen trukket. Når jeg kører op holder jeg den i håndbremsen mens jeg finder koblingspunktet og den laver stort set ikke hjulspin.

    Avensis'en lyder som om den ikke bremser som den skal. Ofte bliver håndbremsen ikke slidt ordentligt til og ruster sammen pga indtrængende regnvand. Prøv at motionere den jævnligt f.eks at trække den hen mod et lyskryds å bremseklodser/skiver (eller bakker/tromler) slides mod hinanden og giver bedre friktion.


  • #30   11. jul 2014 Per T
    Har solgt min Aventis da jeg fik et godt tilbud på en anden bil så har ikke selv træk mere så lånte Svigerfar bil da jeg skulle have min jofa op da den blev solgt.
    Måske gav jeg den bare ikke nok tid til lige at få motor modstand inden jeg besluttede at det kunne den ikke.

    Holder du så på bremsen og finder koblings punktet uden gas når du skal op?
    Syntes det var noget rod når den ikke kunne holde sig selv og man så skulle igang


  • #31   11. jul 2014 Hej Michael
    Det lyder nok lidt rodet men min procedure er
    - Venstre fod på kobling, højre på bremse, håndbremse trukket
    - Finder koblingspunktet og holder vognen med håndbremse plus koblingen, skifter højre fod til speeder
    - Giver lidt gas og slipper koblingen gelinde samtidig med håndbremsen og kører op.

    Jeg tror dog min håndbremse er bedre end din, samtidig har jeg jo 300Nm+ diesel at gøre godt med så den sejtrækker godt


  • #32   12. jul 2014 att Brian S Ha ha ha ja lige netop sådan en anordning virker fint og så behøver man ikke de laaaaange søforklaringer om " hvordan " man skal bruge sin kobling og håndbremse som man jo " burde " have kendskab til hvis ellers man har et
    " kørekort "


  • #33   12. jul 2014 @hasse. At have et kørekort er jo ikke ensbetydende med man kan køre bil.. smiley

  • #34   12. jul 2014 jeg syntes bare at denne tråd er blevet ALT for lang PGA et skide simpelt spørgsmål
    men det er jo det sædvanlige herinde efterhånden ??
    Der er ALT for mange " kloge åge " men lige frem at forklare manden hvordan han skal bruge sin kobling er da bare for langt ude men da vældig underholdende
    mit råd er
    Snak med den mekanikker og forklar at bremserne ikke duer på trods af at de skulle være lavet og se hvad han siger
    Lav et par klodser som på billedet så bliver din bil hvor den skal MEN hvis den ikke kan trække din båd op så anskaf en større bil eller en mindre båd
    længere behøver den ikke at være
    MVH Hasse Nielsen


  • #35   13. jul 2014 Har købt klodser til at sætte bag hjulene men da det ikke er min bil er det ikke op til mig om den skal på værksted.

    Det var bare et spørgsmål om andre havde de problemer da jeg nu har oplevet det på 2 forskellige toyota hvor jeg ved at min gamle avensis lige havde fået skiftet bremser + slanger.
    den gamle avensis 1.8 benzin træk fint de ca 700kg op af rampen (den gamle båd).
    Svirgerfars sportsvan 2.0 diesel trækker de 1300kg op fint også (den nye båd).

    P.S. Så ved jeg godt hvordan jeg skal bruge koblingen, men det kunne jo være nogle havde nogle fix til at gøre det nemmere smiley


  • #36   13. jul 2014 Hej Michael
    Ja der er sgu mange " Dårlige " slæbesteder rundt om i landet hvor man næsten skal have en 4 hjuls trækker ha ha ha jeg skiftede også min Opel kadett 1,3 ud med en vetra 1,8 i men mit nuværende båd sæt vejer små 1000 kg og jeg kan stadig godt komme ud for at den laver hjulspind ha ha ha men klodserne er en god hjælp så man ikke behøver at tænke så meget på håndbremsen.
    Men du skal da nok gøre ejeren opmærksom på at håndbremsen skal kigges på for en sikkerheds skyld
    Jeg ønsker jer alle en god sommer
    MVH Hasse


  • Steen P
    Steen P Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #37   17. jul 2014 Måske jeg ikke lige har fattet det.
    Men hvorfor ikke trække bremsen på traileren når båden skal i på slæbestedet ??
    Det har langt de fleste bådtrailere jo. Med mindre det er 750 kg eller lavere.


  • #38   17. jul 2014 Jo jo, men så skal man stadigvæk have en stående klar til at trække den bremse, men der sidder en i bilen og trykker på bremsen der...

    Hvis P-bremsen er ok, bruge den kunne holde både bilen og båden, uden at den triller nogen steder..

    Jeg sætter selv mit automatgear i park, så blokerer den de trækkende hjul, og det er nok til at holde både min bil og båd, uden risiko for at den triller baglæns, og det sammen kan jeg gøre med min P-bremse, det er blot meget lettere at sætte den i park..


  • #39   17. jul 2014 igår morgen morges var der en der søsatte han mercedes 320 i horsens . Håndbremsen var trukket og bilen stod i park., Han var bare så uhældig at baghjulene hold på et meget glat underlag.
    Så stop klosser kan varmt anbefales


  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #40   17. jul 2014 #39 Hvis baghjulene står på noget glat vil klodserne jo også gøre det?

  • #41   17. jul 2014 men det gør forhjulene ikke
    og Børn i bilen under søsætning er bare ikke iorden


  • erik M
    erik M Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Svar: 10
    #42   18. jul 2014 det var mange problemer for at søsætte en båd så skulle i prøve at komme til at holde med en 1200 kg campingvogn midt på den stejle rampe til 1 ste. sal på bornholmerbåden med en nissan premiera det fløjtede noget da den skulle igang igen men håndbremsen kunne sagtens holde den

  • #43   19. jul 2014 http://hsfo.dk/article/20140717/ARTIKLER/140719566/1119
    Måske skulle han bare ha båret gummibåden ud i vandet


  • #44   19. jul 2014 Nu er det vel sådan at man for det meste er nød til at stige ud af bilen for at lægge de famøse klodser så mens man gør det skal noget jo holde medmindre man selvfølgelig er 2 om det. smiley

  • #45   19. jul 2014 Den med den ældre Mercedes, som skulle have været gledet i haven, med låste hjul, tror jeg ikke på, og den pris der er opgivet på bilen, holder vist ikke, selv om den var belagt med bladguld...

    Her er et billede af slæbestedet.

    Det er ikke stejlt, og man holder på næsten plan asfalt, selv med hele traileren ude i vandet, så at en lille bitte trailer, skulle kunne trække en stor Mercedes med låste hjul, ud i vandet, den nægter jeg et tro på...

    Der må stikke noget andet under . . .


    profilbillede
  • #46   19. jul 2014 Bare for at mæle ALLE spekulationer om fusk i jorden, så var en kami og jeg på havnen da det skete og så det da det skete.
    håndbremsen var trukket og bilen sted i park, ( var selv inde og løsne den da bilen blev slæbt op)
    på billed er der højvande, den det skete da der var lavvande, og så bakker man ud på en stålplade som er mega glat af alger,


  • #47   19. jul 2014 stopklods med en snor i, og armen ud af vinduet for at trække klodsen væk når man begynder at køre frem


  • #48   19. jul 2014 Dine oplysninger om stålpladen og højvande, ændrer jo en del på historien..

    Jeg har flere gange hørt at slæbestedet har fint plads, og er nemt at bruge, af dem jeg kender, som bruger stedet jævnligt..

    På en bil med automatgear, trækker man normalt ikke håndbremsen, man sætter den i park, hvorpå den så låser det trækkende hjulpar, uanset om motoren kører eller ej...


  • #50   19. jul 2014 Det kommer an på flere ting, virker P. bremsen feks. på baghjulene, og bilen er forehjulstrukket, så vil Park blokere forhjulene, så kan der være meget stor forskel på underlaget de blokerede hjul står på.

    Min egen bil er forhjulstrukket, mens p-bremser virker på baghjulene, så man kan faktisk blokere alle 4 hjul, ved at bruge både P. bremsen og Park..

    Og måske virkede P bremsen ikke på begge hjul ? Så

    Så det er ikke sådan lige at svare på, da det jo som sagt, afhænger af flere ting..


  • #51   19. jul 2014 mercedes er baghjuls trukket , og p bremsen virker på baghjulene, mig bekendt er det kun gamle citruenger hvor håndbremsen er monteret på forhjulene.
    En af vores kamier var ved at lave samme stunt 14 dage før, der var det en åben føre dør som ramte stene der rede hans bil fra samme skæbne, dog nu men bulet dør. Der var det en jetski på 145 kg som de skulle hive af traileren.



  • #53   20. jul 2014 Fed tråd...:)

  • #54   21. jul 2014 Att Brunbass
    Armen ud af vinduet ?????? Min klods sidder med en løkke på krogen så den kommer med op når jeg begynder at køre op a rampen.
    MVH Hasse


  • #55   21. jul 2014 ATT hasse n det var mig der sagde armen ud af vinduet, det jeg mente var en enkelt stopklods bag ved v forhjul, og så trække den væk mår man begynder at køre frem.
    på vores glatte slæbested hjælper de desværre ikke at komme dem bag ved baghulene, men det er ellers et smart løsning som du har lavet


  • #56   22. jul 2014 Att Kenneth B
    okay og JA jeg så en der havde lavet sådan en for mange år siden og lavede en til mig selv og bruger den hver gang for det er da en skide god ekstra sikkerhed


  • #57   15. aug 2014 Jeg fik lavet et sæt klodser af konens kasserede tørrestativ og prøvede dem i Hejlsminde i går. Slæbestedet er ret stejlt men klodserne holdt fint min Jofa, trailer og S-max uden hverken bremser eller gear.

    Det er da een af de bedste opfindelser siden skiveskåret rugbrød, tak til Hasse eller hvem der end er "opfinderen"


  • #58   15. aug 2014 att Per T
    jeg så en der brugte en 4 gange 4 stolpe i Hundested og forfinede den bare lidt og satte en snor på så de følger med op når men kører fremad og JA det er da en skide god sikkerhed
    MVH Hasse


  • #59   15. aug 2014 har købt 2 klodser så jeg er på den sikre sie når jeg skal gøre det alene.

    http://www.thansen.dk/bil/autoudstyr/trailerudstyr/naesehjul/stopklods-med-holder-til-kugleskjuler/n-578612413/pn-491462955/


  • #60   16. aug 2014 Michael A De kurer bare og står ikke synderligt fast hvis det er hård plast. Det gjorde mine i hvert fald.

  • #61   16. aug 2014 min klods er bare en 4+4 klods i dækkets bredde og det er rigeligt men til Michael J vil jeg da sige . JA hvis du køre hele ned i det SMAT og tang der som regel er nederst på et slæbested så er det lige meget hvad du bruger så vil det glide
    men efter nærmere omtanke tror jeg at du mener at plastiken glider nemmere end et stykke træ ! er det korrekt ????


  • #62   16. aug 2014 Præcis Hasse ... Kunne dem jeg havde finde på på hård beton eller lidt løs grus så jeg kylede dem ud.. Lavede et par i 4x4 stolpe istedet og det virker bare.

  • #63   16. aug 2014 jeg lavede også 2 stk til at starte med men bruger kun den ene på baghjulet i fører siden og det har virket fint hele sommeren

    PS men jeg trækker selvfølgelig bilens håndbremse alligevel


Kommentér på:
Bil på slæbested

Annonce