{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.462 visninger | Oprettet:

Anders S
Anders S
Tilmeldt:
19. jul 2007
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13

Ustabil Fletcher {{forumTopicSubject}}

Jeg har en 16 fods fletcher. Det er en ældre båd fra 70 eller 80erne vil jeg tro. Den er godkendt til 115Hk. Den er til gengæld monteret med en 140HK påhængsmotor. Jeg har problemer med at den lægger sig meget lang ned til siden når jeg drejer. Desuden har den en tendens til at ligge skævt i vandet når jeg sejler ligeud. Hvad gør jeg?? Har selv tænkt på nogle flaps mor motoren....


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Ustabil Fletcher
  • #1   21. feb 2010 Hvis du kun sejler en i båden, så vil den nok ligge lidt skævt, gør du det?

    Samtidig ved høj fart og vægten i en side af båden bliver den ustabil, grunden til den ligger skævt må ha noget med hvor du har batteri tank, osv, hvis du for rette den så du for balance i båden, behøver du ikke flaps,

    De har jo heller ikke lavet en båd der ligger/sejler skævt i/på vandet. så det må i sin simpelhed ha noget at gøre med hvor du har dine ting, og placeringen af vægten i båden


  • Anders S
    Anders S Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #2   21. feb 2010 Jeg sejler aldrig alene... Vi trækker altid vandski osv.....Vi har selvfølgelig overvejet det med placering i båden men det er ikke årsagen. Jeg har selv overvejet om det er momentet i motoren der tvinger den til den ene side.

  • #3   21. feb 2010 Momentet er helt klart det der trækker den skæv ved lige ud sejlads.
    Hvis den er meget v bundet er det sikkert fordi den sejler stærkere med de 140 hk. end den er bygget til. Havde det samme med en Labrador. I svingene kan du prøve at trimme lidt mere.


  • Anders S
    Anders S Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #4   21. feb 2010 Den er relativ meget V bundet... Trimmer den en lille smule normalvis for at kontrollere den lidt mere. Den sejler maks 40knob afhængig af skruen....

  • #5   22. feb 2010 er det så ikk noget med at rykke motoren lidt ud til den ene sidde for at modvirke de krafter??

  • #6   22. feb 2010 Såvidt jeg husker, monterer man motoren med et offset på hækken. Og det er på 3 cm.
    Det fik jeg fortalt at skulle modvirke kraften, samt at den ikke ligger skævt


  • Anders S
    Anders S Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #7   22. feb 2010 Altså dvs 3 cm til venstre for midten eller???

  • Anders S
    Anders S Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #8   22. feb 2010 Ja jeg trimmer motoren en smule. Det hjælper også lidt... Men spørgsmålet er stadig om det ville hjælpe at montere flaps på motoren??? Sidste sommer har vi prøvet alt som trim, hæve sænke motoren, flytte vægten osv. Nu står jeg og skal til at gøre den sommerklar... vil have den lakeret osv så hvis der nu var nogle der havde nogle gode ideer var det rart at få dem på banen nu....

  • #9   23. feb 2010 er det ikke en tommelfingerregel at montere motoren en anelse til den ene side for at modvirke propellens rotations påvirkninger.
    har set det før både på fletchere og på en global som min


  • Anders S
    Anders S Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #10   23. feb 2010 Jo det lyder meget logisk. men nu har jeg ikke selv sat motoren på. Har aldrig målt på det, men det vil jeg da prøve at gøre....


  • #11   23. feb 2010 Hvor langt er dit motorben?
    Hvor langt sidder motorens kavitationsplade under bådens bund?
    Har du wire eller hydraulisk styring?


  • Anders S
    Anders S Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #12   24. feb 2010 Lars: Hvor måler jeg længden fra og til? Og hvad er en kavitationsplade?
    Jeg har wirestyring.


  • Anders S
    Anders S Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #13   24. feb 2010 Jeg har i øvrigt målt på motor placering. Den er monteret nøjagtigt på midten af båden.

  • #14   26. feb 2010 Kavationspladen er den store "finne" der sidder over propellen.

  • Anders S
    Anders S Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #15   27. feb 2010 okay.. den sidder i nivau med bunden af båden....

Kommentér på:
Ustabil Fletcher

Annonce