{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.111 visninger | Oprettet:

Tuning af mercruiser 5,7 V8 {{forumTopicSubject}}

Hej
Havde en diskusion med en af mine kammerater om det kunne betale sig at tune sin motor.
Vil godt hører om der er nogen der har erfaringer med dette?
Ville det overhovedet give noget i topfart osv?

Det skal lige nævnes at det er den model med karburator (LX, 260 hk)

Mvh rasmus


Kommentarer på:  Tuning af mercruiser 5,7 V8
  • #1   15. dec 2010
    "Tuning" er et vidt begreb. Har du gjort dig nogen forestillinger om hvad du ønsker af din motor, og ikke mindst, om motoren kan holde til den ekstra belastning ?

    Der findes kompressorkit til Mercruiser 5.7 liter V8 fra ProCharger USA, men så vidt jeg husker, er det kun til MPI motorer.

    At tune en gammel motor kommer der sjældent et brugbart resultat ud af. Den billigste løsning og bedste løsning, er at købe en 7.4 V8 med 330 HK.



  • #2   15. dec 2010 Hvorfor købe en 7.4 liters med kun 330 HK.

    det antal HK kan man jo få fra en alm 5,7L bare de er med Indsprøjtning.

    PCM, Indmar motor etc. har alle deromkring i deres midste udgaver.

    og plus 400 hk i deres 6,2L motor.






  • #3   15. dec 2010 Motor fejler intet, men var mere et spørgsmål om man kan mærke nogen forskel på effektforøgelse? Nu når gearing, propel osv er det samme?

  • #4   15. dec 2010 Mads H;
    Prisen tolker jeg lidt som værende afgørende, og 7.4´eren er noget nemmere at støve op til en fornuftig pris end en fabriksny INDMAR motor.


  • #5   15. dec 2010 http://www.jegs.com/
    Det er ikke marine motore men alt kan lade sig gøre der kan du få en turn key motor (plug and play ) fra blueprint small block med 310 hk 5,8L til 15.451 kr og den dyre ende Cehevolet big block 10,4L 815hk til 53,372 kr


  • #6   15. dec 2010 køb en bil motor som Rene siger. det er det samme. min båd har en 351/ 5,8 liter PCM GT40 = en Ford Winsor 351 med GT40 headers.

    hvis en mercruiser er en chevy motor, så køb en chevy motor.

    siger ikke det er det nemmeste at skifte, men dele skulle gerne passe over.

    lav den med lukket kølesystem, så kommer er ikke ”beskidt/salt” vand i motor.

    men ja man skal nok vide hvad man har gang i, men ikke en umulige opgave.

    kan også se de har motor der er klargjort til marine brug på den side. 355 chevy med 365HK til lidt over 20.000 kr. + fragt etc.

    bøvlet men ikke umuligt, men hey det er hvad man har temperament til. og om man gider og rode med det selv, får det er for dyrt at få en mekanikker til at gå igang.

    men som Rasmus selv siger, kommer det nok an på båden, og dens gearing osv.

    min båd kan feks ikke få meget mere topfart om jeg så smed 500HK på den, kun bedre hole shot.

    men det har den ikke brug for. løber 0-58 km/t på lidt over 5 sek. og topper lige over 70 km/t.

    har sejlet en magen til med 409 HK. samme top hastighed, men lidt bedre hole shot, lige under 5 sek. tilgengæld holder den bedre fart ved hårde træk fra vandski løber.

    men mine +310 hk er nok smiley



  • #7   15. dec 2010 ja jeg kan se jeg kan få en v6 Chevy med 260 hp for lidt over 15 000

  • #8   15. dec 2010 jeps havde også tænkt mig at smide en bilmotor i hvis den gamle ikke kunne mere, men som du skriver mads ikke mere topfart. Det var præcis i pointe overfor min kammerat, og mine øjne er det spild af penge for "kun" et bedre hole shot. smiley
    Synes bestemt ikke min er langsommere end min kammerats med en 5,7 mpi 300 hk motor.


  • #9   16. dec 2010 Det har også rigtig meget at sige hvordan selve båden er bygget op min frk får jeg nok ikke hurtiger en de 70 kmt men der er også en power cruiser

  • #10   16. dec 2010 Ved ikke hvor hurtigt jeg kan få min til at sejle, men går ca 55 mph med en 23" propel

  • #11   18. dec 2010 55 mph. så er er toppen ved at være der.. hvor vigtig er det lig med de sidste 5 miles på toppen? jeg vil tro at 50 ekstra heste maksimalt giver dig 5 miles mere.

  • #12   18. dec 2010 Ja og 15L Beno mere i timen

  • simon a
    simon a Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Både: 2 Svar: 4
    #13   22. nov 2012 ´har kun en ting og sige hvis man tænker over hvor meget benzin der skal til så kan man lige så godt lade være og gøre noget og bare lad den være som den er jo fler hp jo mer benz

  • #14   24. nov 2012 Men er det så det vær ? At hive de sidste 5 miles

Kommentér på:
Tuning af mercruiser 5,7 V8

Annonce