{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.888 visninger | Oprettet:

thomas h
thomas h
Tilmeldt:
4. jun 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

spedbåd kobling {{forumTopicSubject}}

jeg kom til at købe en gamel spedbåd fra 69 med z drev der så desværre var uden motor.
da det er min første båd er jeg ikke helt sikker på hvordan jeg for lagt en ny motor i da jeg normalt kun skruer i gamle biler.
jeg har fundet ud af en volvo b18 eller b20 motor passer i.
så har lidt dumme spørgsmål.

1 skal koblingen bare blive på motor og så sætte motor på drevet ? vil skruen så ikke bare køre rundt hele tiden ? eller er det som med automatgear at den først køre når den for gas ?

2 har tænkt at lave en tank med en kobberør i hvor kølevandet køre igennem og så lade saltvand køre igennem tanken vil det være køling nok ?

3 hvad gør jeg med udstødningen der er et hul i bunden skal den bare ud der ? eller skal den også køles ?

håber der sidder nogen der ved noget
mvh thomas


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  spedbåd kobling
  • Bo J
    Bo J Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Svar: 11
    #1   3. feb 2011 du ska ha en speciel koblings plade.. jeg kigger lige i gemmerne en af dagene... har muligvis også en B20 marine motor til at stå.. den behøver ikke ferskvandskøling da den er mariniseret... dvs anden toppakning, rustfri frostpropper søvandspumpe manifold mm.

    det med at lave en tank m kobberrør dvs en varmeveksler er ikke bare sådan lige da der skal være et passende flow.

    generelt er det et større projekt at flytte en bilmotor over i en båd... og ja du skal også ha vand på udstødningen


  • thomas h
    thomas h Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #2   3. feb 2011 hej bo j hvad vil du have for sådan en motor? hvis du har en for så er jeg køber

  • #3   3. feb 2011 jeg ved vvs eksperden har sådan en varmevæksler på 16 kw går og pusler med noget af det samme og når man ser de mål de ander varmevæksler er på så tror jeg godt det kan lade sig gøre men der er også en hjemme side hvor man kan købe det i løs dele http://www.cpperformance.com/c-1157-closed-cooling-systems.aspx

  • thomas h
    thomas h Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #5   4. feb 2011 ja drevet er et z drev og er et volvo penta drev fra 69

  • Allan E
    Allan E Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Svar: 4
    #6   5. feb 2011 hvis du skal ha en god sommer i din nye båd, er det at foretrække at finde en 3.0 l mercruiser med alphadrev så kommer du ikke til at ligge stille det halve af tiden husk sommeren er kort, og det du har gang i er efter min mening at slå smut med mønter og de kommer ikke igen.


  • thomas h
    thomas h Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #7   5. feb 2011 he he ja ville jeg sgu da godt have en 3.0 i men tror ikke mine penge rækker til det ! og vil jo bare sejle lidt når der er godt vejr !

  • #9   6. feb 2011 prøv at se på min båd det er en b20 eller aq130c med z drev 270 hedder det

  • #10   6. feb 2011 gearet sidder nede i drevet det vil sige at du har fram fri og bak i drevet det køre uden kobling så i prinsipet er drevet lige glad med hvad der drejer det rundt kender en der lavede sin båd om og flytede motoren fram i båden han lavede en kadang aksel mellem motoren og drev du har også kølevandsind tag idrevet og udstødning hvis det er et 270 drev hvis det er et 100 drev sidder udstødning og køle vand ved siden af drevet

  • thomas h
    thomas h Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #11   6. feb 2011 hej ja nu er jeg ret sikker på det det er et 100 drev for der er ingen motor ophæng i bunden hvilket også underede mig lidt men det passer jo meget godt hvis den bare hænge i koblingshuset.
    Og det var da en god ide med en aksel mellem drev og motor det ville da gøre udvalget af motor stører.



Kommentér på:
spedbåd kobling

Annonce