{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.447 visninger | Oprettet:

Jesper S
Jesper S
Tilmeldt:
26. jul 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Hvor langsomt kan i sejl? {{forumTopicSubject}}

Hej

Vi har en motorbåd med en indenbords Volvo Penta. Når vi skal lægge til, vil jeg selvfølgeligt gerne have båden så langt ned i fart som muligt.
Det er dog aldrig muligt at sejle langsommere end 2,8 - 3.0 knob, næste hastighed derfra er tomgang. Når jeg kigger på andre, synes de at sejle ind ved meget lavere hastighed - eller måske er det blot mig der mangler rutine.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hvor langsomt kan i sejl?
  • #1   26. jul 2018 Får du ikke båden herind?
    Så kan vi alle sammen se hvad du har, og hvad du snakker om ang båden smiley


  • #2   26. jul 2018 Der er ingen problemer med at sejle i tomgang hvis den fart passer dig bedre?

  • #3   26. jul 2018 Selv frigear kan give fremdrift da udstødning giver fremdrift ved en påhængsmotor.. så tænker det må give det samme med en indenbords

  • #4   26. jul 2018 Vi skiftede til 4 blads propel i stedet for 3. Nu kan vi selv bestemme farten fra tomgang, nul kn og videre op, men det tager lidt af topfarten hvilket jeg nu aldrig sejler ved (5,7 L. V8😄).

  • #5   26. jul 2018 Jeg kender det godt, specielt når man kommer op på en vis størrelse motor, i forhold til båd størrelse, og hvor man lige har fundet den propel de giver højeste top hastighed.
    Der er flere muligheder, du kan jo gøre som Martin foreslår, at eksperimentere med en anden propel. Mindre stigning giver lavere fart.
    Jeg havde engang en båd med trimflaps, og de kan også bruges til at sænke farten ved tomgang ud over de andre fordele de giver.
    Det kan også være en kombination med timeing tage båden ud af gear og lade den drive, og hvis det går for langtsom sætte den i gear igen. Det er jo sådan at du godt kan styre båden mens den driver i frigear.


  • Jesper S
    Jesper S Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #7   26. jul 2018 Hej Alle

    Tak for svar.

    Der blev efterspurgt lidt data vedr. båden. Den er 24 fod, 2,4 ton, 130 hk Penta Benzin mortor og et SX Z-drev.

    Som jeg læser jeres svar, er det mere mine evner end bådens den er gal med. Jeg synes blot at hvis den sættes i tomgang, og der er den mindste strøm, så driver den en del, og da den som sagt er i tomgang, kan jeg ikke korrigere, da den ikke har et ror.


  • #8   26. jul 2018 Selv om at jeg har en Trolling ventil , ellers kaldt for slidre gear som kan får båden helt ned til 2 knob når jeg fisker på åben vand . Den må ikke bruges til havne manøvre.
    Jeg har 200 diesel heste , 4 blade prop , vejer 4 tons og tomgang fart er 4,5 knob!
    Jeg tager bare gassen af til og fra og har ingen problem med fart at ligge til .
    Teknikken hedder ‘Boat throttle bumping’ på englesk.


  • #9   2. aug 2018 Hej
    Bovpropel er sagen, og så er man ik nervøs når man ligger til i andre havne, og det blæser lidt


Kommentér på:
Hvor langsomt kan i sejl?

Annonce