{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
26.032 visninger | Oprettet:

At male en glasfiber båd. {{forumTopicSubject}}

Hey alle...

Jeg er igang med et "mindre" renoverings projekt, og jeg skal self male båden. Og her er jeg fuldstændigt rookie.

Båden vil altid komme til at stå på trailer efter brug, så jeg har læst mig frem til at bundmaling er unødvendigt?

Pt har båden en blank topmaling, og en rigtig bundmaling. Dette skal self slibes, men hvor langt skal jeg slibe ind?

Når jeg har slebet, hvad skal jeg så male med? Jeg har set biltema har nogle forskellige malinger i et mere fornuftigt prisniveau til en førstegangs maler.

Men hvad skal jeg bruge i hvilken rækkefølge ?

Mvh en maler rookie smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  At male en glasfiber båd.
  • #1   24. maj 2011 Hvis det er en trailerbåd, så er bundmaling ikke nødvendig nej.

    Hvor langt du skal slibe ned afhænger af hvor god/dårlig stand båden gel og topcoat er. Hvis det hele ellers ser nogenlunde ud, ville jeg ikke slibe så langt ned.

    Har ikke selv prøvet biltemas maling, men har kun hørt pæne ord om det.


  • #2   24. maj 2011 hey ville helt klart bare bruge en kraftig malling som de bruger til lastbil fælge det kan varmt anbefales og det holder min gamle båd fik det og det holdte de 8 år jeg havde den og tror stadig det holder smiley

  • #3   24. maj 2011 Slib det godt ned, og husk at spritte det godt af jeg købte 3 ltr palimal og der skulle ikke bruges grunder det hele kostede 500 kr så tjek lige priser inden du køber.

    jacob.


  • #4   24. maj 2011 Hele båden skal renses i fortynder eller andre former for seriøs rensevædske for at få gammel voks og silicone af.
    Herefter pudser du alt der skal males i hånden eller med excentersliber.
    Herefter kan du påføre den nye topmaling.

    Du skal dog være sikker på hvad det er den er malet med tidligere. Man kan ikke male med 2-komponent oven på 1-komponent maling, men du kan male med 1-komponent på begge dele. Ved du ikke hvad den tidligere er malet med er 1-komponent den sikre løsning, men den holder ikke så godt som 2-komp.

    Biltema´s lakker virker yderst fornuftige.
    Brugte Hempels 2-komponent Polybest til min udvendigt, men har brugt Biltema's 2-komponent indvendig på skottet og detn har en flot glans og er helt ridsefast. Det vil vise sig hvor hoædbart det er når der er gået et par sæsoner.


  • #5   24. maj 2011 Har iøvrigt et lille fotogalleri af min omlakering på min side.


  • #6   24. maj 2011 Hvordan finder jeg ud af om min er 1 eller 2 komponent maling ?!
    Det er jo alligevel en væsentlig ting smiley


  • #7   25. maj 2011 Din eneste mulighed er at spørge tidligere ejer (eller den der har malet båden sidst).
    Det er muligt professionelle kan finde ud af det, men vi andre har ikke en chance.
    Dvs du har 3 muligheder:
    1: Spørge ham der har malet sidst.
    2. Bruge 1-Komponent, det kan males på begge dele
    3. Slibe alt maling af. Grunde med 2-komp, og så topmale med 2-komp.

    Den 4 mulighed er næsten ikke værd at nævne:
    Tage chancen og male med 2-komponent.
    Viser det sig at underlaget er 1-komp er risikoen for at det hele bobler op/skaller af.


  • #11   12. nov 2016 Har selv med Rense polercreme og en polersvamp på excentersliberen rettet en rimelig vejrbidt gelcoat overflade op ,efterfølgende fik den et par gange voks ..

    Det ændre selvfølgelig ikke farven på båden hvis det er det man ønsker. ..


    profilbillede
  • #13   18. nov 2016 Har af og til brugt owatroll malingsfjerner til bundmalingen også til anden 1 komponent maling, smør den gelé agtige masse på, dæk over med plastfolie og 12-18 timer senere kan malingen skrabes
    af med spatel vask resten med evt en grydesvamp .
    Og malingsfjerner tager ikke gelcoat og 2 komponent maling. .


    profilbillede
  • #15   18. nov 2016 http://www.watski.dk/Owatrol-Marine-Strip-115QV

    Det er den blå owatroll kender ikke den du linker til Jens .. Husk at dække det over med plastfolie i 12-18 timer ... jeg syntes det er god måde at fjerne bundmaling ,måske lidt dyrt , hvis jeg husker rigtigt gik der vist 4-6 liter owatroll til en 16 fods jolle ... pas på øjnene og huden det er stærkt...! På billedet kan ses et lille stykke owatroll overdækket med plastfolie og tapet rundt om, så det ikke tørre ud ..


    profilbillede
  • rune N
    rune N Tilmeldt:
    dec 2016

    Følger: 1 Svar: 2
    #16   4. dec 2016 er der nogen har ind der ved om der er en båd maler i næstved eller kender en der kunne gør de

Kommentér på:
At male en glasfiber båd.

Annonce