{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.915 visninger | Oprettet:

Dennis A
Dennis A
Tilmeldt:
10. nov 2009
Både: 1 Emner: 37 Svar: 74

Evinrude 30 hk, fra 1988. {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Jeg har en ældre 30 hk evinrude som egentlig starter rigtig fint.

MEN... Når jeg sejler ved lidt gas og mellem gas er det som om den ikke går helt rigtigt, først når den for næsten fuld gas så så siger motoren ordentligt og går godt, Men den bruger rigtig meget Brændstof, om det er pga model, alder osv eller om det kan være slitage, det er det jeg godt kunne tænke mig ogvide og om der kan være sammenhæng mellem de to ting.

På forhånd tak.

MVH
Dennis


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Evinrude 30 hk, fra 1988.
  • #1   30. jul 2011 juster din luftskrue

  • Dennis A
    Dennis A Tilmeldt:
    nov 2009

    Både: 1 Emner: 37 Svar: 74
    #2   30. jul 2011 er det den der sidder på forsiden af "luftfiltret" du mener? ( eller er det hvor meget brændstof)

  • #3   30. jul 2011 den sidder på din karbu (stikker ud gennem indsugningsluddæmperen) ikke luftfilter

  • #4   30. jul 2011 det kan også være en lille slange der er hoppet af som sider på toppen af karburatoren.

  • Dennis A
    Dennis A Tilmeldt:
    nov 2009

    Både: 1 Emner: 37 Svar: 74
    #5   30. jul 2011 Derfor luftfilter var skrevet i "" da jeg godt ved det ikke er desideret filter. smiley Er det noget med at man siger som hovedregel helt i bund og så ca 1 - 1½ omgang ud? synes jeg at havde hørt noget om engang.

  • Dennis A
    Dennis A Tilmeldt:
    nov 2009

    Både: 1 Emner: 37 Svar: 74
    #6   30. jul 2011 Tjekker selvf. også lige div slanger på karbu. smiley

  • Dennis A
    Dennis A Tilmeldt:
    nov 2009

    Både: 1 Emner: 37 Svar: 74
    #7   30. jul 2011 Måske i kn fortælle mig noget andet også.

    Når jeg giver fuld gas og båden planer, så står der 2 stråler op på hver sin side af motoren som en fontæne af vand, ret træls da man bliver våd af alt vandstøvet, er det fordi benet på motoren er lige en tand for kort?


  • #8   30. jul 2011 billeder af din båd hjælper en hel del

  • Dennis A
    Dennis A Tilmeldt:
    nov 2009

    Både: 1 Emner: 37 Svar: 74
    #9   30. jul 2011 Den kan ses under min profil, det er en kegnæs 470. smiley

  • #10   30. jul 2011 mangler billede af hækken hvor man kan se hvor langt nede din kavitationsplade sidder

  • Dennis A
    Dennis A Tilmeldt:
    nov 2009

    Både: 1 Emner: 37 Svar: 74
    #11   30. jul 2011 Kavitationsplade?? Er det den plade/vinge hvor evt. hydrofoil monteres?

    I så fald mener jeg at den er ca 5 cm under selve kølen/bunden af båden.

    Jeg har i år monteret en hydrofoil da de 30 hk er lige i underknaten til en kegnæs, og jeg gerne ville kunne plane ved lavere omdrejninger for at spare på brændstof, men den lavede også disse fontæner af vand før jeg mont. hydrofoil.


  • #12   30. jul 2011 hæv den 6cm og prøv igen..den er for langt nede

  • Dennis A
    Dennis A Tilmeldt:
    nov 2009

    Både: 1 Emner: 37 Svar: 74
    #13   30. jul 2011 Takker mange gange for de gode råd, efter lidt googling af det med vand problemet kan jeg se at det nok også er vejen frem...

    MEN, endnu et spørgsmål, denne ældre 30 hk Evinrude der sidder på, er godt nok boltet på, men "kun" med 2 stk. 8 mm bolte, kan jeg med god samvittighed hæve den i de 2 bolte og ikke vær bekymret for at den ryger i baljen en dag eller skal jeg sikre mig ekstra på andre måder.??


  • #14   30. jul 2011 stik den et par 10 eller 12mm hvis der er plads

  • Dennis A
    Dennis A Tilmeldt:
    nov 2009

    Både: 1 Emner: 37 Svar: 74
    #15   31. jul 2011 hullerne til at bolte den på med er kun 8 mm og er lidt skeptisk ved at bore dem op, da der så mangle gods i motorbenet.. så det er lidt pest eller kolera jo..

  • #16   31. jul 2011 hvis der er plads. så giv den 2 ekstra bolte eller hæv hækken

  • Dennis A
    Dennis A Tilmeldt:
    nov 2009

    Både: 1 Emner: 37 Svar: 74
    #17   31. jul 2011 Hmm, større projekt at hæve hækken, og der er ikke flere huller/plads til flere bolte........... Måske jeg skulle få lavet et beslag til at holde ekstra got fast på motoren...

  • Dennis A
    Dennis A Tilmeldt:
    nov 2009

    Både: 1 Emner: 37 Svar: 74
    #18   31. jul 2011 Så blev motoren hævet 4 cm og det hjalp gevaldigt. Tak for hjælpen. smiley

    Men justering på luftskruen hjalp desværre ikke på benzin osen... smiley

    Kan det ske at jeg har en utæt zimmerring ved krumtappen og at den tager falsk luft der fxeller?? Det har jo ikke disideret noegt med benzin forbrug/dampe og gøre, det er jo en ældre model efter hånden. Måske den skulle have en omagng til vinter med leje tjek, kompressions tjek, osv. en lille totalrenovering.. smiley


  • #19   31. jul 2011 hvor meget olie har du blandet i benz.....max 1½%

    men et service skader heller ikke


  • Dennis A
    Dennis A Tilmeldt:
    nov 2009

    Både: 1 Emner: 37 Svar: 74
    #20   31. jul 2011 Der står på selve motoren at den skal have 1% blanding og det er det jeg køre med. Synes det er underligt, for da jeg ville indstille luftskruen, ja så gjorde jeg det mens jeg gav fuld gas, da det så vidt jeg ved er mens man gasser op at man skal finde den rette indstilling, og da jeg gjorde det så skulle den faktisk have en federe blanding.. og efter lidt stille sejllads, ja så gik motoren ud og jeg lagde mærke til at den ikke tog alle de omdrejninger den før havde, så efter at have sat min far af ¨så sejlede jeg selv ud en tur og det endte med at jeg igen stillede skruen til en mere mager blanding da den så kunne tage maks omdrejeninger i topfart og kunne gå i tomgang igeng.. så lidt mystisk..

  • Dennis A
    Dennis A Tilmeldt:
    nov 2009

    Både: 1 Emner: 37 Svar: 74
    #21   31. jul 2011 Men stadig med benzin osen... og kan se når den går i tomgang hvordan den "spytter" benzin pletter med ud, men det har jeg ladet mig fortælle at en 2 takter i tomgang spytter benzin ud da den ikke kan forbruge det hele.

Kommentér på:
Evinrude 30 hk, fra 1988.

Annonce