{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.736 visninger | Oprettet:

Henrik K
Henrik K
Tilmeldt:
26. jun 2006
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 9

ledningsnet i båd {{forumTopicSubject}}

Jeg har fået tjansen i svigerfars båd at kigge på ledningsnettet, sagen er den at han har lagt en ny motor i båden lidt plug and play med en motor magen til, en gammel penta motor så ikke noget med elektronisktænding eller indsprøjtning eller andet teknisk. så i bund og grund er det 2 ledninger to plus til starter,en plus til tænding og en stel.
men da de har samlet skidtet er der gået noget galt så tændingsledningen til motoren er brænd og intet virker.
Kender ikke omfanget af problemet endnu, men da vi snakkede i dag begyndte han at snakke om et helt nyt ledningsnet da der havde været monteret forskelligt udstyr igennem tiden så ledningsnettet nu består af 400 ledninger i et stort rod...

Jeg har en del erfaring med ledningsnet fra biler og traktorer, har bygget en vectra 1.6sv om til en 1.8I nok lige den operation der gav mig den største erfaring smiley
Men hvordan med ledninger, er der inden for det maritime farvekode regler?
Tænker hvis nu lortet ledningsnettet brænder sammen ude på have om man er i havsnød, skal man så kunne vikle alle røde ledninger sammen og så SKAL der komme tænding på motoren så man altid har muligheden for at kunne lave et nød rep. til havs?
og hvordan når man kobler ledninger til tændingsnøgle, tændspole etc. så er det vil ikke bare et haraldskrald kit med kabelsko og en tang hvor man klemmer dem på ledningerne og så er det det? altså tænker igen, vand løse forbindelser... en ting er at gøre det i en bil og så lortet stopper med at fungere, igen kan det jo være en ret anderledes situation hovr ledningsnettet pludselig ikke fungere?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  ledningsnet i båd
  • Henrik K
    Henrik K Tilmeldt:
    jun 2006

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 9
    #1   18. sep 2011 stavefejl og bøffer må tages som en oplevelse da jeg ikke lige fik rettet fejl og man åbenbart ikke kan redigere smiley

  • #2   18. sep 2011 Hvad er det for en gammel penta ?
    Det kan være jeg har et diagram.

    Når jeg laver el i båden er det med de klemsko m. krympeflex og lim.
    Alternativt kan bruges alm. klemsko og krympeflex m. lim.
    Vil du gøre det extra godt så lod sko på og husk krympeflex m. lim.
    Husk at binde med rigligt med strips.


  • #3   18. sep 2011 Op i R..... med de stavefejl.

  • #4   19. sep 2011 ja der er sgu langt til falck , ude på vandet... skift det hele ud, lav det så simpelt som muligt og brug hellere 1 sikring for meget og ellers som jan siger , fugt sikkert....er selv el mand,,så ved en del om det

  • Henrik K
    Henrik K Tilmeldt:
    jun 2006

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 9
    #5   19. sep 2011 båden er en fjord 24 weekend.
    der var en penta i hvor den stak et ben ud af blokken, den nye motor sku vist have 100 heste mere end standard.
    går ud fra det også er en penta
    kan heller ikke finde nogen form for tegninger eller diagrammer online :S


  • #6   28. sep 2011 Det ville være lidt nemmere hvis du fik fundet navnet og modellen på motoren smiley

Kommentér på:
ledningsnet i båd

Annonce