{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.618 visninger | Oprettet:

El motor til sejlbåd! {{forumTopicSubject}}

Jeg tænker på at købe en el motor til min 21 fods sejlbåd. Årsagen er at den ikke vejer så meget, jeg slipper for bøvl med benzin og derudover skulle den være præcis og det er jo netop det jeg søger når jeg skal lægge fra og til havn. Jeg har kig på en med et tryk på 56 lbs - det skulle være nok til en 21 fods båd. Er der nogle der har erfaringer med el motor til en sejlbåd og derfor kan anbefale den eller modsat. Er det en god investering...?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  El motor til sejlbåd!
  • #1   24. apr 2012 tror desværre at du bliver skuffet... en elmotor kan ikke levere nok kraft til at du ville kunne manøvre sikkert med din båd. men lån evt en først og prøv

  • #2   24. apr 2012 hvad med opladning af batteri , hvordan skal det foregå ?

  • #3   24. apr 2012 Jeg ville vælge denne model med batteri og lader...

    http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=2170


  • #4   24. apr 2012 Ifølge beskrivelsen kan den manøvere en optil 22 fod båd og mod strømmen. Den kan gå 5 knob og jeg har egentlig ikke brug for en hurtigere...

  • #5   24. apr 2012 den der kan måske bevæge din båd , i helt stille vejr , men der er ikke nok kraft til at manøvre i lidt vind.
    så du har adgang til strøm , til opladning.


  • #7   25. apr 2012 desværre erik H... jeg har totalt udsolgt....men havde faktisk 2 stk , der var beregnet til sejlbåde...de er osse solgt

  • #8   25. apr 2012 Jeg bruger denne her som en nødmotor.
    (link fjernet)

    Du kan se den i aktion et par sek. på dette her klip.
    http://baadgalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=1865

    Og ja, lortet virker sgu fin. Den kan flytte båden fra A til B med den enorme fart af 3-5 knob ( alt efter hvor mange vi er i båden ).
    At bruge den konstant til havnemanøvre, ja det vil jeg nok ikke anbefale. Der er ganske enkelt for lidt power. Men som nød motor, er den fin til mit forbrug. Jeg har batteripower nok, til ca 6 timer med fuld gas. Så mon ikke jeg kan komme i havn med det.
    Men 21" sejlbåd, elmotor og havnemanøvre kan jeg ikke anbefale den til.


  • #9   25. apr 2012 havde / har stadig en rhino 54lbs som blev brugt på min gamle 14 fod... den kunne altså ikke flytte noget hvis strømmen var den modsatte vej. men er fin til når vi fisker på søerne i den lille røde

  • #10   25. apr 2012 Nu har jeg snakket med kundeservice der hvor de sælger modellen og de oplyser at den rent faktisk kan bruges til lettere manøvering i og omkring havn. Den kan sejle ca. 9 timer på halv kraft hvilket er umådeligt pænt. Min båd er jo en sejlbåd og derfor skal jeg ikke bruge motoren til at fræse rundt - den skal blot bruges til lettere manøvrering. En seljbåd vejer jo heller ikke så meget. Har også en motorbåd med 50 hk motor og tilsammen vejer båden med motor jo rigtig, rigtig meget. I min dykkerklub har vi en rib med 150 hk motor og den vejer langt over 2 ton ialt. En 21 fod sejlbåd uden motor vejer ca.1 ton. De ejer faktisk ikke så meget. Mht opladning kan man købe en lader og oplade den når man er i havn og 9 timer på en opladning burde holde. Jeg skal jo ud og ssejle sejlbåd og jeg havde tænkt at bruge fokken til at komme stille og roligt frem og ellers sætte sejl som vinden tillader. Desuden kan jeg forlade havnen og komme uden at man kan høre det - el motoren er jo stort set lydløs...

  • #11   25. apr 2012 som jeg skriver længere oppe...lån en først og se hvordan det går det er sure penge at bruge hvis den er for lille

  • #13   25. apr 2012 Lyder spændende Erik - jeg må høre hvordan det er gået. Min sejlbåd skal i vandet for første gang og den skal have en gang bundmaling i weekenden. Men jeg kan simpelthen ikke finde dækstikket. Du ved hvor man lader bådens batterier op. Den har ellers alt i elektronik, både 220 V og 12 V udgang. Men jeg kan godt nok ikke finde dækstikket hvor jeg skal lade båden op. Ved du hvor man almindeligvii plejer at placere det. Min sejlbåd er en vivacity 21???

  • #14   25. apr 2012 det handler ikke så meget om vægt som at den har stor køl og flade som vind og vand skubber på .
    men prøv da at køb og lad os endelig få en melding når sæsonen er slut . held og lykke med det.


  • #15   26. apr 2012 Sidste år vi tog et smut til Sverige kørte vi ind forbi marinetorvet i KBH og købte netop den el-motor du linker til. Den er dog hvid i virkeligheden, det var den da vi købte den.

    Vi skulle bruge den en uge i sverige på en 10 fods jolle i en sø da jeg ikke gad ro, den var også fin og med masser af kræfter til en 10 fods jolle på 50-70 kg + mig. Meeen tror ikke jeg turde at nøjes med den på en sejlbåd hvis der er en smule vind eller strøm, der er den simpelthen for lille.

    - Nu siger du at du har snakket med deres kundeservice, men tror nu mere du skal stole på private folk som kommer med råd/vejledning af egen fri vilje som ikke tænker økonomisk fremfor hvad en sælger fortæller dig, personen har sikkert aldrig prøvet den motor på sin egen båd, hvis personen da har en båd.


  • #16   26. apr 2012 Du kan jo også få el-motorer på 24v som er over dobbelt så kraftige, dem har jeg dog aldrig prøvet, og så begynder de også at blive små pebret i pris.

    Jeg havde købt en brugt benzin påhængsmotor på ca. 4-6 hk hvis jeg var dig.


  • #18   26. apr 2012 Jeg har 2 benzin påhængsmotorer - en 15 hk og en 4-6hk mercury. De burde stadig v.irke men skal lige til tjek inden brug. Jeg ved at der er power i den på 15 hk men den vejer jo som en i h..men den lille mercury kan jeg snuppe med en hånd. Det der irriterer mig ved benzin påhængsmotorer er at der altid er bøvl med dem. Jeg snakkede med en i risskov havn som også havde en 21 fods og han skiftede sin ud med en 15 hk - han mente netop der var for lidt power i en 4-6 hk. Den 15 hk er iøvrigt en johnson med tank ved siden af. Skulle jeg få en mekanikker til at forårsklargøre de to inden. Det lyder lidt som det man mener herinde i forummet!!

  • #19   26. apr 2012 Jeg burde altså droppe alt om el motor og sætte min 15 hk johnson på som fast og evt have den lille 4-6 hk som reserve. Jeg aner bare nada om påhængsmotorer. Sikkert derfor jeg har lagt mine penge i en sejlbåd..

  • #20   26. apr 2012 Det er da også noget af et spring du tager.. Fra en elmotor som næsten intet yder til en 15 hk påhængsmotor? En 4-6 Hk ville være nok til dig, men det skader jo ikke med de 15 hk.

    Jeg vil tro at sådan en elmotor som du har kigget på yder ca. det halve af en 2.5 hks påhængsmotor CA. Så fra elmotoren og op til 15 hk er noget af et spring.


    Men jeg ville helt klart droppe elmotoren. Specielt den i biltema på 36 lbs, den er simpelthen for svag, den kan kun bruges til gummibåde samt meget små joller i små søer.


  • #21   26. apr 2012 9,9hk er rigeligt
    men 4-6 hk kan bruges


  • #22   26. apr 2012 Jeg har en 4 HK, motor på min lille 17 fods båd. på helt flad vand sejler jeg 4-5 knop på FULD hammer. jeg kunne aldrig drømme om at prøve at maurere med den i en havn. der er ikke kræfter nok. min 9,9 hk..



  • #23   26. apr 2012 Ja det er et kæmpe spring - egentlig ville jeg undgå benzin motorer. Men ham jeg snakkede med havde en 21 fodsh båd i risskov og når der var jpålandsvind eller modgående strøm havde han problemer med at komme ud af havnen med en 6 hk og han skiftede den ud med en 15 hk og så kørte den. Men okay jeg er blevet overbevist - jeg finder en mekanikker der kan klargøre mine motorer til en rimelig penge. Men min båd ligger i limfjorden og nok er der noget strøm men det er ikke alverden - jeg har dykket ved tog broen - den man kolliderede med og jo der er skam strøm fra vest mod øst. Men jeg kunne svømme mod den med 10 kg bly og 20 kg flaske på ryggen omænd med nogen besvær.

  • #24   26. apr 2012 Men ja jeg synes tanken om at bruge el var en super fed ide - men vi må vel vente til de laver nogle stærkere motorer isåfald...

  • #25   27. apr 2012 Okay, forstår heller ikke du overvejer en elmotor som yder ca. 1 hk når du har snakket med en som har problemer i pålandsvind med en 6 hk.

    Men i dit tilfælde er en elmotor et dårligt valg.


Kommentér på:
El motor til sejlbåd!

Annonce