{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.580 visninger | Oprettet:

william t
william t
Tilmeldt:
25. apr 2011
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 7

auto ladning af batteri fra motor (hvilke ledning) {{forumTopicSubject}}

hej bg, jeg har fået mig en speedbåd som jeg skal lade manuelt med lader hver gang jeg kommer hjem, men har hørt at der er også er ledninger på motoren til at sætte på batteriet så det selv lader. men hvilke af dem? der er 2 valgmuligheder orange og grå/sort.
en bekendt siger det ene er lys og det andet ladning, men hvad er hvad? det er en marineer (staves) 40hk en gammel sag smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  auto ladning af batteri fra motor (hvilke ledning)
  • #1   1. maj 2012 Du har sikkert en gammel 40 HK mariner med snorstart.
    Og den har ingen 12V dc ladekreds indbygget, men en 12V ac dynamokreds. Og denne kan du ikke bare smide på et batteri.
    Kredsen skal køres gennem en ensretter, og gerne også en spændingsregulator, inden den smides på batteriet.
    Men opret din båd, tag billeder af hvor de ledninger sidder på motoren, og oplys nærmere data om motoren.


  • #2   1. maj 2012 Start den og mål dig frem med et voltmeter. Vil skyde på det er den orange. Du kan også prøve at tilslutte en pære mellem stel og ledning og se om den lyser.

  • #3   2. maj 2012 Jammen Mike, det hjælper jo ikke manden med en sådan test. Selv om han skulle få en pære til at lyse ved at sætte en af de ledninger til, er det jo ikke ensbetydende med, at det bare kan smides ned på et batteri som en ladekreds.
    En dynamo kreds er 12 ac spænding. Og dynamo spændingerne svinger alt efter omdrejninger på motoren. Så ved tomgang kan der nok måles 8 - 10 Vac, og fuld gas vil den komme op på 18 - 22 Vac.
    Ensretter du denne spænding, kan du komme til at smide en meget høj ensrettet spænding ind på et batteri, som kan blive ødelagt.
    Ensretter og regulator en måden at lave det på.


Kommentér på:
auto ladning af batteri fra motor (hvilke ledning)

Annonce