{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.774 visninger | Oprettet:

Emil H
Emil H
Tilmeldt:
2. aug 2012
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4

At skifte motor i en Bayliner Capri. 3.0 OMC til MerCruiser {{forumTopicSubject}}

Hej Drenge og Piger.

Jeg har, sammen med en kammerat, kig på en godt brugt Bayliner Capri fra '88-'89. Den er med defekt (manglende) motor og delvis manglende gear.
Der har siddet en OMC Cobra 3.0 samt transom og drev der i.

Ville denne motor og drev, MerCruiser 3.0L og ALPHA ONE drev, passe i, eller ville det være helt umuligt at få til at passe?
http://www.baadgalleri.dk/marked/motorer/18768-mercruiser_30l_v4_alpha_one_

Det skal siges at både min kammerat og jeg er i lære som skibsmontører, og godt kan bruge et stykke værktøj. - Men det er første gang vi skal kaste os ud i både af denne (lille) størrelse.

Til sidst. Er der noget man skal være opmærksom på ved en Bayliner Capri fra slut-firserne? smiley

Mvh.
Emil


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  At skifte motor i en Bayliner Capri. 3.0 OMC til MerCruiser
  • #1   22. aug 2012 Aner ikke om det vil passe lige over. Men tvivler stærkt.
    Det kan dog max. være tilretning af nogle motorophæng, samt tilretning af hul + monteringsbolt-huller til drev, som skal tilrettes. Altså flue-knepperi til folk som kan bruge et stykke værktøj.


  • Emil H
    Emil H Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #2   22. aug 2012 Tænkte også mere på kølersystem (salt/ferskvandskølet), el, fysisk størrelse osv. At lave nogle nye motorophæng, og rette motoren op vil ikke være det store problem. Og ikke mindst, om motor, gear og drev kan passe sammen. - Eller om det er muligt at få det nye til at passe i båden. smiley

  • #4   23. aug 2012 Jo da, den passer ned i motorbrønden uden problemer og hulbilledet i agtersejlet er identisk med OMC.
    Der skal uden tvivl nye kabler fra fjernbetjeningsbox og til skiftekonsol/karburator. Jeg har en original Quicksilver fjernbetjeningsboks liggende, som skulle være til min egen båd, men den får jeg ikke brug for alligevel - den kan du købe for 2500,- kr.
    Kabellængden skal du måle, og jeg mener at kablerne koster omkring 350,- kr. pr. stk.

    Vær opmærksom på motorens tilstand og evt. frostsprængninger. Er der mulighed for en prøvetur, så få det.

    Husk at motoren skal oplines INDEN drevet monteres. I modsatte fald, vil der komme et unormalt stort slid på motorkoblingen. Der skal bruges en dorn, som du kan låne af mig.

    Fint projekt du har gang i...:):)


  • Emil H
    Emil H Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #5   23. aug 2012 Hej Rolf T.
    Mange tak for det brugbare svar. smiley

    Ved I om en Bayliner Capri har været saltvandskølet eller kølet med ferskvand fra fabrikken? - Og om der evt. er plads til en varmevæksler osv, så man kan lave den ferskvandskølet?
    (Gerne lidt om hvor meget dette indebærer af dele, plads osv?)

    Den motor jeg linker til sidder i en båd, og kan derfor sikkert høres i gang eller prøvekøres. Og jeg tager den gerne selv ud. smiley

    Så vidt jeg ved, er ledningsnettet i båden vi kigger på lidt ramponeret. Er det forholdsvis enkelt at gå til, hvis man har bare en lille smule styr på el?
    Desuden er trimmet deri lidt mørt, og trænger til et par nye slanger. Derudover går den lidt hårdt i styringen. Kabler til dette, er det noget der koster en bondegård?

    Kan du/I evt. Sende et link til sider hvor man kan købe båd-dele online?

    Kabinen er også lidt ramponeret, men jeg har fundet ret fede føre - og passagerstole ret billigt på ebay.co.uk Derudover regner jeg med selv at bygge solseng/bænk.

    Tak for svaret allesammen.


  • Emil H
    Emil H Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #6   26. aug 2012 Slet ingen der kan tilføje noget? smiley

  • #7   3. sep 2012 kan kun give Rolf T ret smiley

Kommentér på:
At skifte motor i en Bayliner Capri. 3.0 OMC til MerCruiser

Annonce