{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.488 visninger | Oprettet:

Problem med påhængsmotor {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er ejer af en 2,5 hk suzuki påhængsmotor fra 07. Har haft den i knap halvandet år, og den har kørt fejlfrit i den tid. Men da jeg for lidt tid siden ramte lavt vand knækkede brudstiften selvfølgelig. Ny blev skaffet, men da jeg er rimelig uerfaren i rep. af påhængsmotorer havde jeg motoren af motorbenet for at finde hvad der var galt efter uheldet.

Nu er problemet så at på efterfølgende tur syntes jeg den kørte lidt underligt, men ikke noget særligt. Tophastigheden var heller ikke det samme, og efter kort tid med fuld gas gik motoren ud. Den virkede overdrevet varm, taget i betragtning af den korte tur. Så jeg frygter at det er fordi den ikke køler. Motoren er luftkølet, så har jo ikke en kølestråle at tjekke, kun nogle små huller i motorbenet hvor der kommer luft ud.

Nogen som har ideer til hva jeg kan tjekke, eller hvad der er gået galt?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Problem med påhængsmotor
  • #1   2. jan 2013 Hmm....alle de nyere Suzuki 2,5 HK jeg kan finde, er alle vandkølede. Se her.
    http://www.boats.net/parts/search/Suzuki/Outboard/parts.html
    Ret mig hvis jeg tager fejl. Og skriv evt. hvilken type 2,5 HK det er. ( står på mærkepladen )


  • #2   2. jan 2013 Se her.
    Er det ikke din motor ? Hvis ja, så se side 2. Der står den er vandkølet.
    (link fjernet)

    Årsag til din motor er blevet varm, er manglende køling, og stempel har sat sig.
    Enten har du samlet benet forkert, eller impeller er ødelagt.
    Cylinder, stempel eller stempelringe kan have taget skade !!!!!!!!!!!!!


  • #3   2. jan 2013 Den er vandkølet..

    Den model der er iøvrigt det værste bras der findes smiley


  • #5   2. jan 2013 Sorry, den er vandkølet. Har bare ingen kølestråle. Min fejl. Det lyder ikke godt, må få kigget på den imorgen. Tak for hjælpen.

    Taro

    Hva da? Den har kørt perfekt uden det mindste problem.


  • #6   2. jan 2013 Marc har selv haft en og den kunne ikke gå så langt ned i tomgang uden at begynde at gå ujævnt. Troede det bare var min nu har min kammarat så købt en magen til med nøjagtig samme problem. Derudover irre og korrodere de lynhurtigt.

    Jeg sammenligner med de andre gængse mærker og der er de små suzukier ikke meget i forhold til. Der er også en grund til de er billigere end konkurrenternes.


  • #7   3. jan 2013 Att, Taro.
    Viden om 2 motore,og så er du verdensmester i Suzuki 2,5 Hk motorer.?? smiley
    Jeg har arbejde med Suzuki motore omkring 16 år prof, og kan ikke genkende din beskrivelse af Suzuki 2,5 Hk 4 takts motore.
    Og at grunden til at den er billiger,skulle være at det er en dårliger motor, det er jeg sikker på at du har fået galt fat i,eller ikke ved en bjælle om,så drop det.
    De har kørt fint i mange år,uden problemer.!
    Ps, Ved godt der var en årgang der havde tendens til at irre på benet, men hvis man var lidt efter det,kunne man godt holde nede,og pænt.
    Godt NYTÅR.
    Mvh Leif H.


  • #8   3. jan 2013 Som jeg skrev var det kun den model SAMMENLIGNET med andre mærker.. smiley

    Da det er 2 motore med samme problem kan det ikke være et enkelt tilfælde.

    Vi talte med en anden som nikkede genkendende til problemet da han også var faldet for sådan en fordi det netop var den billigste. Han har skiftet til en 2 hk Honda og der er ingen problemer.

    Ved en anden bruger en Mariner 2,5 hk som fungere til UG uden at gå ud eller gå ujævnt helt nede i de lavest mulige omdrejninger under dørgefiskeri fra den pågældende 16 fods jolle.

    Problemet er løst med Suzukien ved at skrue den op i tomgang men så sejler den for stærkt.

    Der er simpelthen for meget modstand på den "store" tunge jolle til den lille motor kan hænge helt nede i ABSOLUT lavest mulige tomgang uden at stå i gear så når den blir sat i gear hoster den og går oftest ud.

    En anden str propel ku muligvis løse det.

    Derudover skaller malingen forbavsende hurtigt af hvis de har fået en dyb ridse.

    Hvis du har sejlet med samme motor på en tilsvarende båd under samme forhold og IKKE oplevet problemet jammen så gratulere jeg. smiley

    Så verdensmester må være smiger. Men nok erfaring og fornuft til at kunne se et problem med den som standard.

    Hvis du mener at de erfaringer jeg har gjort mig ved at sejle et utal af timer med ovenstående ikke godtgør at JEG synes det er noget bras jammen så fred være med det. Jeg/min makker har stadig problemet uanset hvad du mener smiley

    Derfor er beslutningen om at den blir solgt for højeste bud når impelleren skal skiftes os truffet.

    Man får SOMREGEL hvad man betaler for.. Køber man den billige boremaskine kan man ikke forvente den kan holde og yde det samme i samme omfang som den dyre..

    Ps med alt over tomgangsomdrejninger sejler den fint med jollen omend langsomt.

    Godt nytår.



  • #9   3. jan 2013 Ovenstående lød nok lidt værre end det var ment.

    Men mange har tilbud at "lave" den mod betaling selvfølgelig men endnu ingen har løftet sløret for hvad der kunne være galt og ingen har gået med til at reparationen ville være gratis hvis ik det hjalp selvom det iøvrigt ifølge loven er sådan.

    Så det tolker jeg som om folk spiller fallit og bare gerne vil tjene nogen penge på at rode lidt med den smiley

    Men Leif under ovenstående forudsætninger er du velkommen til at give det et skud næste gang vi skal ud og fiske med den. ( vestsjælland Tissø bla) Så kan du også ved selvsyn se hvad der gør at min opfattelse af den er som den er.


  • #10   3. jan 2013 Efter som du skriver, at du havde hele benet af motoren, ja så lugter det af, at rør pos. 9.

    http://www.boats.net/parts/search/Suzuki/Outboard/2007/DF2.5/WATER%20PUMP/parts.html

    ikke er blevet monteret korrekt igen. Tror du vil finde fejlen der. Men ud over dette, ja så er din impeller med 110% sikkerhed også rændt af. Pumpehus kan også have taget skade. Men der ud over, kan din cylinder, stempel og foring også være skadet. Såfremt der er tale om skade på cyl. ja så står du faktisk med en motor, som kun kan betale sig, at bruge som res.dele.


  • #11   3. jan 2013 Hej Taro.
    Send mig en PB med dit Tlf no,så kan vi snakke sammen om et kig på din motor.! smiley
    Ps, Bor selv tæt på Tissø.
    Hvordan du "udtrykker" dig er jeg ligeglad med,det er hvad du "udtrykker" dig om,jeg reagere på,mener ikke 2 motore er nok til at "dødsdømme" en model på. smiley (der er solgt flere 1000,af dem.!!)
    Ps, Hvis det er en 4 takts Mariner, så er det en Tohatsu. smiley
    Mvh Leif H.


  • #12   3. jan 2013 Jeg takker mange gange for de gode forslag osv.

    Lige for at slå fast, så er den vandkølet.

    Jeg har idag skilt pumpehuset ad. Impelleren ser fejlfri ud. Hverken revnet, mørnet, stiv eller andet.

    Der lagde en lille smulle sand i kølekanalen, og ellers var kølerørt helt fri for snavs og sand med fri gennemgang.

    Prøvede at tjekke til tændrøret. Det var tilgengæld ikke i ordenlig stand. Det var meget tilsodet, så der bliver indkøbt nyt imorgen. Jeg prøver at samle det hele imorgen, og så vil lave en test i noget vand for at se om den spytter kølevand ud gennem hullerne i motorbenet.


  • Jørgen C
    Jørgen C Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Svar: 2
    #13   3. maj 2018 Min 4 hk 4takt Suzuki vil kun køre m choker
    Hvad er måske problemet


  • Jørgen C
    Jørgen C Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Svar: 2
    #15   5. maj 2018 Har købt færdig blandet benzin
    Kan der være vand i der


  • #16   5. maj 2018 Att: Jørgen. Du skriver på en forumstråd som er over 8 år gammel.
    Og det er kun dem som har skrevet i denne tråd, som får oplyst, at du skriver noget.
    Opret et nyt emne under forum med problemet, så du spreder det ud til alle.


  • Carsten K
    Carsten K Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 10 Emner: 1 Svar: 8
    #18   27. maj 2018 Jeg havde en mage til 2008 model, med det næsten samme problem.
    Det viste sig at Thermostaten og thermostathuset var fuld af salt og sand.
    Så der ikke kom kølevand ordentligt op at køle, så gik den varm, og mistede mororkraften, inden den gik istå. Prøv at skille thermostahuset ad, det sidder i toppen af motoren, så kan du rense både thermostat og huset, skylle godt igennem i ferskvand, så skulle den køre igen. Du kan også efterfølgende lige have den kørende i en spand rent ferskvand i tomgang ca 15-20 minutter for at skylle det igennem igen. Det koster en lille pakning til thermostat huset, plus lidt i vandafledningsafgift.
    Men hvis du kører den varm flere gange, så kan du risikere at toppakningen går.


Kommentér på:
Problem med påhængsmotor

Annonce