{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.723 visninger | Oprettet:

1420 K
1420 K
Tilmeldt:
3. jun 2012
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9

Overvejelser ifm. installation af forbrugsbatteri {{forumTopicSubject}}

Jeg har et 12V udtag, som er forbundet til mit startbatteri (60HK Yamaha). Når vi er på heldagsture vil jeg gerne kunne køre køleboks o.lign. uden at skulle bekymre mig om at dræne startbatteriet. I forbindelse med vinteropbevaring overvejer jeg derfor at få installeret et forbrugsbatteri. Hvad skal jeg være obs på, når jeg ber' om er tilbud på batteri og installation? Jeg har adgang til strøm ved min fastebådplads, så kan let lade et batteri op. Skal de to batterier være koblet sammen, så jeg kan lade dem begge op samtidigt? Bedre at de er adskilte? Jeg er helt grøn på området og vil gerne have det lavet rigtigt fra start, samtidig skal løsningen ikke være overkill ift mit begrænsede forbrug (og budget). Mange tak smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Overvejelser ifm. installation af forbrugsbatteri
  • #1   12. nov 2013 Find et forbrugs batteri ved BILTEMA og en skille"fidus". Selvfølgelig skal det forbindes til motoren. Du kan "Google" hvordan det skal monteres.
    Batteriet skal være så stort som du har råd til. Ved BILTEMA står der ved hvert batteri hvad de bedst egner sig til. (start eller forbrug) Så mange amp. timer som muligt [AH]


  • 1420 K
    1420 K Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
    #2   12. nov 2013 Tak for hurtigt input.

    Rigtigt forstået, at den bedste (men nok også dyreste løsning) vil være at supplere mit startbatteri med et forbrugsbatteri og et septor skillerelæ? Motoren lader startbatteriet, men når dette er fuldt opladet, prioriteres istedet forbrugsbatteriet. 230v lader tilsluttes forbrugsbatteriet. Skulle det ske, at startbatteriet ikke er fuldt ladet vil septor'en, når forbrugsbatteriet er ladet op, prioritere startbatteriet.

    Korrekt? smiley

    Nogen ide om hvad det vil koste at få monteret denne løsning hos en professionel inkl pris for forbrugsbatteri og septor?


  • #3   12. nov 2013 Skillerelæ koster ca 130 kr hos biltema.. og er nemt at montere

  • 1420 K
    1420 K Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
    #4   12. nov 2013 Hvad er forskellen på 130 kr relæ fra Biltema og Septor, der så vidt jeg kan se, koster ca 10 gange mere? Mange tak

  • #5   12. nov 2013 prisen !.. og måske kan septor en masse som du ikke skal bruge..

  • #6   12. nov 2013 har selv et fra biltema .. og det virker fint

  • #7   13. nov 2013 Jeg tror heller ikke at du behøver at få en prof. til at montere det. Der er fine tegninger på nettet, hvordan de skal forbindes. Bare husk at ledningerne ikke må være for tynde. smiley
    Hvis det så skulle være rigtigt "smart", kunne du jo også købe et solsælle panel. Så lader den også når båden ligger i havn og motoren ikke kører. smiley
    Fåes selvfølgelig også i BILTEMA. smiley


  • theWSU .
    theWSU . Tilmeldt:
    jul 2008

    Både: 3 Emner: 39 Svar: 217
    #8   16. nov 2013 Her står alt hvad du skal bruge/vide omkring det...

    http://www.kjoeller.com/baadudstyr/stroem/


  • 1420 K
    1420 K Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
    #10   28. feb 2014 En hvad jeg opfatter som en meget stor, velrenommeret og troværdig forhandler på Fyn har prissat forbrugsbatteri, skillerelæ og montering til 2500 inkl moms. Jeg har ikke info på mærker/typer/størrelser men undrer mig over hvor meget prisen afviger fra gør det selv/Biltema løsningen? Er nybegynder, særligt inden for el og jeg har meget lidt lyst til at selv at rode med noget, der har betydning for om min motor kan starte. Jeg sejler en del på Øresund, også om efteråret i ikke alt for godt vejr og vil ingen chancer tage.

Kommentér på:
Overvejelser ifm. installation af forbrugsbatteri

Annonce