{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.709 visninger | Oprettet:

Joachim B
Joachim B
Tilmeldt:
15. sep 2012
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 30

Renovering af Trim {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Som nogen af jer ved har jeg for nyligt renoveret min gearkasse, den spiller 100% nu!

Nu har jeg så et andet problem, efter at have stået stille så længe hænger den meget i kullene til Trim, at slå forsigtigt på den har gjort at jeg kunne bevæge den en lille smule, nu er den dog helt stoppet, så jeg skal have det skilt ad og renset / skiftet kul.

Hvordan gør jeg det på nemmeste måde? Og hvordan gør jeg så jeg kan bevæge motor op og ned uden trim funktion? lukke alt olien ud af systemet?

Sådan ser mit trim ud: [IMG] http://i60.tinypic.com/4rp9xt.jpg[/IMG]

Er der noget andet som skal skiftes i samme omgang?

Jeg fandt den her sorte ting på venstre side af motoren (set fra skruen og ind) der hvor motoren sidder fast med en aksel til trimmet.
[IMG] http://i57.tinypic.com/9kbbic.jpg[/IMG]

Den sad her: [IMG] http://i61.tinypic.com/11lk31x.jpg[/IMG]
Ja boltene knækkede og skal bores ud, desværre.

Der sidder to ledninger, den ene går op og den anden længere ned i benet, hvad gør den?

Sætter pris på alt den hjælp jeg kan få! smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Renovering af Trim
  • #1   11. apr 2014 du løfter først motoren af båden(lavet lidt åndsvagt i min mening) så skruer du hele trim delen af og derefter kan du løsne trimmotoren. du skal ikke have olien af for at tage motoren af.

    ang løft af motor uden trim så sidder der en ventil nede i højre side(ligekærvet plastik skrue) med den løsnet, kan du løfte motoren manuelt)

    den anden dims melder jeg lige pas på


  • #2   11. apr 2014 Mit bud er, Trim Sensor. smiley
    Mvh Leif H.


  • #3   12. apr 2014 og du er selvfølgelig sikker på at relæerne trækker før du begynder at skifte kul osv?

  • Joachim B
    Joachim B Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 30
    #4   12. apr 2014 Ja, jeg har testet dem.

    Problemet skal næsten være ved trim motoren, det virkede jo at give den et par forsigtige slag.


  • #5   12. apr 2014 Siger den overhovedet ikke noget trimmotoren, når du prøver at køre med det??

  • Joachim B
    Joachim B Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 30
    #6   12. apr 2014 Intet, man kan bare høre relæerne klikke

  • #7   12. apr 2014 Så det ihvertfald ikke relæene, hvis de stadig klikker smiley

    Det er nok motoren, som har sat sig, eller er ved at være død.


  • #8   13. apr 2014 har du målt ud om der er gennemgang i ledningerne smiley


  • Joachim B
    Joachim B Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 30
    #9   14. apr 2014 Jep, har målt dem igennem, de ser umiddelbart også fine nok ud smiley

  • #10   15. apr 2014 og når du så skiller den ad er trimmotoren sikkert fuld af vand.= nye pakninger når/hvis du kan fixe kulpladen

  • Joachim B
    Joachim B Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 30
    #11   22. apr 2014 Nå, tid til en lille opdatering.

    Vi kæmpede i dagevis i forsøget på at få det trim af, men nu er håndklædet altså smidt i ringen som man siger..

    Der er købt et komplet trim på eBay og så skærer jeg ellers det gamle af.


  • #12   22. apr 2014 På ebay??
    Det har da ikke været billigt! Har selv kigget på et, men valgte at lave det gamle selv, da det kostede 500 dollars plus moms:)


  • Joachim B
    Joachim B Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 30
    #13   22. apr 2014 Jeg har givet 2700

    Jeg kunne måske have nøjedes med at skifte motoren, men det var umuligt at få af uden at løfte motoren og jeg har meget begrænset adgang til en kran, så jeg bliver nødt til at gøre det rigtigt første gang smiley


  • #14   22. apr 2014 Okay smiley
    Det er også lækkert nok med nyt trim... Øger også værdien smiley


  • #15   22. apr 2014 du kan da heller ikke skifte trimmet på motoren uden at løfte den af?

    hvad var det der var så svært at skille ad?


  • Joachim B
    Joachim B Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 30
    #16   18. jun 2014 Så skylder jeg vist en opdatering!

    Vi fik spændt motoren op med en kran, vi tog billeder af alt for at sikre os at vi kunne sætte alt tilbage igen som det sad før, alle ledninger, kabler og slanger blev afmonteret og motoren blev løftet af, vi var blevet enige om at det gamle trim var irret så godt sammen at vi godt kunne opgive at få det af uden at ødelægge det, så vi havde indkøbt skæreskiver og gik ellers forsigtigt til værks med en vinkelsliber.

    http://i62.tinypic.com/2942q86.jpg
    http://i59.tinypic.com/282icg2.jpg

    Pakken fra USA havde desværre fået en lille skade, så den der plastik udluftnings skrue var knækket, mega øv, vi beslutter os for at teste den før vi monterer hele motoren igen.

    http://youtu.be/IUbtWcRZLlw
    (Beklager filmen vender forkert, YouTube er stadig igang med at vende filmen..)

    Det virker jo helt fint, så vi valgte at se bort fra den knækkede udluftningsskrue, den kan jeg måske vende tilbage til senere, det har måske været en fejl herfra.

    Vi monterede det hele på båden og testede igen, success!

    https://www.youtube.com/watch?v=f4Ci8rKDHGY

    Det har også virket fint på de 3-4 sejlture jeg har haft med det, men men men..

    Når motoren står trimmet op så vil trimmet stå og synke lige så stille og roligt, hvad kan det skyldes? Er det olie mangel, luft i systemet eller hvad snakket vi her?

    Når jeg lige har renset gulv tæppet efter alt det her mekaniker-leg så skal jeg have knipset nogen gode billeder og så kommer båden op her på BG, indtil da er her lige en stemnings film!

    https://www.youtube.com/watch?v=xZBTPx4NOqI


    @Steffen, det virkede umiddelbart som om det godt kunne have ladet sig gøre at få motoren af hvis trimmet havde været i stand til at køre op, men jeg er ikke ekspert så det tør jeg ikke gisne mere om smiley

    @Leif, Jep det var Trim sensoren!


  • #17   18. jun 2014 Hvis du lige har købt trimmet, og det er helt nyt, eller nyrenoverede, kunne det meget muligvis være af oliemangel smiley


  • Joachim B
    Joachim B Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 30
  • #19   18. jun 2014 Kan være det mangler olie :)men kan dog også være, at det er en utæt pakning, eller ventilerne smiley

  • #20   18. jun 2014 højest tænkeligt et stempel hvor olie ringen er slidt. derfor synker det---

  • Joachim B
    Joachim B Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 30
    #21   18. jun 2014 Arh damn, lyder til at motoren skal af igen for at kigge nærmere på det smiley
    Alle de her pakninger, kan de fåes i et komplet sæt?

    Prøver lige at toppe op med olie først, har en dunk af den ATF olie der bliver anbefalet.


  • Joachim B
    Joachim B Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 30
    #23   18. jun 2014 Det havde desværre ikke nogen effekt at fylde olie på, så er vi ude i nogen pakninger..

    Der er en masse O-rings kits til det her trim, men også et decideret repair kit til hovedcylinderen, kan jeg nøjedes med det tror i?


  • #24   18. jun 2014 Kig på den "skrue" til ventilen, som gør manuel trim muligt... Det en så du selv kan løfte motoren op og ned smiley

    Ville da lige starte med at skrive til dem, som har solgt dig det smiley


  • Joachim B
    Joachim B Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 30
    #25   18. jun 2014 Den skrue knækkede under transporten fra USA, en eller anden spade har nok smidt lidt med pakken smiley

    Så der er en opgave mere når jeg alligevel skal have det af igen smiley


  • #26   18. jun 2014 Svejs en blot på, så du kan lukke og åbne den ventil smiley
    Men så er det nok en pakning smiley
    Gør den det på alle 3 cylindere, eller kun det store? smiley hvis det er et med 3 cylindere smiley

    Det er jo nok ikke "kun" en O-ring...og hvis du har cylinderen åben, så skift alle pakninger (O-ringe, back-up ringe, skraberinge, stangtætning, olietætning)


  • Joachim B
    Joachim B Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 30
    #27   19. jun 2014 Hehe, det er jo en plastik skrue, ved ikke lige hvordan jeg skal svejse den, regnede med at prøve og bruge epoxy til at sætte resten af skruen fast med og så se om ikke jeg kan komme til at skrue den ud, for at erstatte den.

    3 Cylindre: http://i61.tinypic.com/2i27rxx.jpg

    Jeg vender lige tilbage med om det er alle cylindre, det tror jeg umiddelbart, men jeg har ikke lige testet det.

    Helt enig, hvis jeg alligevel skal skilde det ad kan jeg vist lige så godt skifte alt hvad der hedder pakninger.. smiley


  • Joachim B
    Joachim B Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 30
    #29   19. jun 2014 Den fra det gamle er også færdig, så har lige bestilt en ny

Kommentér på:
Renovering af Trim

Annonce