{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.632 visninger | Oprettet:

Impellerhus vil ikke af - Mariner 675 {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg var ude at sejle i lørdags og kølestrålen var meget svag. Faktisk piblede det mere end sprøjtede til sidst. Det var med hele familien så motoren kørte 2-3000 omdr og blev ikke varm. Men da impelleren blev skiftet af forrige ejer for flere år siden vil jeg gerne skifte den.

Jeg har fået underbenet af og taget plastic-overdelen af så jeg kan se impelleren men så stoppede festen for underhuset sidder som limet fast (hvad dem måske også er)

Er det korrekt forstået at underdelen med aksel skal kunne løsnes fra resten af underbenet således impelleren kan isættes plastichuset nedefra?

Der er en synlig pakning ml underhus og resten af underbenet og jeg kan vippe den ene side 0.1mm op ved at sætte en skruetrækker under eet af de 2 ører (til aftrækker?) på hver side af huset lige bag de forreste bolthuller.

1) Hvad er tricket?

2) Hvordan ser man om en impeller er slidt og trænger til udskiftning? Jeg synes ikke min har synlige slidspor og den virker blød og elastisk.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Impellerhus vil ikke af - Mariner 675
  • #2   4. maj 2014 Hej Jens
    Det virker som om impelleren sidder rigtig godt fast på akslen også, den er ikke til sådan lige at "trække ovenud"
    Per


  • #4   4. maj 2014 Den skal trækkes op over akslen men den er formentlig irret fast fordi den ikke har været skiftet længe ....

    Der sidder sådan en lille halvmåne og stopper den så ikke bare akslen fiser rundt inden i impelleren. Det kan også være der den er irret fast. Underhuset er sikket limet fast med flydende pakning eller andet hvis det i det hele taget er til at tage af men er det tæt så lad det værre.

    Som tommelfingerregel skifter man en impelller efter 2 år uanset hvor meget den har været brugt da gummiet mørner .. Den koster så lidt i forhold til ærgelser og andet ved motoren ikke køler pga det....

    I dit tilfælde ser impelleren noget brugt ud og sikkert kun halvt så blød som den var fra ny og skal skiftes.

    Husk at købe pakninger også.

    Du kan varme forsigtigt på akslen lige over impelleren med en lille gasbrænder os selvom gummiet smelter så bør den være til at få af.

    Husk når du montere den nye at give den fedt rundt om akslen. Fedt der kan tåle vand så ikke bare Harald Nyborgs eller hvad man nu lige har på værkstedet.

    En anden ting den lille skål i overhuset bør man også skifte fra tid til anden specielt hvis man ikke ved hvornår den er blevet skiftet hvis man vil holde sit kølesystem tip top. Men dette er ikke nær så vigtigt.

    Husk også at rense slangen til sladre strålen. Der kan sidde kalk og salt rester.


  • rasmus T
    rasmus T Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 63
    #6   5. maj 2014 slibe akslen men fint sandparpir kom fedt på og så tag du 2 store fladskruetrækker og sidder ind under empellere og vipper den af.

  • #7   5. maj 2014 Hej allesammmen og tak for råd og vejledning. Jeg var ude og trække i impelleren i morges inden jeg tog på arbejde og den rokkede sig på akslen så der er håb forude.

    Jeg anede ikke det var så enkelt at komme ind til impelleren kan se forrige ejer betalte over to værkstedstimer for at få den skiftet i 2009
    mvh
    Per


  • #8   6. maj 2014 Efter en dags tid med rustopløserolie på impelleren gled den af akslen i aftes uden de store problemer.

    Den runde "impeller-skål" ser fin ud i overfladen men bunden (løs plade) har en del aflejringer. Det ser ud til at være svært at skaffe rep sæt til så gammel en motor så jeg regner med at polere bundpladen glat og bruge den igen, det er vel ok?

    Min dryppende kontrolstråle havde også en årsag, der sad et stykke tang/snavs på 5x5mm i dyseåbningen smiley


    profilbillede
  • #9   6. maj 2014 Impeller-skålen (i mangel af bedre navn)

    profilbillede
Kommentér på:
Impellerhus vil ikke af - Mariner 675

Annonce