{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.698 visninger | Oprettet:

Hasse F
Hasse F
Tilmeldt:
14. aug 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7

Volvo Penta - 4 cylinder (B20) {{forumTopicSubject}}

Hej bådmotor folk,

Jeg er over det sidste år faldet pladask for den uopslidelige 4 cylindere Volvo Penta (VP) motor og har handlet flere B20 osv. den senere tid. Nu har jeg købt en motor som jeg er meget usikker på...ikke på om den køre godt eller hvilken båd den skal i for det har jeg styr på. Men jeg er simpelthen i tvivl hvilken VP model det er. På blokken står der B20 men den er monteret med dobbelt Solex 44PA1 karburator og det er der jo flere modeller der er. Så hvordan konkludere jeg om det er en BB115, en AQ115, en AQ125, en AQ130 eller eller? Hvad skal jeg se efter og hvor?
Håber du / I kan hjælpe mig.

På forhånd tak

Hasse


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Volvo Penta - 4 cylinder (B20)
  • #1   19. maj 2014 Når den har 2 karburatorer, kan du udelukke det meste, for så er der kun AQ130 tilbage.
    Men de blev så lavet i tre modeller i.h.t. manualen.
    AQ130A, AQ130B og AQ130C.
    Hvor A og C modellen stort set er ens med 130HK, hvor B-modellen kun er opgivet til 115HK.


  • Hasse F
    Hasse F Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #2   19. maj 2014 Tak for hjælpen Kim. Jeg må have fundet nummeret på blokken så jeg kan få konkluderet om det er en A, B eller C. Ved du om der er en af modellerne der er "bedre" end andre.
    pft Hasse


  • #4   19. maj 2014 Hvis der står B20 på blokken er den født til en bil, men bygget om til marine.
    Hvis en B20 motor er født som marinemotor, vil det stå Penta i stedet for B20.

    Om den så skal betegnes som AQ det ene eller det andet, kommer an på antal karburatorer og knastens skarphed. Som regel en D-knast.

    Ang. hypheste.. Som bilmodel er A modellen med 90hk. B modellen er med 100hk og C modellen med 119hk F modellen er med 130hk og den har elektronisk indsprøjtning.

    Vh. 2rb1


  • #5   19. maj 2014 Stampe: B20 motor findes ikke som C model, men A, B, D, E og F
    Og her af var E og F model med D-knast, og efter 1974 kom K-knasten.
    Og B20A havde 90HK, B20B 118HK, B20D1 105HK, B20D2 110HK, B20E1 130HK, B20E2 135HK og B20F 125HK


  • Hasse F
    Hasse F Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #6   19. maj 2014 Hej Stampe og Kim,

    Tak for jeres input. Nu har jeg gennemgået diverse gamle Penta AQ kataloger og er 99% sikker på at jeg har identificeret modellen til en AQ 130 USA pga indsugningsfilterne (2 seperate). Lyder det helt skævt?
    Jeg har talt med en gut der har været hos Volvo Penta på Marstrand og han mener ikke at markeringen med B20 på blokken er et sikkert tegn på at den er født til en bil marine da Volvo ret hurtigt indså at der ingen grund var til at skelne men jeg har ingen anelse om det er sandt.


  • Hasse F
    Hasse F Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #7   19. maj 2014 Noget andet. Den har aldrig siddet i en bil men er bygget som marine motor. Den er uden tvivl født med det store bundkar

  • #9   20. maj 2014 KimC. Du har ret smiley

  • Hasse F
    Hasse F Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #10   20. maj 2014 Så langt så godt de herre. Nu har jeg fundet motor numret! Er det noget der siger nogen noget? 4969 15 1447 står der på blokken.

  • #11   20. maj 2014 Hmmmm.......Der står intet i de gamle B18 / B20 / B30 manualer om dette, og ej heller i mine AQ manualer.
    Lugter mere som et serienummer på blokken.


  • Hasse F
    Hasse F Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #12   20. maj 2014 Hej Kim,
    4969 står der på alle de B20 motor blokke jeg har været i nærheden af - det er støbt i. Det ser også ud som om talle 15 er støbt i men 1447 er hugget i.


  • #13   21. jul 2014 Min er en aq 130c med to solex karburator og man kan nemt bytte fram og til bage med en bil block b20 alle dele passer ret over

  • Daniel H
    Daniel H Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 1 Svar: 1
    #14   18. jun 2017 Er der nogen der kan hjælpe her? Har lige købt en 1973 coronet med en B20 AQ115.

    Efter første søsætning efter jeg kom hjem med den, startede den fint, kørte i tomgang i 5 min. Sejlede fint ud af havnen ved 1500 omdrejninger. Når jeg så begyndte at gasse op, satte den ud (og gik ud).

    Når den var i tomgang kunne den sagtens gasse op til over 3-4000 omdrejninger. Når den blev sat i gear og jeg gassede op, satte den ud.

    Jeg kiggede på benzinfilteret mens motoren kørte, beholderen blev aldrig fyldt med benzin – fremløbet var meget sporadisk – nærmeste sprøjtende ind dråbevist. Bør filterbeholderen ikke være fyldt op?

    Nogen der kan hjælpe?


  • Sebastian J
    Sebastian J Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Svar: 1
    #15   3. jan 2018 Det kan jeg måske hjælpe med Daniel.
    Det kan nemt være et karburator problem. Måske ved acceleretions pumpen på siden. De tære væk og skal skiftes.


  • Peter N
    Peter N Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Svar: 2
    #16   4. feb 2018 Ved ikke om snakken her i tråden om B20’er er afsluttet, hvis ikke tillader jeg mig at fortsætte smiley
    Jeg kigger nemlig på en skøn Furuholmen båd med en B20’er. Sælger tog den op sidste sommer (2017) og har den stående på land. Nu har han så lige kigget lidt på motoren og konstateret at der er vand i olien... Ville det skræmmer jer garvede Volvo Penta drenge?

    Mvh. Peter


  • #17   23. apr 2018 Må jeg lige spørger om hvad er forskellen på en B20 motor i bil og B20 i båd har nemlig en B20 i min båd som har sprunget tandremen og har kig på en ny B20 og en B23 men de er fra en bil

Kommentér på:
Volvo Penta - 4 cylinder (B20)

Annonce