{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.528 visninger | Oprettet:

prøver igen, fremdrift ? {{forumTopicSubject}}

har en 25 hk johnson 2 takt på min 13 fods gummibåd

når jeg seljer stille og roligt kommer den fint frem men når jeg giver over halv gas så skummer den bare vandet og laver en høj kølvands bølge " eller hvad det hedder" og mister egentlig en masse fart ligegyldig hvordan motoren er trimmet

motoren er med knæktap så det er ikke fordi den glider

kavitations pladen ligger plant med bunden af båden har også prøvet at sænke motoren 2 cm og det er det samme

hvad kan jeg gøre ved det så jeg kan udnytte min motor helt ?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  prøver igen, fremdrift ?
  • #1   15. aug 2014 Uanset om propellen er med not, så kan selve akselbøsningen godt være vulkaniseret på selve propellen, så problemet kan godt være, at propellen skrider..

    Men din beskrivelse lyder dog ikke til at det er det, som er problemet.

    Kan du komme til at sænke motoren mærkant, feks. 10 cm, og så prøve igen, for det lyder lidt som om at propellen fanger luft...

    Det bedste ville nok være, at få en erfaren båd-mand, til at kigge på den, for en eller anden fejl må der jo være...


  • #2   15. aug 2014 jeg kan godt bygge et ophæng der kan sænke motoren 10 cm men har bare hørt at man ikk sænker motoren mere en højest et par cm under bunden af båden ?

  • #3   15. aug 2014 Tja. det var også bare et forslag.

    Uden at have set hvordan den sejler og opfører sig, så er det jo rent gætværk at finde fejlen....


  • #4   15. aug 2014 jamen det er lige som om at den lige hurtigt tager ved engang i mellem når den får fuld gas men kun lige 1-2 sek af gangen "ligesom en bil på en pletvis isglat vej hvor den kun fanger asfalt engang i mellem"

  • #7   15. aug 2014 Har haft omkring 100 i fronten og det ændrede ikke på det. Kan vist godt låne en anden propel ved en men igen motoren har en knæktap og ikke et gumminav smiley

  • #8   16. aug 2014 Ka du ikke smide et billede op af røven på båden så vi kan se opsætningen smiley

  • #9   16. aug 2014 jo det kan jeg godt prøve når jeg lige får den hægtet på igen smiley



  • #10   16. aug 2014 Drt var mere så vi kan se opsætningen af motor og båd nemlig.

  • #11   16. aug 2014 jeg er enig med Brumbas det lyder da som proppellen er defekt i gummimanchetten så¨det nemmeste er da nok at låne an anden propel at prøve med inden har laver mere
    MVH Hasse


  • #12   17. aug 2014 Det er ikke din propel der har knæktap - det er din gearkasse.
    Navet i propellen er normalt vulkaniseret på med gummi.
    Det er relativt let at prøve en anden propel - og synes som andre, at det lyder til at kunne være fejlen.


  • #14   18. aug 2014 att Janus
    Jeg syntes også at benet ser for langt ud men hvis ejeren skriver at kavitationspladen flugter med bunden så må det vel være rigtigt og hvis benet var for langt ville den ikke kunne lave denne fejl MEEEEN så ville det stå et springvand op på begge sider af motoren når den planede


  • #15   18. aug 2014 Det ser fuldstændigt ud som at benet er for langt, og at det er tilbageløbs-stop-pladen, som flugter med bunden.

    Måske ved Jepser M, ikke at kavationspladen, er pladen lige over propellen, og ikke den plade, som skal forhindre vand, i at vandre op af benet, som sidder ca. 10 cm over kavationspladen....


  • #16   18. aug 2014 hej Brumbass
    Det kan som jeg har skrevet før umuligt være fejlen hvis benet er for langt for hvis propellen sad SÅ langt nede så ville der jo være et KÆMPE brusebad på begge sider af motoren og DET ville brugeren da kunne se var forkert men jeg tror stadig på at det er en defekt propel der er skyld i at den skrider.
    MEN hvis den er langbenet så vil den ALDRIG sejle optimalt på den lave hæk


  • #18   18. aug 2014 jeg ved godt hvilken plade der er kavitations pladen benet er 45 cm langt og hækken er 45 cm høj. og min propel er massiv det der holder den fast på akslen er en tværgående tap der kan knække hvis propellen rammer på noget der ikke flytter sig.

  • #19   18. aug 2014 Så ved du jo det hele - og har ikke brug for hjælp smiley

  • #20   21. aug 2014 Hvad står der på din propel.... Jeg har lidt på lager du kan låne/leje

  • #21   22. aug 2014 jeg vil godt have lov til at bøje mig i støvet ang min ide om at der ikk var en vulkaniseret gummibøsning i min skrue
    det var der og det var det der var problemet så nu funger den bare igen smiley

    og tak for tilbudet jens c men har fået en anden smiley


  • #22   22. aug 2014 Jeg tror vi alle syntes, at det er godt at kunne hjælpe et forum-medlem med at løse et problem, selv om det holdt hårdt, og så er det ret lige meget hvem der havde ret og hvem der ikke havde, vi kan ikke alle ramme plet hver gang, og vi prøver jo alle at hjælpe, ud fra et ønske om at få alle både ud at sejle på vandet, hvor de hører hjemme, i stedet for at stå adskilt hos marine-mekanikeren.. . . .

    Det bedste er, at du har fået løst problemet, og jeg håber du når at få nogle glade timer på vandet, før sæsonen slutter helt.....


  • #23   23. aug 2014 Respekt for at du erkender at have taget fejl - det kan vi alle gøre ind i mellem.
    Men normalt er det værd at lytte når mange kommer med samme råd smiley

    Super at du fik løst problemet - der er ikke noget ved at have en båd hvis man ikke kan sejle i den.


  • #24   23. aug 2014 Det var da dejligt at høre at fejlen var DET som flere af os havde skrevet og ikke mindst fedt for brugeren at Problemet nu er løst
    Rigtig god sejltur
    MVH Hasse


Kommentér på:
prøver igen, fremdrift ?

Annonce