{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.676 visninger | Oprettet:

Råd til vinteropbevaring af påhængsmotor {{forumTopicSubject}}

Hej!
Et råd søges til vinterklargøring af påhængsmotor. Motoren (13 år 30hk 2-takt) vil stå tørt men ikke frostfrit.
Jeg har skyllet motor igennem med vand fra haveslange. Jeg tænker at skifte gearolie om en uge eller to. Men skal jeg istedet gøre dette til foråret?
Skal jeg gøre andet?
Skal jeg skifte impeller selvom der har været fin kølestråle igennem sommeren?

I forbindelse med jeg satte den ind i skur, ville jeg lige kører stemplerne rundt og sikre mig at vand var skyllet ud.... Dette var imidlertid en mental kortslutning da jeg jo så fik startet motor (i lav tomgang og benzin dunk var ikke sat til...). Der var ingen vand på men den gik nok maks 20 sekunder inden jeg fik skjold af og kortsluttet ledninger fra dødemandsknap....
Kan der være sket noget med motor i denne forbindelse?

Mvh


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Råd til vinteropbevaring af påhængsmotor
  • #1   15. nov 2014 der er intet sket. når du konserverer er det godt at køre kælevæske igennem da det beskytter mod korrosion og mens den kører sprayer du konserveringsolie igennem karburator. så er alt godt , det er altid godt at tjekke impeler hver år , om ikke andet ved man benet altid kan skrues af . når skruer etc bliver smurt regelmæssigt.

  • #2   15. nov 2014 da motoren har været start uden vand tilsluttet ville jeg nok lige tjekke impellen samt skifte den hvert andet år.
    En ny impel koster ikke ret meget og det er et dumt sted at spare


  • #3   16. nov 2014 skift olien inden du sætter den til side, grunden er at hvis den har taget vand ind i gearet så vil du risikere at det ruster. Vand i olien er den primære grund til at det skal skiftes. Hvis olien er klar og pæn og ligner den nye, så kan man gode sejle et år mere på den. Men hvis den er blevet lysere og mælkefarvet så er det et tegn på at der er vand i olien.
    det var det jeg vil foreslå.


  • #4   16. nov 2014 Tak for svar. Vil skifte både olie og impeller.
    Hvordan med at ligge påhængsmotor ned. Er det et problem?


  • #5   17. nov 2014 nej ikke med 2t men 4t skal ligge på den rigtige side

  • #6   17. nov 2014 Ok, godt.
    Tak for alle svarene


  • k w
    k w Tilmeldt:
    aug 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #7   20. nov 2014 Du skal IKKE LIGGE EN MOTOR NED om vinteren, uanset om det er 4takt eller 2 takt..
    Har fået ødelagt en motor på den måde.
    Motoren var skyllet igennem med vand/ kølevæske.. Motoren fik en frostsprængning. Og var ødelagt.
    Bådmekanikeren sagde at når en motor lå ned kunne der være vand i nogle "lommer" så vandet ikke ville kunne udvide sig hvis det blev frost.
    Håber du kan bruge svaret.


  • #8   20. nov 2014 Vigtig Info, takker! Betyder det så at den kan stå op i frost uden problemer?

  • k w
    k w Tilmeldt:
    aug 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #10   21. nov 2014 Hej igen.
    Motore vil sagtens kunne stå i frost uden problemer.
    Som jeg skrev, bare den står oprejst.
    Som et tillæg til Jens's gode råd, kan jeg tilføje at du i løbet af vinteren, evt. lige kan skrue tændrør ud, sprøjte WD 40, eller lignende syrefri olie i cylinder, sætte motoren i gear,og bevæg stemplerne ved ad dreje på skruen med hånden.ALTID UDEN TÆNDRØR I.
    Slut med at montere tændrør igen.
    Sørg for at have et par nye tændrør klar hvis de gamle evt. soder til under forårs opstarten.
    Hvis du gør følgende sammenholdt med Jen's "opskrift" vil du have gjort hvad der er nødvendigt, og vil sandsynligvis kunne nyde din motor i mange år.

    Held og lykke med "Opstaldningen" og spørg endelig igen,
    Mvh KW


Kommentér på:
Råd til vinteropbevaring af påhængsmotor

Annonce