{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.419 visninger | Oprettet:

Poul L
Poul L
Tilmeldt:
23. feb 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Mariner kølestråle? {{forumTopicSubject}}

Hej. Har købt en mariner motor, hvor sladre slangen sidder på thermostaten som vidst på billedet. Giver den først vand når motoren er varm? Havde den til at gå i tomgang i dag i ca 10 minutter uden den gav vand, men motoren blev ikke varm. Til sidst dryppede der dog fra afløbet, men der kom ingen kølestråle som jeg kender det fra tidligere motore. Er det bare ud og sejle, så den bliver ordenlig driftvarm?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Mariner kølestråle?
  • #1   23. feb 2015 prøv at pille thermostat huset af og rens slangen

  • #2   23. feb 2015 Jeg har haft en 8 hk mariner fra 98...tror jeg, og ja, da kom der vand når den var blevet varm. Det kan godt gå et par min.

  • #3   23. feb 2015 Øhhh... det kan da godt være jeg er helt forkert på den, men skal der ikke være kølestrål/kontrol stråle .... sådan ca med det samme ? ? syntes ellers at man altid har hørt at man ikke må lade en motor køre max 30-40 sekunder uden kontrol stråle, da man så brænder impellaen af ? ? ret mig gerne ! ! !
    mvh kim


  • Poul L
    Poul L Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #4   23. feb 2015 Ikke på alle motore Kim, som du kan se på billedet vil denne først åbne for kølestrålen når thermostaten åbner. Sådan har jeg i hvertfald forstået, og læst flere der skriver.

  • #5   23. feb 2015 Kan godt se det logiske at der først kan komme vand ud når thermostaten åbner, da vandet jo ikke kan komme igennem når den er lukket ( men i nogle themostater er der faktisk et lille hul, så der er et lille flow )..... men fuc.... det he he .... det er mere den ski.... impeller der spørger i mit hoved, hvor lang tid vil den overleve uden gennemstrømning ( den suger jo nok vand op selv om thermo er lukket, men den kommer jo ikke af med det ! ! ! ) og den står jo ikke ligefrem stille sådan en fætter.
    Man har jo hørt mange historier om hvor " galt " det går hvis der ikke er en køle stråle, nogle kalder det jo også en kontrol stråle, og så skal den jo være der hele tiden.... altså så man kan kontrolere at impelle vittelig kører...... er i forvirret ? JEG ER he he


  • Poul L
    Poul L Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #7   23. feb 2015 Tror det er en 15hk som du omtaler Jens, kan faktisk ikke se størelsen da den er malet:) Men så er spørgsmålet bare, burde den åbne thermostaten efter 10 minutter i tomgang? Eller skal den ud og "arbejde" for at den bliver ordenlig varm? Kunne ligge hånden på alle steder efter de 10 minutter, så den var ikke oppe og "koge" og der begyndte at dryppe fra sladre strålen. Var mest for at undgå og skille den af hvis det ikke er nødvendig.

  • #8   23. feb 2015 Hvis den kan stå 10 min i tomgang, tror jeg der er noget galt. Ud med termostaten og så prøv uden.

  • #9   23. feb 2015 der vil altid være noget cirkulation i motor... dvs på udstødnings siden.. ellers bliver den monster varm.. thermostaten styrer kun køling på selve blokken( cylinder)...
    de motorer hvor sladrestråle kommer med det samme. der sidder stråle udtaget på udstødnings manifolen


  • Poul L
    Poul L Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #10   23. feb 2015 Hmm ja, kan jo prøve at tage thermostaten ud, så skulle der jo gerne være stråle omgående. Så må jeg se hvad stand den er i. Hvor online køber man en ny? Samt en ny pakning? Eller skal man forbi en forhandler for at få det.

  • #12   24. feb 2015 Når du så har termoen ude, kan du jo prøve at smide den i noget kogene vand, og se om den reagerer....det skulle den gerne.

  • Poul L
    Poul L Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #13   24. feb 2015 Så kom der stråle på. Havde thermostaten ude, og blæste med luft ned i slangen til kølestråle, der kom med et plop en masse skidt ud. Samlede det igen, og Wupti var der vand. Tak for alt imput:)

  • #14   24. feb 2015 På min gamle Mariner 40 4T kom der stråle med det samme. Nogle gange når der ikke gjorde, tog jeg en tynd ledning eller ståltråd og stak op i det lille rør, vupti så var der stråle igen.

    Lyder mærkeligt at der på nogle motorer ikke kommer stråle før den er varm. det ville jeg være utryg ved...


Kommentér på:
Mariner kølestråle?

Annonce