{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.894 visninger | Oprettet:

Motorolie til påhængsmotor {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg skal til at lave motorservice inden sæsonen begynder på min 2007 Mercury 115 EFI. Hvorfor skal der speciel bådmotorolie på? Teknikken er jo den samme som på biler, og jeg ville mene det er en forbrydelse at hælde en tyk halvsyntetisk olie på så fin en motor? smiley mvh Claus


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Motorolie til påhængsmotor
  • #1   3. mar 2015 olie er en religion ... om det er til bil-mc-båd, det er noget med aditiver....
    Du kan godt regne med at få MANGE synspunkter på netop dette emne.
    Jeg bruger det bedste jeg kan, fra producentens side, da jeg ikke vil forsøge mig frem og de har et produkt som de kan stå inde for, som er lavet netop til deres maskiner.
    Det kan godt være det koster mere end et andet mærke med de samme egenskaber, men det er jo en sag som man selv skal stå inde for, he he det er ikke rigtigt et svar men mere en holdning Sååååå


  • palle j
    palle j Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #2   3. mar 2015 Ville nok holde mig til producentens forskrifter.......En bilmotor bliver noget varmere
    end en påhængsmotor.... smiley


  • #3   3. mar 2015 En saltvandskølet motor arbejder under helt andre arbejdstemperatur så der er brug for en anden olie

  • #4   3. mar 2015 du hælder det på som der står på blokken 10w30

  • #5   3. mar 2015 Mekanikles ... OMC MARINE SERVICE.... er det sådan du servicerer dine kunder ?
    Bare hæld det på der står på blokken ! ! du vil altså sige at al olie bare kan bruges ! ! og man skal ski... hul i at der er udviklet olie til marine brug ?
    Hvis det er sådan du laver dine ting, så husk mig lige på ikke at købe noget du har haft til SERVIC...........
    Sorry.... men sådan en udtalelse fra en der vil tilbyder service og rep af andres ting, det ville jeg være flov over at skrive i et forum.....


  • #6   3. mar 2015 Du kan bruge enhver olie uanset fabrikat, som lever op til eller overstiger producentens krav.
    Faktum er dog, at den originale olie til Mercruiser, Mariner og Mercury ( 4 takt ) er af så ringe kvalitet, at du i princippet ville få en bedre olie ved at bruge "hvalfedt"....I øvrigt er de originale olier til ovenstående mærker ulovlig i Danmark ! At de aut. værksteder så vælger at bruge dem og endda sælge ud af dem, er ris til egen r..
    BILTEMA har uden tvivl en oliekvalitet, som din motor kan bruge.


  • #8   3. mar 2015 kim S luk røven manden ville have info på hvad olie han skulle putte på sin motor..det fik han...

    var det en personlig kunde ,,face to face ville det nok lyde anderledes..
    jeg bruger, som mange andre min fritid på at hjælpe bådfolket herinde...

    desuden så står der et skilt på motorblokken om hvilken olie der anbefales til den specifikke motor... de oplysninger har jeg af gode grunde ikke....


  • #9   4. mar 2015 kunne du så ikke uddybe dit svar !
    Kunne du så ikke skrive HVAD slags olie .... marine, mc, bil olie ?
    Istedet for bare at slynge et tal ud der dækker alle slags, det lyder som om at ALLE slags kan bruges, så du lukker og tænker før du skriver for at HJÆLPE... uddyb dine svar det er ikke alle der er lige så " kloge " som du tror du er...
    det var det sidste for denne gang, for det hjælper ikke noget ! ! !


  • #10   4. mar 2015 Må man hælde en 10w30 olie på en motor der er mærket 25w40? Motoren burde have nemmere ved at starte, da den er tyndere kold, men også lidt tyndere varm. Umiddelbart lyder det i mine ører som en bedre olie?

  • #12   5. mar 2015 det tror jeg han havde fået galt fat i smiley

  • #13   6. mar 2015 Olieviskositeten 25W40 er "opfundet" af Mercury/Mariner/Mercruiser, men i virkeligheden er olieviskositeten en helt anden......Der findes IKKE 25W40 olie til motorer. Det er et falsum, for at sørge for, at kunderne IKKE køber en anden olie end den "originale" - plat og svindel fra start til slut.
    I øvrigt er ethvert "originalt" olieprodukt til Mercury/Marine/Mercruiser ulovligt i Danmark fordi der mangler de nødvendige dokumenter.......
    Noget så simpelt som VDS godkendelse findes IKKE på "original" motorolie til fx Mercruiser motorer. Det er måske årsagen til, at Mercruiser ejere har svære motorproblemer med holdbarheden på lejer, aksler, stempler mv......


  • #14   7. mar 2015 Hej Rolf - betyder det at 10w30 er fint? Eller skal der anvendes en anden olie?

  • #15   7. mar 2015 Det lyder til du skal ha fat i noget hvalfedt hehe smiley jeg har brugt quicksilver 10/30 på min tidligere mariner 4 stroke med god samvittighed

  • #16   7. mar 2015 Ja, en 10W30 olie kan være et udmærket valg.

Kommentér på:
Motorolie til påhængsmotor

Annonce