{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.744 visninger | Oprettet:

Lidt ? om propeller {{forumTopicSubject}}

Hej og godt nyt år.

Jeg har en Johnson 140 HK V4 fra ca. 1994.
Min mekaniker siger den har en V6 gearkasse.
I foråret havde jeg en 175 HK Johnson fr 1994 som jo er v6.

Propellen fra denne paser bare ikke, hullet i propellen er for stort ??????

Næste ?

Når man taler om str. på propeller fx. 13X17, er 13 så diameter og 17 stigning i tommer ?

Hvad er forskellen på en lille diameter med stor stiging og en med stor diameter og lille stigning ?

Hvordan finder jeg så den optimale propel til min motor uden at skulle købe mig fattig i disse ??

Min båd er 16 fod og vejer uden motor ca. 450 kg.

Ja sikke en masse ?

MVH

Holten


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Lidt ? om propeller
  • #1   31. dec 2006 Godt nytår til dig også.

    Diameter og stigning har du styr på. Altså at en 13X17 har en dia på 13 tommer og en stigning på 17 tommer.

    Umiddelbart vil jeg mene at en lille dia med stor stigning vil give høj topfart og langsom acceleration.
    En stor dia med lille stigning vil give en voldsom acceleration og lav topfart, men jeg indrømmer gerne hvis jeg tager fejl.

    Mht. den rette propel vil jeg gætte mig til at den skal hedde 14X21.
    Måske kan denne side hjælpe dig.
    (link fjernet)


  • #2   31. jan 2007 Leif jeg er enig med dig. og jo færre blad desto højere topfart, des flere blade des mere trækkraft.
    Jeg har selv kigget på andre propeller.
    I USA kan man få kulfiber propeller til ca 500 kr stykket.
    Har selv købt een, og det fungerer fint. Ikke nævneværdig forskel mellem den og den standard treblad alu prop, men prisen var en fjerdedel og så er det en perfekt reserveprop.


Kommentér på:
Lidt ? om propeller

Annonce