{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.560 visninger | Oprettet:

Daniel D
Daniel D
Tilmeldt:
4. apr 2015
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 8

Hjælp til fremstilling af glasfiber kant. {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg har fået en jolle hvor der tidligere sad en trækant. Den var helt rådden så derfor har jeg lavet en ny trækant og vil derfor pakke den ind i glasfiber så der det ikke kræver vedligeholdelse fremover. Jeg har tidligere lavet lidt i glasfiber og har også lavet et par huller men jeg kan simpelthen ikke få glasfiberduen til at blive på plads når jeg skal lave kanten. Jeg har rundet kanterne så glasfiberen ikke har nogle skarpe kanter. Problemet er at jeg kan lave kanten så den ser fin ud og 2 sek efter begynder glasfiberen at løsne sig og så kan jeg trykke det på plads 1000 gange uden det hjælper noget. Jeg har slebet træet med korn 40 for at polyesteren kan binde i træet samt slibet med korn 40 ned til det originale glasfiber så den også skulle kunne hæfte der.

på forhånd tak
mvh Daniel


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hjælp til fremstilling af glasfiber kant.
  • #1   4. apr 2015 følger lig med her smiley

  • #2   4. apr 2015 Et lille trick som jeg selv har benyttet mig af:
    Først gøres området vådt med polyester, derefter gøres glasfibermåtten våd, og så ligges den på og der køres mere polyester på. Husk at udlufte så der ikke er luft...

    Det er dog rigtig svært at lave sådan nogle kanter. Der kan også være stor forskel i den glasfibermåtte der bruges. Nogle er lettere at lave disse tricks med, men prøv overstående smiley


  • Daniel D
    Daniel D Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 8
    #3   4. apr 2015 Simon det er præcis den fremgangsmåde jeg har brugt. smiley jeg bruger noget vævet noget som skulle være bedre end det billige. Jeg kan også sagtens få det til at sidde pænt men efter 5 min har det løsnet sig igen

  • #4   4. apr 2015 gennemvæder du måtten? Jeg ved ikke nødvendigvis om det vævede er bedre, og jeg er slet ikke sikker på det er lettere til dette projekt smiley Har du billeder af kanten som du prøver at lave? Det er dog en meget svær kunst det du begiver dig ud i smiley

  • Daniel D
    Daniel D Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 8
    #5   4. apr 2015 Har prøvet at tegne det smiley

    profilbillede
  • #6   4. apr 2015 Det tror jeg bliver svært at lave. Kan du ikke nøjes med at bare at lade den suge noget polyester til sig?

  • #7   4. apr 2015 Du skal sørge for at når du runder kanten at du ikke bare laver 2 "nye" kanter ... Derudover er det sommetider lettere at bruge noget tyndere måtte og for alt i verden ikke overdrive med polyesteren for når først det har løsnet sig er det svært at få på plads igen. Man kan bruge både rulle eller pensel alt afhængig af hvad en temperament er til. Det er ganske let men begår man bare en lille fejl af den ene eller anden slags begynder det at løsne sig. Hvis du stadig ikke kan har du sikkert ikke rundet kanten nok/ordentligt eller også er dit grundlag for glasfiberen ikke bearbejdet nok.. . Det alm måtte er fint og nok det nemmeste til den slags her ingen grund til at bruge det dyre vævede . Ud fra det du har tegnet der burde det være en smal sag at få det til at lægge ordentligt men vægten ved for meget polyester kan sagtens lave rav i det.

  • #10   5. apr 2015 Hvis kanten ikke er afrundet godt nok, vil problemet også blive ved med at opstå.
    man kan også købe noget glasfibernet, der ligner stof, som runder meget bedre rundt om hjørner. bruger det selv,til lignende opgaver


  • Daniel D
    Daniel D Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 8
    #11   5. apr 2015 Tak for alle svarene jeg syntes selv jeg har prøvet det i skriver men det kan godt være jeg skulle prøve det væv der er billigere. Jeg har brugt dette i 300g. Jeg har også fjernet alt så jeg er nede ved det originale glasfiber.

    profilbillede
  • Daniel D
    Daniel D Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 8
    #12   5. apr 2015 Lige et billede af projektet. Jeg gav hele kanten en gang polyester i går som er tørt nu. Burde jeg så slibe det eller skal jeg prøve at ligge kanten direkte på igen? Kan temperaturen være skyld i den går løs eller er temperatur kun pga hærdning?

    profilbillede
  • Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
    #14   9. apr 2015 Og sidst men ikke mindst arbejd IKKE med polyester i sollys og ikke under 20 gr

  • Daniel D
    Daniel D Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 8
    #15   12. apr 2015 Nå så fik jeg endelig lavet den kant så jeg er tilfreds, nu til næste problem smiley den skal jo males og har hørt man skal give det topcoat men hvad med det gamle glasfiber skal det så bare slibes lidt ned? Og så hele båden får topcoat? Og så bundmaling til under vandlinjen? smiley tak for hjælpen til alle mvh Daniel

  • #16   15. jul 2018 Hvordan har du lavet kantet og hvilken træsort har du brugt? smiley

  • #17   15. jul 2018 Tror næppe du får et svar manden har ikke været herinde siden 2015 smiley
    Du kan lave et nyt forum med glasfiber arbejde, og hvad det er du søger lidt hjælp til.
    Der er mange som kan komme med gode brugbare svar herinde fra smiley


Kommentér på:
Hjælp til fremstilling af glasfiber kant.

Annonce