{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.665 visninger | Oprettet:

Ole N
Ole N
Tilmeldt:
9. nov 2020
Emner: 1 Svar: 2

Bådtrailer {{forumTopicSubject}}

Hej er der nogen der kan hjælpe !!!!! Jeg har lige købt ny båd, i går vil jeg så sætte den i vandet, men jeg kunne ikke få båden i vandet, den vil ikke rokke sig ud af stedet, så ingen trolling tur mvh ole


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Bådtrailer
  • #1   9. nov 2020 Ja ... du skal have den af ! ! så må i være nogle stykker og TVINGE den af ved at skubbe, ase og mase smiley smiley
    Når den så er af, så skal du have ALLE bundruller af og evt skifte dem der er ødelagte i gummiet på rullen ( skift til de røde extra stærke ) , så skal de RENSES GRUNDIGT der hvor akslen går igennem og akslen skal også slibes ren, der efter skal de smørres GRUNDIGT, brug evt prolan heavy til det eller anden vandfast GOD fedt ( der skal være et lag fedt imellem rulle og aksel, når de monteres, så skal de rulle LET OG UBESVÆRET og skal ikke over spændes på akslen ( da beslaget så vil ramme enderne og klemme om dem .. et par mm i hver side som spillerum )
    Så kommer det svære... trailer skal indstilles til båden.
    Båden SKAL køre på bundruller og bære vægten, side ruller skal kun STØTTE og støtte på sådan en måde at båden ligger lige på traileren, det KAN være et helved at indstille det, men når den er HELT korekt, så triller båden af HVER gang du vil i.
    MEN det kræver også at du vedligeholder ruller og smøringen af dem, vi smører et par gange om året og skifter ruller hvis der er den mindste "flat"spot eller revner i rullen.
    Håber det giver bare en smule mening det jeg skrev, og husk det kan volde nogle problemer og kræve MANGE op og ned med båden på trailer inden den sidder lige i skabet ! ! så gerne gøre det en dag hvor der IKKE er run på rampen, man bliver mega upopulær hvis man optager en rampe konstant i myldertiden......
    God lyst ! ! smiley smiley


  • Ole N
    Ole N Tilmeldt:
    nov 2020

    Emner: 1 Svar: 2
    #2   9. nov 2020 Hej tak for dit svar, den har røde ruller, vi var 3 voksne mænd, vi kunne simpelthen otte rokke den en millimeter smiley

  • #4   9. nov 2020 Havde engang en tilsvarende oplevelse med en sejlklubjolle.
    Der er traileren sjældent i god stand
    Bandt båden fast i broen med agterfortøjningen og kørte en meter frem ad gangen. Spilstroppen skal løsnes en meter af gangen.
    Og så skal man finde ud ad hvad der er i vejen.
    Båden har vel ikke en finne eller kant der lige er på den anden side af en rulle så den ikke kan rulle tilbage af sig selv?


  • #5   9. nov 2020 Mht indstilling af ruller til båden, stod jeg i samme situation sidste år da jeg skulle have den tilpasset min corona. I skal være meget opmærksomme på hvordan rullerne er justeret i forholdet til skroget, jeg var uheldig at komme på den forkerte side af den yderste og måtte efterfølgende igang med gelcoat filler. Tidligere ejer burde være opmærksom på dette hvis det er komplet sæt?
    Vi gjorde det samme som Kim nævner, op og ned af slæbestedet - kæmpe døje! Det aller nemmeste er at finde en ordentlig donkraft at sætte ind under den og have et par mand til at støtte den sidevejs. Også kan det gøres hjemme i garagen 👍


  • #6   9. nov 2020 Kom til at tænke på ( av av ) du har ikke en trinkøl på din båd vel ?
    For så kan kanten på selve "trinet" på kølen være under en rulle ! ! ! og så kan du mosle lige så tosset du vil uden den rykker sig...
    Men som jens skriver billeder af trailer, båd også under båden hvor man kan se ruller og bund ! !


  • #7   9. nov 2020 Hvis du har mulighed for at køre trailer langt nok ned i vandet skal båden nok komme til at flyde. Den taktik er bedst ved stejle ramper. Er rampen ikke stejl nok skal du lade være med at køre bilen ned i vandet.
    En anden mulighed er at slække på trækspillet så der er 10cm for båden at bevæge sig. Når du så bakker ned ad rampen bremser du så den kommer løs, inden du kører den ned i vandet.


  • #8   9. nov 2020 Hej,
    Jeg havde samme problem med en 2000 kg Selandia bådtrailer, fik hjælp her på forum.
    Båden løb meget tungt på traileren, brugte bakke/bremse for at få båden i vandet og kunne med ekstremt besvær trække båden op på traileren, efter få ture er en kølrulle flået helt i stykker og andre delvist skadede.
    Efter skift til højlastruller ruller båden fint af traileren, helt som den skal.
    Her efterfølgende monteret el spil, så er det problemfrit selv at tage båden (1400 kg) op eller sætte den i vandet, på de fleste slæbesteder.
    /Peter Z


  • #9   12. nov 2020 Har du fået den af ..... ? ? ? ? smiley

  • Ole N
    Ole N Tilmeldt:
    nov 2020

    Emner: 1 Svar: 2
    #10   12. nov 2020 Tak for alle jeres indlæg, jeg har haft en kranbil til at løfte båden af og har sat nye røde ruller på, agter rullerne sad fuldstændigt fast havde meget besvær med at få dem skilt af, de resterende kunne næsten ikke bevæge sig, så jeg håber det har afhjulpet problemet.

  • #11   12. nov 2020 fedt..... håber det var en ven med en kran der lige holdt frokost hos dig smiley smiley
    Og ja ... de kan side uhjælpeligt fast de sataner ... så fedt er godt... masser af fedt er extra godt smiley smiley
    Håber den bare kommer til af glide nemt af fremover smiley smiley
    Der er INTET der kan ødelægge en dag som at stå i havnen og have ALT grejet klar............ og så der er sådan en ting eller at motor bare IKKE vil makke ret... tror ikke der er mange der ikke helt ufrivilligt har måtte glemme en tur på bølgen blå ( ja og så når man kommer hjem, ja så er det første kone/kæreste spørger om..... skulle du ikke fiske ! ! ! .. kun for at give fyren i soveværelset tid til at smutte, begynder hun at kramme og sige ting som at DET var da ærgeligt ..... )


  • Allan L
    Allan L Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 3 Svar: 41
    #12   15. nov 2020 Her kan i se hvordan en bådtrailer bliver behandlet med Prolan.

    https://abshop.dk/wp-content/uploads/2020/11/Prolan-begandling-af-baad-trailer-AB-Svejseteknik-11-11-2020.pdf

    Mvh. Allan Levisen


Kommentér på:
Bådtrailer

Annonce