{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.398 visninger | Oprettet:

En masse olie i vandbaljen ved tomgang {{forumTopicSubject}}

Halløj herinde 😊
Fik i går gang i min gamle to takt mariner fra slut 70. Jeg justerede lidt på karburator og fik den til at gå mere roligt og jævnt i tomgang end jeg før har oplevet. Den siger et godt klonk når den sættes i fremadgående gear. Hvordan skal den justeres i tomgang for at få den mest gnidningsfrie overgang? Høj tomgang med meget luft indtag eller?

Men nu til egentlig spørgsmål. Der kommer meget sort olie ud i tønden ved afprøvning i tomgang. Se billeder. Er det umiddelbart almindeligt? Fra udstødning? Eller en utæthed? I så fald hvad kan jeg gøre for at nedsætte mængden af olie i baljen/havet? 😊

På forhånd tak.

Mvh. Jimmy Olsen


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  En masse olie i vandbaljen ved tomgang
  • #1   21. mar 2021

    profilbillede
  • #3   21. mar 2021 Jens:

    Jeg er ikke sikker på det ikke er gearolien. Den har døjet med mælkehvidt olie i gearet tidligere. Har fået sat nye pakninger i rundt omkring så krydser lidt fingre for det holder tæt 🙏
    Umiddelbart har jeg fyldt to procent olie i benzintanken og selve olien kan måske godt være af bedre kvalitet, men den burde være okay smiley
    Det kan ikke være justering på karburator ifm. hvor meget benzin den tager ind?

    Okay, så forsøger jeg at sætte den noget ned i tomgang👍


  • #5   21. mar 2021 Jens:

    Må nok desværre tjekke igen. Synes bare det gearolie halløj har drillet en del så håbede lidt på det holdte tæt efter det hele var skilt af i vinters 🙈

    Umiddelbart er den vist nok fra biltema den jeg har brugt 🤔


  • #6   21. mar 2021 Nu er det fristende at justere en ældre påhængsmotor, så den går mere ren når den prøves i vandbaljen. Men min erfaring med en gammel Mercury 115hp 6cyl, var at den skal stå lidt fed i tomgangsblandingen, der lige før den begynder at lyde som en firtakter. Det er noget man siger om 2Takter at den "slår over i 4takt" når blandingen bliver alt for fed. Men punktet lige før dette sker er det bedste. For ellers vil du sikkert opleve at den døjer med at accelerere, hvor den lige som dør pga. for lidt benzin under accelerationen.
    Hvis motoren har været vinterkonserveret med olie, så vil den svine mere første gang du starter. Og typisk er den oliefilm der er inde i motoren løbet ned i bunden af krumtap huset. Og afhængig af model kan der være en drænventil som bøvser dette ud. Men ellers frisk benzin og som Jens foreslår 2% olie i frisk benzin.


  • #7   21. mar 2021 Man bør kun bruge 2-takstolie der er biologisk nedbrydelig til påhængsmotorer - ved ikke om det er lov, men det er sund fornuft smiley

  • #8   21. mar 2021 Thomsd:

    Hvordan ved man hvilken lyd man skal høre efter? Jeg vil nok have svært ved at aflæse hvilke lyde der skal være hvordan 😅
    Den har ikke været opbevaret særlig specielt. Den er bare skyllet igennem med ferskvand og sat væk smiley

    Jens:
    Hvilken olie kan du da anbefale og hvordan er effekten af det kontra den almindelige? 🙂 Noget man skal være opmærksom på?


  • #9   22. mar 2021 Hej Jimmy,
    Når den siger tøf tøf tøf tøf atiuu tøf tøf tøf tøf atiuu, osv. så er den for mager.
    Når den siger tøff tøff tøff host,,, . Nej kunne ikke lade være smiley men jeg vil prøve at dele det op i 5 stadier.
    1: Mager med det man kalder "lean sneese" altså den lige som nyser ind imellem.
    2: Mager og går med høje omdrejninger, og føles som mere jævn/ren gang.
    3: Normal går med moderate omdrejninger.
    4: Fed går med endnu lavere omdrejninger.
    5: For fed med "4 takts lyd" nærmest hoster, og lavere omdrejninger og mere ujævn gang.
    Men prøv at justere den fra den ene yderlighed til den anden, for at få fornemmelsen af den, og sørg for at dit vand i tønden ikke bliver for varm. Da kølevands temperaturen skal matche det rigtige hav temperatur. Min gamle Merc skulle stå i 4 lige der hvor den var tæt på 5 men ikke i 5. hvis det giver mening.
    Det bedste vil at tage ud på vandet og så lege dig frem til der hvor du gerne vil have den. Men hvis den ikke vil gå fra i gear og tomgang og fuldgas uden at den lige som dør så er den sikkert for mager i din blanding. Og du kan evt. vente med at fin justere tomgang til du har blandingen korrekt.
    Giv den så en lang tur med fuld gas for at få den blæst ud, og giv det hele en finjustering igen hvis du vil.
    Typisk syntes jeg at de gamle karburator motore, kan være lidt vinter trætte, indtil de er blæst godt igennem på første forårs tur. Så når du nu får den spot on i år, så til næste år skal du ikke begynde at skrue før du har sejlet den første tur. For så er det sikkert ikke nødvendig at justere overhovedet.

    Tror der er mange meninger om hvordan en motor er justeret korrekt. Og det variere sikkert også fra et motormærke til et andet.
    smiley


  • #10   22. mar 2021 #8 Der står "Outboard" eller "Marine" på det olie der er beregnet til bådmotorer.
    Og så skal du se efter "Biodegradable" eller "Biologisk nedbrydelig"


  • #11   23. mar 2021 Hej Jimmy.
    Tomgang bør justeres som anvist i manualen, det er muligt at Google sig til langt de fleste nøgle data på diverse motore på nettet smiley
    Har du kontrolleret tilstanden på dine reed ventiler? Det er umuligt at få en ordentlig tomgang hvis disse er slidt og med huller.
    Reed ventiler, hvis ikke du ved det, er de små modtryks lameller der sidder umiddelbart efter karburatoren.
    Det kan også påvirke olieforbruget hvis disse er dårlige.
    Jeg vil dog tilslutte mig holdningen om at det ligner gearolie/fedt på benet smiley


  • #12   25. mar 2021 Sort olie kommer fra motoren hvis gearet sviner vil det ligge som perler på overfladen,og 2 taktsolie forbrænder kun helt når motor har noget at lave ved lave omdr.sviner en 2 takter.Jeg havde en 2takter jeg brugte til trolling efter et stykke tid gik den ikke godt og var længe om at tage gassen og den røg helt vildt efter et stykke tid med fuld gas gik den fint igen og røgen forsvandt

  • #14   4. apr 2021 Hej igen og tak for de gode svar 🙂

    Nu har jeg haft tappet lidt olie af gearet og det ser ski ud til at det har goldt vandet ude hvert fald. Olien har samme farve som da det kom på.
    Så tænker muligvis det er fra udstødning uden at vide særlig meget om det?🙂

    Ifht. Tomgang og Reed ventil så er jeg usikker på om jeg har fundet den. Tog karburator af og kiggede men kunne umiddelbart kun finde noget der åbner og lukker i selve karburatoren? En lille rund Skive der åbner for luften og umiddelbart også ser ud til at holde luften fra at komme ud igen. Den ser okay ud🙂

    Vh. Jimmy


  • #15   4. apr 2021 Reed ventil, membraner, eller hvad man nu kalder dem sidder ikke i karburatoren men mellem karburatoren og krumtap huset.
    Prøv at youtube,,.
    https://www.youtube.com/results?search_query=2+stroke+reeds%27+working+principle+

    https://www.youtube.com/watch?v=a-l1WqKaPVI

    smiley


  • #16   4. apr 2021 Thomas M: umiddelbart også der jeg kiggede ind men syntes ikke det lignede. Ser systemet ud på samme måde med en mariner fra omkring 77-78? 🙂

  • #17   4. apr 2021 Jimmy, du skal finde et serie nummer på motoren det gør tingenne meget nemmere. Derfor er linkene nedenfor kun gætværk,,,.
    Kan du finde et serie nummer på den?

    https://www.mercruiserparts.com/40a-above-prop-exhaust

    https://www.mercruiserparts.com/bam/subassembly/32903/693/9


Kommentér på:
En masse olie i vandbaljen ved tomgang

Annonce