{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.865 visninger | Oprettet:

Septor 1275 Duo, Skillerelæ montering {{forumTopicSubject}}

Hej folkens jeg overveje Dette skille relæ.
De 2 forbrugs batterier og mit start batteri står helt tæt pakket så fra den ene ende til sen anden er altså kun 50 cm.

Blot for jeg har forstået rigtigt.
Når jeg laver sådan et setup skal alle minus poler have forbindelse altså også imellem start batteri og batteri bank.

Septor relæ
Klemme 86 ( - ) skal have forbindelse til minus på start batteri.

Klemme 30 ( + ) in
Den skal på start batteriet +

Klemme 87 ( + ) out
Den skal på batteri bankens +

Min påhængsmotor har en ladekapacitet på max 15 AMP.

--
Men altså ifølge skemaet på billedet jeg har lagt op så kræver en ledning som skal klare 20 AMP på 1 meter lige godt 1 mm2 så 1,5 mm2 da men altid skal gå et trin op i stedet for ned.

Jeg skal blot forstå dette 100% så jeg ikke får lavet koks i et eller andet.

Jeg skal der ikke være en minus forbindelse til forbrugs batteriet for at denne kan lades.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Septor 1275 Duo, Skillerelæ montering
  • #2   29. mar 2021 Okay jeg havde også planer om at bruge noget tykkere ledning, men jeg skulle bare høre om det kunne passe

  • #3   30. mar 2021 https://en.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge

    AWG12 eller 3.3mm^2 som det mindste, så kan du lade med 20A ved en ledningstemperatur på 60⁰C.


  • #4   31. mar 2021 15 AMP kan jeg se

  • #5   5. apr 2021 Husk lige strømmen også løber når du forbruger.
    Sætter du en elmotor med 50-60 A, skal ledningerne dimensioneres til dette. I det mindste dem som forbrugsstrømmen løber i. Strømmen også løber i minusledningen smiley , dog ikke den lille fra skillerelæet.
    Jeg mener faktisk diagrammet er lidt kikset til en båd fordi det primært ser på spændingsfald. I en båd vil jeg mene, at det man skal undgå er opvarmning af ledningerne, som sjældent er så fritliggende, at de kan komme af med varmen.
    NB: Harald Nyborgs startkabler er en billig måde at købe kraftig ledning på
    NB NB: i en båd kan ledninger jo sagtens ligge lige ved siden af en benzinslange, så hellere lidt for stor ledning end lidt for lille så den ikke bliver varm
    NB NB NB: en lille skitse kunne gøre underværker, måske er det hele jo OK allerede


  • #7   5. apr 2021 #6
    Tror du ret. HN skriver det er kobber, Biltema skriver CPA (Copper Plated Aluminium?).
    Har lige checket nogle jeg havde liggende - det var alu smiley .
    Kan dog ikke huske hvor de er købt
    Men helt enig - fortinnet kobber er optimalt. Men p....-dyrt


  • #8   5. apr 2021 S L
    Altså alt andet er monteret og dimensioneret til hvad det skal bruges til elmotoren køre sågar 35 mm2 over 3,5 meter med et max forbrug på 55 AMP, der er også monteret en automat sikring på 55 AMP.
    Den nye ledning er mere end dobbelt så tyk som den der var monteret originalt på 2 meter.
    Ledningen er købt ved EFI-Esbjerg


    Det eneste jeg skal have afklaret er hvordan skille relæet skal monteres med hvor tykke ledninger.

    Skal ledningerne her monteres så det kan trække elmotoren igennem der også?

    Elmotoren sidder jo direkte på forbrugs batteriet kun med en sikring i mellem


  • #9   5. apr 2021 Jamen så lyder det jo rigtigt
    Hvis du KUN lader gennem en ledning som kan klare de 15-20 Amp er den jo dækket ind.
    Hvis du kun forbruger direkte fra batteri gennem noget som kan klare 55 Amp. (har selv en så jeg kender setuppet) er dette også OK.
    Hvis alle stel/minusforbindelser er direkte og gennem nogle tykke ledninger er dette lige som det skal være.
    Altså fra motor til begge batterier gennem 25 mm2 eller bedre.
    Hovedafbryder og skillerelæ skal kun være på plussiden, og har du endda en sikring på forbrugsbatteriet direkte til din el-motor, og din minusledning fra el-motoren direkte til forbrugsbatteriet, ser din installation sikker ud. smiley


  • #10   5. apr 2021 Jeg kommer faktisk lige i tanke om en uheldig oplevelse med tykke ledninger som nok har noget at gøre med kobberbelagt alu. Måske en tilståelsessag smiley
    Jeg tror på at lodning er bedre end "klemning". Så er der kontakt uden mulighed for korrosion på kontaktoverflader.
    Men for et år eller to siden havde jeg nogle tykke og loddede ledninger som knækkede 5 cm fra lodningen efter kort tisd brugt. Jeg havde brugt ekstra flusmiddel. Måske har dette spist kobberbelægningen, og blotlagt alu-ledningen ????
    Jeg bruger altid batteripolfedt bagefter, men alligevel......
    Jeg skal nok undersøge nærmere... HN har en dårlig sag.


  • #11   5. apr 2021 Så forbrugs banken og start batteriet skal ikke have forbindelse imellem - polerne?

    Kan motoren godt lade forbrugs batteriet uden forbindelse til forbrugs kredsens - Pol


  • #12   5. apr 2021 Minus altid forbundet. Stel = minus betyder forbundet, altså den med de små vandrette streger.
    Plus kun gennem skillerelæet
    https://www.biltema.dk/BiltemaDocuments/Manuals/25-219_man.pdf
    Så bruger elmotoren strøm fra begge indtil spændingen falder til 12,8 volt, derefter kun strøm fra forbrugsbatteriet. Det vil i praksis sige når der lades. Når spændingen stiger til 13,3 volt forbindes batterierne igen. Der sker kun når der lades.
    Så kan elmotoren ikke tømme startbatteriet, da relæet afbryder plus-forbindelsen.
    Motoren er KUN forbundet til startbatteriet.


    profilbillede
  • #13   5. apr 2021 Ja så langt er jeg med, men vi er enige om at alle batterier skal have forbindelse til hinanden på minus siden. (På en bil ville man lave en forbindelse fra minus Polen til karosseriet) men båden er af glasfiber så de skal Forbindes direkte.

    Ret mig hvis jeg tar fejl.

    Altså batteri bankens minus skal have forbindelse til start batteriets minus.
    Jeg har ingen forbindelse ud til skroget da det jo er glasfiber.


  • #14   5. apr 2021 S L
    Jeg vil forbinde dem med en ledning herimellem
    Som den røde streg på billedet.
    Jeg skal lave en direkte forbindelse da jeg ikke kan bruge skroget til stel.
    Hvis ikke jeg gør det mener jeg ikke det vil virke.

    Har jeg ret?


    profilbillede
  • #15   5. apr 2021 Installarions vejledning fundet på nettet

    Montér Septor lodret med kabeltilslutningerne nedad og med højst 1 meter lange kabler til startbatteriet.
    Elektrisk indkoblingFjern plus- og minuspolsko på motor- og forbrugsbatteri. Til-slut som vist på tegningen. Brug mindst 10 mm² kabel (16 mm² ved afstand over 4 m) ved Septor 75.

    De skriver Septor skal have direkte forbindelse til et af batteriernes minus Pol.
    Men jeg mener alle minus poler skal forbindes når ikke de kan forbindes gennem stel.


  • #16   5. apr 2021 Lav et diagram med alt hvad du vil installere og med ledningstykkelse, det er ikke nok at se på en enkel forbindelse i det setup.

  • #17   5. apr 2021 Alexandru

    Alt andet er dimensioneret korrekt.
    Hvilken indflydelse har de andre ting på installationen af et Septor Skillerelæ
    Som jeg forstår septoren er den eneste funktion at lukke op for lade strøm fra begge sider.
    Intet andet, den lukker ikke op for et forbrug..

    Hvis du skal montere sådan et relæ på en ny båd eller autocamper laver du heller ikke en oversigt over et helt diagram så det bør overhovedet ikke være nødvendigt


Kommentér på:
Septor 1275 Duo, Skillerelæ montering

Annonce