{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.508 visninger | Oprettet:

Hvilken Propel {{forumTopicSubject}}

Sten VS. propel = sten vandt smiley
Nu skal jeg så finde den rigtige propel, men hvilken ? Jeg har forstand på auto-el, men slet ikke på propeller. Der sidder pt. en Mercury propel på (?), men det er jo et Volvo drev model SX. Motoren er en Penta 135 hk. Båden er en Bowrider 18 fod. Vi hyggesejler og trækker tube. Vandski er nok snart på vej. Den propel der sad var egentlig god til det hele.
Hvad vil I anbefale ? og hvad gør forskellen ved stigning og antal tommer.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hvilken Propel
  • #1   22. jul 2015 Hej Martin.

    Du skal først finde ud af hvad bådens nuværende maximale omdrejningstal er (WOT) med motoren trimmet og ved sejllads med det antal personer/oppakning som du oftest sejler med og så en dag hvor der ikke er de store bølger og vind!

    Derudover skal du finde ud af hvad det anbefalede WOT er for din motor. Det står ofte på en label på motorskjoldet eller lign. og ellers kan nogen måske oplyse dig det og ellers i en Volvo manual.

    Derefter går du ind i Mercury's propel beregner og indtaster data og de kan så fortælle dig hvilken stigning propellen skal være (den du har i dag er 21P): https://www.mercurymarine.com/en-gb/europe/propellers/selector/#/step-one

    Jeg kan kraftigt anbefale dig en Mercury Revolution 4 propel! Den har noget bedre acceleration og grip, end en 3-bladet propel - du kan virkelig mærke forskel! De kan ofte findes billigt på DBA eller her: http://www.propshop.dk/product_info.php?cPath=21_31&products_id=28 men det kræver at man kender den korrekte stigning!

    For at en Mercury propel kan passe på dit Volvo SX drev køber man et kit til dette, men muligvis kan du jo nok genbruge dette fra din gamle propel, hvis det ikke er beskadiget.


  • #2   22. jul 2015 Thomas, du giver altid gode svar og igen, dette kunne jeg bruge til noget. Vedr. bølger så syntes jeg altid der er masser af dem ved Sydhavnen (4760) hvor vi går ud smiley . Tak for dit svar.

  • #3   22. jul 2015 Ved du ca. hvad WOT er på båden nu? For hvis din propel er smadret kan det jo være svært at finde frem til det...

  • #4   22. jul 2015 Hvis du var glad for sådan som båden sejlede før hvorfor så ikke bare købe en magen til?

  • #5   22. jul 2015 4-bladet 21" alupropel er en løsning, hvis ellers motoren kan nå WOT ved sejlklar vægt.

    Langt de fleste både i din størrelse bruger 21" 4-bladet propel.

    Jeg har en propel du kan låne gratis, men du skal betale fragt begge veje, hvis ikke du kan bruge den - og naturligvis erstatte den, hvis du rammer sten igen...:)


  • #6   22. jul 2015 Har taget dette billede af teknik bogen. Håber der er data nok. Har tid i aften til at sætte mig ind i det.
    Desværre har jeg lige kigget på drevet... Lidt skævt.


    profilbillede
  • #7   22. jul 2015 Drevet.
    Gad vide om det kan rettes ?


    profilbillede
  • #8   22. jul 2015 Kasper, mit "problem" ligger i at jeg er tilfreds, men måske findes der noget bedre på market som jeg ikke kender. Når jeg kender det kan jeg så tage stilling om jeg vil ændre på hvad jeg har... Eller havde smiley

  • #9   22. jul 2015 Ja man vil jo altid gerne lige presse det sidste ud af citronen smiley

  • #12   23. jul 2015 Det du kan se i manualen der er at din WOT skal ligge på 4200-4600 rpm. men helst så tæt som muligt på de 4600 rpm.

    Det du så skal finde ud af hvad din WOT er lige nu, som jeg beskrev længere oppe.


  • #13   23. jul 2015 WOT = Motorens maksimale omdrejningstal ved sejlklar vægt....

  • #14   24. jul 2015 Tak til dig Thomas for dit link. Nemt og meget overskueligt. Rolf, jeg har sendt en PB.
    Jeg lægger lige et sidste billede ind hvor vi sejler med max fart med to voksne i båden. 4900 omd. , men der står 4600 som max. Vil en 4-bladet sænke eller hæve omd. ?


    profilbillede
  • #15   24. jul 2015 Max fart ved Farø

    profilbillede
  • #16   24. jul 2015 Ja, men ikke de nødvendige 500 omdr.min.

    Du skal have en propel med 2" større stigning, så passer omdrejningstallet..:)


  • #17   2. aug 2015 Tak til jer alle der har deltaget herinde. Min tid har været travl den sidste uge efter en perfekt chili-fest sidste lørdag (det har taget tre dage at komme oven på igen med oprydning og opsamling af øldåser, ja i ved sikkert hvordan det kan gå med mange venner samlet smiley ).
    Nå, men nu har jeg læst jeres indlæg, Googlet og læst på VolvoPentas side og ja, jeg skal have en 14X23P 4 bladet propel enten i alu og helst i stål. Nu skal jeg bare finde en så jeg kan komme på vandet igen.
    Husk, har i auto-el og båd-el spørgsmål eller måske fyr/varmerspørgsmål, så skriv.
    Martin


  • #18   2. aug 2015 nytdrev.dk

  • #19   12. aug 2015 Så blev det jo søndag. Solen var lovet høj på himmelen. Kl06:30 drog vi ud fra Sydhavnen i Vordingborg og mødte havblik over alt. Tuben var pumpet op og vores nye 14x23 skrue med 4 blade var monteret. Dag var hyggelig og gode videoer blev filmet. Om aftenen tog vi en test med topfart, som sidst med to voksne og havblik. Vores Volvo Penta skal skal ligge mellem 4200-4600 omd. Vi ligger nu på ca. 3800-3900, altså for lavt. Den gamle skrue var jo en 14x21 med 3 blade. Så hvad nu? En 4bladet har virkelig et godt optræk (Skidt med topfart, til den vil jeg have en anden skrue til) så mon ikke det link som Thomas sendte i starten af denne tråd skal ses bedre igennem.
    Dette var en lang besked, men jeg håber den kan hjælpe andre i samme søgning på propellen.


    profilbillede
  • #20   12. aug 2015 Som jeg har sagt tidligere: 21" 4-bladet alupropel

  • #21   12. aug 2015 Rolf. Ja tak til dit tilbud. Du har mine data ellers så skriv lige.

  • #22   7. sep 2015 Jeg vil lige afslutte denne tråd med et resultat.
    En tre-bladet 19p Mirage stålskrue skalle der til. Den blev testet over en hel dag med forskellige belastninger iform af to til fem personer i båden, tube og hurtig frem. Den opfylder alle vores ønsker, sejler bedre end nogensinde i de måneder vi har haft båden. Opdriften er hurtigere end en A8. Og nu kan vi virkelig mærke forskellen når vi bruger trimmet.
    Tak for linket Thomas.


Kommentér på:
Hvilken Propel

Annonce