{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.559 visninger | Oprettet:

Reperation af Alu-skrue 10-11/13 / Valg af stigning ved nykøb? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle,
Har ældre 55 Mariner/Yamaha fra 85 med Alu skrue 10-11/13, som har prøvet sit - er meget slidt og flosset/hakket. Havde tænkt mig at gå i gang med filen og udjævne det værste, så de 3 blade er nogenlunde ens.
(Har hørt/læst at selv mindre ubalance kan give skader – men det er gammel motor, så slidt er den vel i forvejen ;-)). Hvad er jeres råd/erfaringer – er det umagen værd?


Evt. ny Alu skrue – valg af stigning. Nogen bud?:
Tryg ved motoren, starter og kører godt, alderen i betragtning – så vil nok ofre en ny skrue/hub (ca. 1100-1200 kr.?) Så lige et par novice spørgsmål om stigning til de kyndige:

Ved at nuværende skrue har stigning 13. Motor max. 5.500 – arbejdsområde 4.500 – 5.500. Udveksling 1.,84.
Båden 15 fod vejer MAX lastet. 550 kg. Med 1 pers går den på GPS 28-29 kn med 2 pers 26-27 kn. Jeg har ikke omdr.tæller – men fornemmer at båden meget hurtig når max. Bruges på fjord og ikke til vandski mere – sjælendt mere end 2 personer.

Undskyld at det bliver lidt langt/bøvlet – bare spring over hvis du har andet at lave *g* ;-).
Der er et super regneark i nedenstående link 1, som er brugt til sammenligning. Selvom det er TEORETISK giver det god vejledning:

Stigning 13: Ved normalt slip på 12% for alu-skrue, max 5.500 vil hastigheden være: 28,1 kn
(Det bekræfter mig i at den gamle kører godt, men altså også med absolut max omdrejninger – og OK med 2 pers)

Stigning 14: Som ovenfor = 30,3 kn (samme max. hastighed som 13 ved 5.100 omdr.)

Stigning 15: Som ovenfor = 32,5 kn (samme max. hastighed som 13 ved 4.800 omdr.)

Stigning på 14 mener jeg så er helt OK ?(og har gl 13 i reserve) – men hvad med 15 smiley ?

Tak for tålmodighed og for et godt forum (og til vejrguderne for at vi ENDELIG fik sommer og stille vejr! :D)

M.v.h. smiley

PS: links til interesserede:
Link 1: Svensk link med regneark – og til forståelse af stigning, slip samt valg af skrue & type - super: http://www.drev.se/propellerskolan

Link 2: Test, som siger noget om skuer/stigning på småbåde (17 fod – 50 HK)
http://www.baadmagasinet.dk/nyheder/nyheder/gode-rad/18631-vaelg-den-rigtige-propel/page

Link 3&4: Til andre novicer som mig, der gerne vil forstå lidt om valg af skrue smiley
http://billigpropel.dk/articles/valg-af-propel-1/
http://www.j-s-k.dk/index.php?action=forum_showposts&bid=13&tid=206&page=0




Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Reperation af Alu-skrue 10-11/13 / Valg af stigning ved nykøb?
  • #2   9. aug 2015 Hej Jens S,

    Tak for svar – og du har ret, også med de 2 cyl.!
    Bilder mig ikke ind at motoren er frisk (efter 30 år)….netop derfor er det jo ”low–budget” smiley . Det er teori – så længe man ikke har alle facts. Og omdr. er jo vigtigt parameter. Beklager at jeg er novice/dum nybegynder udi motorer: Hvad er berøringsfri omdr.tæller? – eller hvordan kan jeg (eller nogen fagfolk) måle det enkelt?
    Nå, men under alle omstændigheder file lidt på den gamle skrue….da jeg er klar til at købe en ny 
    Mange Tak for indspark
    M.v.h.
    smiley


  • #4   9. aug 2015 Hej Jens s
    Takker for info og link smiley
    Lyder fint. Det må jeg undersøge nærmere.
    M.v.h.
    smiley


Kommentér på:
Reperation af Alu-skrue 10-11/13 / Valg af stigning ved nykøb?

Annonce