{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.024 visninger | Oprettet:

Hjælp til servicering af MerCruiser? {{forumTopicSubject}}

Min garanti er udløbet for et par år siden og jeg havde planer om selv at servicere min MerCruiser 4.3 MPI m. AlphaOne drev fremover. Sejler sjældent mere end 20-30 timer pr. år, så det er ret begrænset, men alligevel ønsker jeg at overholde service ihht. foreskrifterne.
Den skal op af vandet i slutningen af oktober, hvorefter den skal serviceres og gøres klar til vinteren.

Jeg har helt styr på udskiftning af motorolie, gearolie, brændstoffilter og vinterkonservering af motoren. Det jeg ikke har styr på og som jeg håber nogen måske kan vise mig hvordan man gør (imod betaling) er følgende:

Udskiftning af impeller
Udskiftning af tændrør
Hvad skal smøres på motor/drev/trim/gear/gas/styretøj
Kontrol af vandpumpe
Kontrol af motorens oplejring
Evt. andet der bør kontrolles/smøres?

Og derudover disse punkter som jeg har kopieret direkte fra MerCruisers foreskrifter, som jeg ikke helt ved hvad går ud på:
Tighten the connection of the gimbal ring to the steering shaft to specifications.
Inspect the gimbel bearing for roughness. Replace if necessary.
Check the engine mounts for tightness and torque if necessary.
Inspect the U-joints, the splines, the bellows, and check the clamps.

Skulle gerne være på Sydsjælland eller Lolland-Falster og som sagt imod betaling.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hjælp til servicering af MerCruiser?
  • #1   12. aug 2015 Gad vide om fx Peugeot også afholder Mekaniker-aften, så interesserede kan lære at skifte bremser, udstødning, tandrem, vandpumpe mv. på deres bil...:) ?

  • #2   12. aug 2015 Ville råde dig til at tage den på værksted.
    Og få lavet servicering som du siger smiley

    Så ved du tingene er 100% iorden.


  • Erik H
    Erik H Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 12
    #3   12. aug 2015 Thomas - du skal bare gøre det selv. Går det helt galt, så kan du kører skidtet ned til en mekaniker og lade ham ordne det.

    Der er sikkert en masse videoer på youtube som kan hjælpe dig på vej. En hobby handler for mange om at kunne tingene selv. Med din nuværende og kommende viden kan du måske bedre redde dig ud af en defekt motor på søen og få liv i den igen. For det er ikke let at få en mekaniker derud på søen.

    Rolf - nu er der mange private der gerne hjælper andre med samme hobby. Det handler vel om sammenhold - eller ?

    smiley herfra


  • #4   12. aug 2015 Vil netop gerne gøre det selv, men de ting jeg nævner er ting jeg netop har Googlet, læst i manualer, set YouTube videoer osv. uden at blive klog på (med undtagelse af skift af impeller) og det er dem jeg derfor håber nogen kan hjælpe mig til smiley

  • #6   12. aug 2015 Det kan godt betale sig at lære det selv. Mine erfaringer fra da jeg brugte mekanikker var at de var svine dyre og hoppede over hvor gærdet var lavest. Når man er på vandet og sikkerhedden skal være i top, er det rart at vide man selv har serviceret motoren.

  • #7   13. aug 2015 Mekanikere tænker kun på penge . Mange er til god hjælp hvis man spørg på forum her eller på Facebook . Men også mange kommer med dumme kommentarer ligesom den første kommentar her

  • #8   13. aug 2015 Tighten the connection of the gimbal ring to the steering shaft to specifications.
    Spænd styrestangen efter, der hvor den møder "drevet" (indenbords)

    Inspect the gimbel bearing for roughness. Replace if necessary.
    kontroller at det store leje, ca hvor "kuglen" og drevbenet er mødes, ikke er slidt (drevbenet skal helt af hvis du ikke vil nøjes med at høre om det er ok)

    Check the engine mounts for tightness and torque if necessary.
    kontroller at motoren er spændt ordenligt fast til båden (motor ophæng)

    Inspect the U-joints, the splines, the bellows, and check the clamps.
    kontroller kardan ledet, strålerne på trækakslen, og gummi bælgene om trækaksel og gearkabel. (kan også kun udføres ordentligt ved at pille drevbenet helt af).

    der er ingen tvivl om at det selvfølgelig er fornuftigt at gøre de ting - MEN - det meste kan man altså høre under normal drift (en rumlen der ikke plejer at være der eller lign.) og det er bestemt ikke noget jeg selv gør hver år.


  • #9   13. aug 2015 Hvis mekaniker kun tænker på penge var de millionær alle sammen.
    Tvært imod.
    Og drejet nøglen.

    Men man kan nok bruge dem efter man har fusket sig til nødlæsninger i første omgang.

    Jeg gider ikke bruge tid på sådan småting.
    Mine både er til service vær vinter.

    Så er der lige garanti på alt hvad der er lavet.
    Så det er fedt at bare side på en stol og få båden lavet.

    De er vist ikke rigtige mekaniker dem i bruger.
    Laver kun det halve service haha.

    Nogle har pengene andre har støv i pungen


  • #10   13. aug 2015 Som der også er sagt er hobbyen også en del af selv og holde båden ved lige . Jeg laver alt selv på min båd gider ikke betale kassen for at en mekaniker skal gøre det når man kan gøre det selv smiley

  • #11   13. aug 2015 Hvornår er "båden" blevet en hobby ? Båden er jo blot bil nummer to eller tre ! En "hobby" kan være medlemskab i en strikkeklub, gå til kortspil hver onsdag, smuksere sin have osv. osv.

    Måske "hobbyisterne" skulle melde sig ind i en sejl- eller bådeklub, så kan der laves DIY aftener med alle dem der gratis vil have udleveret årtiers videnskab omkring drivlinjen i båden...:)

    Igen, jeg vil med glæde se det autoværksted der tillader at vise kunderne, hvordan fx en tandrem skiftes blot fordi man har en "hobby" i form af sit daglige transportmiddel....Nej, det er altså en ommer. Jeg har da aldrig hørt noget så tåbeligt et forslag før....:)


  • Erik H
    Erik H Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 12
    #12   13. aug 2015 Passer nu meget godt på min indgangsvinkel.

    "hobby, interesse eller yndlingsbeskæftigelse i fritiden. I modsætning til det beslægtede begreb husflid, der er stærkt præget af et nytteaspekt, er hobby i sin kerne uforpligtende voksenleg. "

    http://www.denstoredanske.dk/Erhverv,_karriere_og_ledelse/H%C3%A5ndv%C3%A6rk/Sl%C3%B8jd_og_arbejde_i_ler,_metal,_tr%C3%A6,_papir/hobby


    Udover det, så ligger der tusinder af videoer der illustrere skiftning af tandrem osv. Så tror nu ikke det er så farligt at "almindelige dødelige" kan skrue i bilen - selvlært eller vist af en automekaniker.


  • #13   14. aug 2015 Fordi man sender båden på værksted, er det INGEN garanti for at tingene er i orden, hverken med bil, båd, cykel, fly eller andet "hobby-grej"...:)

  • #14   14. aug 2015 Sidst der røg en tandrem kostede det en ny motor.

    Der fik jeg sat ny på uden regning smiley
    Da fejlen ikke var min, men ham fra prof værkstedet.
    Så de dækker skaderne uden set hvad.
    Skal de også efter forbrugerrådets regler.

    Så et tandrem´s skift til 2000kr kostede dem en ny motor til 80.000kr

    hehe


Kommentér på:
Hjælp til servicering af MerCruiser?

Annonce