{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.034 visninger | Oprettet:

1 stk. motor eller 2 stk.? {{forumTopicSubject}}

Lad os f.eks. tage udgangspunkt i en båd på 2500 kg.

Hvad opnår man ved 2 stk. 150 hk. fremfor 1 stk. 300 hk.?

Bedre acceleration?
Bedre grip ved skarpe sving?
Hurtigere planing?
Planing ved lavere rpm?
Cruise hastighed ved lavere rpm?
Højere topfart?
Bedre brændstoføkonomi?

Ændrer "billedet" sig alt efter hvor stor/tung båden er?

Jeg tænker bare at der er flere ret væsentlige ulemper ved 2 motorer:
Dobbelt udgifter til vedligeholdelse
Noget dyrere indkøbspris og udgifter til montering
Dobbelt så meget skade, hvis man påsejler noget (formentlig)

Lader man egentlig normalt sådanne påhængsmotorer sidde på båden ved vinteropbevaring på stativ på havnen, eller er det for risikabelt?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  1 stk. motor eller 2 stk.?
  • #2   1. sep 2015 Sådan nogle motore koster en milliard, så det ville nok være en god ide at pille dem af om vinteren.
    Folk stjæler med arme og ben, husker stadig da jeg fik stjålet min originale OMC gas/gear box + hele teleflex styringen på min båd smiley

    Godt at motoren ikke var på den gang smiley


  • Rasmus Ø
    Rasmus Ø Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 8
    #3   1. sep 2015 4 takt eller 2 takt

  • #4   1. sep 2015 Hvordan "fragter" man motorerne rundt hvis man vil have dem med hjem til vinteropbevaring? Tænker at sådan en på 200-300 kg. er jo ikke bare lige en man flytter rundt på og sætter hjem i skuret...

    Umiddelbart 4-takt, selvom Evinrude E-Tec også er meget interessant, men ikke så udbredt, men hvad ændrer det på ifht. mit spørgsmål?


  • #5   1. sep 2015 Enig dem piller man ikke af båden...Mine både står aldrig nede på havnen om vinteren så heller betale et par tusin for en haldplads?? Jeg vil også mene at man får mere fart ved en 300 hk frem for 2 stk 150 hk nu ved jeg ikke helt hvad en 300 hk 4 takt vejer men ca 300kg..(mercury).min 100 hk 4 takt vejer 187 kg så to af dem = 374 kg så man får noget mere vægt med to..+ service benzin mm men det er du jo med på..men man har da altid en Nødmotor jeg har en 4 hk smiley ser frem til nogle svar på dine spørsmål smiley

  • #6   1. sep 2015 Topfarten syntes jeg egentlig er det mindst vigtige, i forhold til alle de andre punkter jeg nævner. Jeg tænker heller ikke at det er over 5 knob hurtigere at en enkelt motor giver og så er det helt underordnet...

  • #7   1. sep 2015 Ja...en af mine venner bor i Spanien..har en med 2 stk 300 hk mercury på den sejler fantastisk/vender på en tallerken og er utrolig stabil og hurtig..men den er ikke så hurtig ude af vandet som en han sejler med der har en båd magen til med bare en på...men der er også to brændstoftanke på 2 X 200 liter og så lige 600 kg motor..men når den så lige kommer op så smutter den forbi.men ellers er det jo bare dobbelt service.

  • #9   1. sep 2015 Men du sammenligner en der har 2 stk. 300 hk med en der har 1 stk. 300 hk. på samme båd, så er det jo klart at der er stor forskel! Jeg spørger til 2 stk. 150 hk. kontra 1 stk. 300 hk.

  • theWSU .
    theWSU . Tilmeldt:
    jul 2008

    Både: 3 Emner: 39 Svar: 217
    #10   1. sep 2015 hvid du har 2 motor på, kan du få et lille joystick dertil, og du kan manøvrere som du vil. Perfekt i en havn, hvor du faktisk kan sejle sidelæns.

    Desuden er der mere sikkerhed, såfremt den ene motor svigtet.

    Dine 2x150hk giver ca 225hk total.


  • #11   2. sep 2015 Men jeg vil sige at er man oppe i en båd på ca. 2500 kg. og med totalt 300 hk. så vil de fleste også have bovpropel og så har man jo allerede disse manøvre muligheder!

    Slet inden der har erfaringer/viden omkring alle de punkter jeg nævnte i første indlæg?


  • #12   2. sep 2015 Ikke alle har bovpropel kun dem der ikke kan styre en båd som i gamle dage..men det er heller ikke nødvendig når der er to motor smiley

    Prøv at skrive med ham her han er flink at tale med og ved noget om det ellers er der powerboats.dk dem har jeg brugt meget før..

    http://www.baadgalleri.dk/galleri/15504-cigarette_33_cafe_open


  • #14   2. sep 2015 Jeg tænker bare at 2 motorer vil gøre at man kan:
    Få bedre acceleration, da man har 2 propeller i vandet
    Bedre grip ved skarpe sving, da man har 2 propeller i vandet
    Hurtigere planing, da man har 2 propeller i vandet
    Planing ved lavere rpm, da man har 2 propeller i vandet
    Cruise hastighed ved lavere rpm, da man har 2 propeller i vandet
    Bedre brændstoføkonomi, ved normalt sejllads og cruisehastighed - ved mange rpm tror jeg at de 2 motorer bruger mere end 1

    Men det er alt sammen gætteri og jeg håber derfor der er nogen der kan sige hvordan det er - altså en der ved det og ikke gætter?


  • #15   2. sep 2015 Enig med Jens...jeg hade en scarab 28 tilbage i 1998 med to 2oo hk Yamaha på syntes den var noget tung at få ud af vandet men hår den så kom ud gik den godt syntes ikke den hade et bedere greb i vandet en dem der bare hade en på og Cruise hastigheden var noget nær det samme med en på med service og benzin var dobbelt så dyrt...men nu var det jo også de gode gamle 2 takt

  • #16   2. sep 2015 Men så forstår jeg ikke hvorfor nogle køber 2 motorer, medmindre det selvfølgelig er 2 stk. 300 hk. (fordi der ikke findes en 600 hk.)?

    Eneste fordel er jo reelt sikkerheden, hvis den ene ikke vil starte?


  • #17   2. sep 2015 Nogen er til påhængsmotor som mig selv og man kan ikke få en 400 hk påhængsmotor eller stører og så er der jo ikke anden udvej en at smide to på
    Men det kan da godt være at der er nogle plusser man har overset ud over man har to og den drejer på en tallerken


  • #18   2. sep 2015 Det er jeg helt med på, spørgsmålet går på 2x 150 hk. eller 1x 300 hk.

  • #19   2. sep 2015 Min mening 1x300 hk...det ville jeg vælge pga service/benzin/M.M det er dobbelt så dyrt....syntes ikke man får noget ud af den anden...men pøj pøj med det. smiley

  • #20   2. sep 2015 Det er en del billiger at sejle med 2 motore, og mindre omdrejninger end en stor motor der skal have mere gas for at holde samme fart.
    Fordi man har 2 motore, sejler man ikke hurtiger end en båd med dobbelt så stor motor.

    Skulle den ene motor drille eller gå ud, har man en ekstra med sig.

    Service er ikke så galt.
    Ellers har man ikke råd til at have båd smiley
    Men ja det er ikke gratis.

    Oppe i den str motor, havde jeg nu taget en stor.


  • #21   2. sep 2015 Du får en bedre og mere stabil sejlads med 2 motorer...

  • #22   2. sep 2015 Thomas. Ham her ved alt om dit spørgsmål. Mener han hedder Michael. Har de der Rip både med Verado motorerne og også denne lille ræser. Kan ikke huske firmanavnet, men de kører rundt i de der sorte store biler.

    profilbillede
  • #23   2. sep 2015 Jo men det er jo stadig ikke samme situation!
    Ribcat One har 3 stk. 350 hk. hvilket er det maximale man kan få!

    Mit eksempel går ikke på om det er mest optimalt med 1 stk. 300 hk. eller 2 stk. 300 hk. men 1 stk. 300 hk. vs. 2 stk. 150 hk. smiley


  • #24   2. sep 2015 Det ved jeg. Billedet var bare for spændingens skyld. De startede med en enkelt motor på deres Rip. Derefter med to stk. Så de har mange års erfaring omkring dette.

  • #25   3. sep 2015 Det kan slet ikke betale sig med 2 x 150 hk i forhold til 1 x 300, de 2 ben i vandet giver en del mere modstand, du skal op i nogle motore med omkring 225 hk. Før jeg ville overvejde det. Vælger du 2 motore alligevel, så få seperart tank til hver.

  • #26   3. sep 2015 Men hvor er der så nogen der vælger løsningen med 2x 150 hk. fremfor 1x 300 hk.?

  • #27   3. sep 2015 Det er der nok ingen der kan svare dig på udover dem der har valgt det...og det ser ud til at der ikke er mange her inde der har svar på dit spørsmål anden en at det er spil af pænge med to....du skal nok prøve et andet forum ??

  • #28   3. sep 2015 Du kan jo prøve at stille dit spørgsmål på baadsnak.dk, der er ikke så meget gang i siden mere, men der er stadig brugere med stor viden, og flere har erfaringer med dobbelt motor installation.

  • #29   3. sep 2015 Hej. Jeg mener at det kommer an på hvad du skal bruge båden til, samt din økonomi. Hvis du skal på havsejlads, og har økonomi til 2 motorer ( samt båden passer til 2 motorer) og drift/ vedligeholdelsen af dem, ville jeg vælge 2. Jeg har prøvet i 12 m/s at ligge langt til havs, uden for telefonnetværk rækkevidde, med en motor der pludselig satte ud og måtte kalde SOK over VHF'en. Det var sgu ikke sjovt :). Jeg har efterfølgende en hjælpemotor med ud. Hvis du tænker økonomi med ind, så vælg 1 motor og tag en hjælpemotor med ud. Vægten på de 2 motorer er større end på den ene, ligesom du får mere kraft ud af 1 x 300 hk, fremfor 2 x 150 hk, og installation / vedligeholdelse er "dobbelt op"....

  • #30   3. sep 2015 Hvis jeg havde muligheden ville jeg vælge 2!
    Arbejder med sejlads(RHIB).


  • #31   3. sep 2015 Hvad skal båden bruges til?

  • #32   3. sep 2015 Mit spørgsmål er et eksempel, udelukkende med interesse for hvordan og hvorledes det hænger sammen og jeg er stort set ikke blevet klogere på det...

  • #33   3. sep 2015 check denne og dan dig et indtryk. https://www.youtube.com/watch?v=gG_-YmGN8SY
    ved 6min20sek er der sammenligningsgrundlag.


  • #34   3. sep 2015 1 stk. 300hk giver mere fart end 2 stk 150. ingen tvivl om det.

    Nogen racer både bliver bare mere stabile når de har to på, men det afhænger fuldstændig af skrogets opbygning. husk der er ingen både der opfører sig ens.

    Og man finder kun ud af det hvis man har muligheden for at prøve det af.


  • #35   3. sep 2015 En sidste ting, militæret bruger RIP med 2 gange 225 hk i mange tilfælde, men det er ikke kun hastigheden de går efter. det handler lige så meget om at kunne fuldfører sin opgave hvis den ene står af.

  • #36   3. sep 2015 Til jer der mener man ikke kan få større motor end 350 HK, så laver seven altså en 557 hk V8 i påhæng. Bare offtopic smiley

  • #37   3. sep 2015

    profilbillede
  • sonny K
    sonny K Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Svar: 1
    #38   3. sep 2015 Hej det er måske mere relevant at spørge.. hvad ønsker du få ud af din båd og hvad er formålet med den ??

  • #39   3. sep 2015 Havde selv samme overvejelser, på et tidspunkt da jeg kiggede på en anden båd.
    Eneste fordel jeg fik at vide der er ved 2 stk. er bedre ved en bred båd under meget skarpe sving (da den kan trække den enkelte motor ud af vandet - sker også for mig i ny og næ.
    Og så sikkerhed for at komme i land hvis man er ude for et motor havari.
    Alt andet taler mig bekendt for enkelt installation.
    Bemærk dog at en enkelt udenbords i den str er ret elendig rent manøvre mæssigt, da den ikke kan dreje særligt meget på mange af bådene idag - har selv en Yamaha 250HK og jeg er dæleme glad for min bovpropel (selvom en anden her på siden skriver at man er dårlig sømand smiley ... min nuværende 24 fod kan slet ikke manøvres som min gamle 30 fods med Z drev kunne.


  • #40   4. sep 2015 Jeg sejler med 2x300

    Og ligger rigtig stabilt men husk at de skal dreje hver sin vej ellers får du en båd der sejler til højre konstant 😆

    Men. Ja kommer nok snart tilsalg hele pisset 😬😆


  • #42   4. sep 2015 måske 8X250 motorer....

    profilbillede
  • #43   5. sep 2015 så er vi ved at være der.
    Så mangler jeg kun 6 motor endnu smiley


  • #44   7. sep 2015 Nu var spørgsmålet 1 stk vs. 2 stk 1/2 størrelse.
    Så lad os blive ved det !!!


    JEG HAR EN BÅD MED 2 x 150 HK.
    -OG HAR OGSÅ SEJLET MED 1 x 150 HK PÅ SAMME BÅD.
    -OG HAR OVERVEJET EN 1 x 300 HK
    -så spørg endelig løs.
    .

    Folk har utrolig mange meninger og holdninger til spørgsmålet. Men de gennemtænker sjældent problemstillingen i helheden.
    -Nærrigrøven tænker kun på service og brændstof
    -Ronny og Brian tænker kun på topfart
    -Vandhunden med waveboard tænker i skarpe sving og acceleration
    -offshore fiskeren og den professionelle tænker sikkerhed
    -erhvervs dykkeren vil måske gerne i trykkammer, og gider ikke startproblemer

    1.
    Til at starte med har det noget med sikkerhed at gøre.
    Ligger man 50 km fra land i blæsevejr, er det ikke sjovt når motoren ikke starter.
    Og blæser det rigtigt op, kommer Fisker-Ivan eller Redningstjenester ikke og henter dig. Helikopteren medtager efter sigende ikke både, og henter dig heller ikke før du er i livsfare.
    Det er jo ikke ligesom en bil, man bare kan lade stå på motorvejen, og selv få et lift.
    Med 2 motore, 2 batterier, 2 tanke og 2 ledningsnet, vil båden ALTID sejle hjem.


    2.
    2 stk små motore motore yder det samme antal hestekræfter, som 1 stk stor, -det er jo logik for burhøns. Ved ikke hvilken regnemaskine folk bruger?
    De leverer bare hestekræfterne på forskellige måder.
    Sat helt på spidsen:
    Sammenlign evt en lastbil med 500 hk og en racerbil med 500 hk.
    De kan to helt forskellige ting.
    Måske ikke helt så udpræget med en båd, men vi er godt derhen af.

    3.
    Man vælger selvfølgelig en opsætning der passer til opgaven:
    1 stk motor
    Højere hastighed pga blandt andet højre udveksking i gearkasse, laver modstand på 1 stk propel.
    Lavere totalvægt, dermed højere hastighed, lavere benzinforbrug
    Halvt så mange ledninger, benzintilførsler, batterier, omdrejningstællere, gashåndtag osv. Dermed billigere i anskaffelse og vedligeholdelse.

    2 stk motore
    Sikkerhed for at ALTID komme hjem
    Uovertruffen trækkraft, pga lavere gearing, 2 propeller, og i nogen tilfælde flere cylindre tilsammen og større sammenlangt slagvolumen.
    2 stk 4 1/4" gearkasser giver mere modstand en 1 stk 4 3/4", MEN IKKE DOBBELT OP.
    Bedre i havnemanøvre.
    Dobbet sansynlighed for at den ene motor ikke vil starte, dermed mere mekanikertid. Men stadig kan man sejle hjem.
    Dårligere handling i skarpe sving og manøvre i høj hastighed.
    Bedre handling i hård sø, og ved tungt lastet båd.
    Bedre accelleration
    De færreste både er forberedt til 2 motorer, dermed større ombygning

    BENZINFORBRUG ER DET SAMME PR: TIME, DA MOTORENE YDER SAMME ANTAL HK. Man kommer nødvendigvis bare ikke lige langt pr liter.


    ALTSÅ:
    Man skal gøre op med sig selv hvilke punkter man kan sætte flueben ved.
    Det er kun brugeren af båden der kan det !!!


Kommentér på:
1 stk. motor eller 2 stk.?

Annonce