1 stk. motor eller 2 stk.? {{forumTopicSubject}}
Lad os f.eks. tage udgangspunkt i en båd på 2500 kg.
Hvad opnår man ved 2 stk. 150 hk. fremfor 1 stk. 300 hk.?
Bedre acceleration?
Bedre grip ved skarpe sving?
Hurtigere planing?
Planing ved lavere rpm?
Cruise hastighed ved lavere rpm?
Højere topfart?
Bedre brændstoføkonomi?
Ændrer "billedet" sig alt efter hvor stor/tung båden er?
Jeg tænker bare at der er flere ret væsentlige ulemper ved 2 motorer:
Dobbelt udgifter til vedligeholdelse
Noget dyrere indkøbspris og udgifter til montering
Dobbelt så meget skade, hvis man påsejler noget (formentlig)
Lader man egentlig normalt sådanne påhængsmotorer sidde på båden ved vinteropbevaring på stativ på havnen, eller er det for risikabelt?
aug 2015
Følger: 4 Følgere: 593 Både: 2 Emner: 2 Svar: 242
Folk stjæler med arme og ben, husker stadig da jeg fik stjålet min originale OMC gas/gear box + hele teleflex styringen på min båd
Godt at motoren ikke var på den gang
aug 2012
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 8
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 655
Umiddelbart 4-takt, selvom Evinrude E-Tec også er meget interessant, men ikke så udbredt, men hvad ændrer det på ifht. mit spørgsmål?
okt 2012
Følger: 18 Følgere: 169 Både: 2 Emner: 17 Svar: 1.053
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 655
okt 2012
Følger: 18 Følgere: 169 Både: 2 Emner: 17 Svar: 1.053
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 655
jul 2008
Både: 3 Emner: 39 Svar: 217
Desuden er der mere sikkerhed, såfremt den ene motor svigtet.
Dine 2x150hk giver ca 225hk total.
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 655
Slet inden der har erfaringer/viden omkring alle de punkter jeg nævnte i første indlæg?
okt 2012
Følger: 18 Følgere: 169 Både: 2 Emner: 17 Svar: 1.053
Prøv at skrive med ham her han er flink at tale med og ved noget om det ellers er der powerboats.dk dem har jeg brugt meget før..
http://www.baadgalleri.dk/galleri/15504-cigarette_33_cafe_open
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 655
Få bedre acceleration, da man har 2 propeller i vandet
Bedre grip ved skarpe sving, da man har 2 propeller i vandet
Hurtigere planing, da man har 2 propeller i vandet
Planing ved lavere rpm, da man har 2 propeller i vandet
Cruise hastighed ved lavere rpm, da man har 2 propeller i vandet
Bedre brændstoføkonomi, ved normalt sejllads og cruisehastighed - ved mange rpm tror jeg at de 2 motorer bruger mere end 1
Men det er alt sammen gætteri og jeg håber derfor der er nogen der kan sige hvordan det er - altså en der ved det og ikke gætter?
okt 2012
Følger: 18 Følgere: 169 Både: 2 Emner: 17 Svar: 1.053
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 655
Eneste fordel er jo reelt sikkerheden, hvis den ene ikke vil starte?
okt 2012
Følger: 18 Følgere: 169 Både: 2 Emner: 17 Svar: 1.053
Men det kan da godt være at der er nogle plusser man har overset ud over man har to og den drejer på en tallerken
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 655
okt 2012
Følger: 18 Følgere: 169 Både: 2 Emner: 17 Svar: 1.053
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 39 Både: 5 Emner: 12 Svar: 1.111
Fordi man har 2 motore, sejler man ikke hurtiger end en båd med dobbelt så stor motor.
Skulle den ene motor drille eller gå ud, har man en ekstra med sig.
Service er ikke så galt.
Ellers har man ikke råd til at have båd
Men ja det er ikke gratis.
Oppe i den str motor, havde jeg nu taget en stor.
okt 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 26 Svar: 220
maj 2015
Følger: 9 Følgere: 51 Emner: 15 Svar: 283
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 655
Ribcat One har 3 stk. 350 hk. hvilket er det maximale man kan få!
Mit eksempel går ikke på om det er mest optimalt med 1 stk. 300 hk. eller 2 stk. 300 hk. men 1 stk. 300 hk. vs. 2 stk. 150 hk.
maj 2015
Følger: 9 Følgere: 51 Emner: 15 Svar: 283
sep 2008
Følger: 52 Følgere: 8 Både: 1 Emner: 1 Svar: 647
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 655
okt 2012
Følger: 18 Følgere: 169 Både: 2 Emner: 17 Svar: 1.053
sep 2008
Følger: 52 Følgere: 8 Både: 1 Emner: 1 Svar: 647
apr 2010
Følger: 1 Både: 1 Emner: 5 Svar: 24
okt 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 26 Svar: 220
Arbejder med sejlads(RHIB).
okt 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 26 Svar: 220
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 655
apr 2010
Følger: 1 Både: 1 Emner: 5 Svar: 24
ved 6min20sek er der sammenligningsgrundlag.
apr 2013
Følger: 40 Følgere: 76 Emner: 2 Svar: 187
Nogen racer både bliver bare mere stabile når de har to på, men det afhænger fuldstændig af skrogets opbygning. husk der er ingen både der opfører sig ens.
Og man finder kun ud af det hvis man har muligheden for at prøve det af.
apr 2013
Følger: 40 Følgere: 76 Emner: 2 Svar: 187
jul 2010
Følger: 10 Følgere: 8 Både: 1 Emner: 20 Svar: 95
jul 2010
Følger: 10 Følgere: 8 Både: 1 Emner: 20 Svar: 95
maj 2015
Følger: 1 Svar: 1
feb 2010
Følger: 1 Følgere: 12 Både: 2 Emner: 7 Svar: 86
Eneste fordel jeg fik at vide der er ved 2 stk. er bedre ved en bred båd under meget skarpe sving (da den kan trække den enkelte motor ud af vandet - sker også for mig i ny og næ.
Og så sikkerhed for at komme i land hvis man er ude for et motor havari.
Alt andet taler mig bekendt for enkelt installation.
Bemærk dog at en enkelt udenbords i den str er ret elendig rent manøvre mæssigt, da den ikke kan dreje særligt meget på mange af bådene idag - har selv en Yamaha 250HK og jeg er dæleme glad for min bovpropel (selvom en anden her på siden skriver at man er dårlig sømand ... min nuværende 24 fod kan slet ikke manøvres som min gamle 30 fods med Z drev kunne.
mar 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 10
Og ligger rigtig stabilt men husk at de skal dreje hver sin vej ellers får du en båd der sejler til højre konstant 😆
Men. Ja kommer nok snart tilsalg hele pisset 😬😆
jul 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 6
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 39 Både: 5 Emner: 12 Svar: 1.111
Så mangler jeg kun 6 motor endnu
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Både: 2 Emner: 17 Svar: 114
Så lad os blive ved det !!!
JEG HAR EN BÅD MED 2 x 150 HK.
-OG HAR OGSÅ SEJLET MED 1 x 150 HK PÅ SAMME BÅD.
-OG HAR OVERVEJET EN 1 x 300 HK
-så spørg endelig løs..
Folk har utrolig mange meninger og holdninger til spørgsmålet. Men de gennemtænker sjældent problemstillingen i helheden.
-Nærrigrøven tænker kun på service og brændstof
-Ronny og Brian tænker kun på topfart
-Vandhunden med waveboard tænker i skarpe sving og acceleration
-offshore fiskeren og den professionelle tænker sikkerhed
-erhvervs dykkeren vil måske gerne i trykkammer, og gider ikke startproblemer
1.
Til at starte med har det noget med sikkerhed at gøre.
Ligger man 50 km fra land i blæsevejr, er det ikke sjovt når motoren ikke starter.
Og blæser det rigtigt op, kommer Fisker-Ivan eller Redningstjenester ikke og henter dig. Helikopteren medtager efter sigende ikke både, og henter dig heller ikke før du er i livsfare.
Det er jo ikke ligesom en bil, man bare kan lade stå på motorvejen, og selv få et lift.
Med 2 motore, 2 batterier, 2 tanke og 2 ledningsnet, vil båden ALTID sejle hjem.
2.
2 stk små motore motore yder det samme antal hestekræfter, som 1 stk stor, -det er jo logik for burhøns. Ved ikke hvilken regnemaskine folk bruger?
De leverer bare hestekræfterne på forskellige måder.
Sat helt på spidsen:
Sammenlign evt en lastbil med 500 hk og en racerbil med 500 hk.
De kan to helt forskellige ting.
Måske ikke helt så udpræget med en båd, men vi er godt derhen af.
3.
Man vælger selvfølgelig en opsætning der passer til opgaven:
1 stk motor
Højere hastighed pga blandt andet højre udveksking i gearkasse, laver modstand på 1 stk propel.
Lavere totalvægt, dermed højere hastighed, lavere benzinforbrug
Halvt så mange ledninger, benzintilførsler, batterier, omdrejningstællere, gashåndtag osv. Dermed billigere i anskaffelse og vedligeholdelse.
2 stk motore
Sikkerhed for at ALTID komme hjem
Uovertruffen trækkraft, pga lavere gearing, 2 propeller, og i nogen tilfælde flere cylindre tilsammen og større sammenlangt slagvolumen.
2 stk 4 1/4" gearkasser giver mere modstand en 1 stk 4 3/4", MEN IKKE DOBBELT OP.
Bedre i havnemanøvre.
Dobbet sansynlighed for at den ene motor ikke vil starte, dermed mere mekanikertid. Men stadig kan man sejle hjem.
Dårligere handling i skarpe sving og manøvre i høj hastighed.
Bedre handling i hård sø, og ved tungt lastet båd.
Bedre accelleration
De færreste både er forberedt til 2 motorer, dermed større ombygning
BENZINFORBRUG ER DET SAMME PR: TIME, DA MOTORENE YDER SAMME ANTAL HK. Man kommer nødvendigvis bare ikke lige langt pr liter.
ALTSÅ:
Man skal gøre op med sig selv hvilke punkter man kan sætte flueben ved.
Det er kun brugeren af båden der kan det !!!
1 stk. motor eller 2 stk.?