{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
311 visninger | Oprettet:

Karburator! {{forumTopicSubject}}

Problem: tomgang og gas driller på en Johnson 2 takt 6hk
Karburator har været skilt ad og renset, samt tændrør renset.
tomgangskruen har været taget af og sikkert placeret forkert efter samling igen, men har prøvet frem og tilbage for at finde den rigtige indstilling.

Det største problem er nok at jeg kan med en finger styre omdrejningerne via et hul i karburatoren (ses på billedet)

Hvorfor gør den det? og hvad skyldes det?
jeg ser på mange andre karburatorer at der sidder en luftskrue i karb, men der er bare et tomt hul ind til karb øverste.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Karburator!
  • #1   26. jun 2023 Mange (alle?) karburatorer har reelt set 2 karburatorer, een til at køre med over tomgang og een til selve tomgangen. Det hul du kan blokere med din tommelfinger er indsugningen til tomgangskredsen, tror jeg.

    Blandingen i tomgang justeres enten ved en luftskrue der sidder foran karburatoren (og dermed justere mængde luft der suges ind) eller efter karburatoren (der dermed bestemmer hvor meget benzindamp der suges ind.

    Begge typer skruer har en gevinddel og yderst en konisk spids, der passer ned i en tilsvarende fordybning i karburator huset. Du kan altså ikke bare knalde en standard skrue i hullet, den skal passe til din karburator. OG den må ikke voldspændes, så smadrer du det hele

    Hvilken type din karburator er (luftskrue eller blandingsskrue) kan jeg ikke afgøre udfra billedet. Men er der en anden messingskrue du kan justere på, tror jeg ikke der mangler noget i hullet.

    Du bør afmontere karburatoren og rense den med trykluft og/eller karburator rens. Når du samler den igen, skal skruerne spændes forsigtigt til og derefter drejes 1½ omgang ud, så er de "grundindstillet" og motoren bør kunne starte og køre.

    Selve tomgangshastigheden justeres med en tomgangskrue, den er noget større end de små justerskruer og kan åbne/lukke hovedspjældet. Det er den skrue du justerer tomgangshastigheden på, oftest er tomgangskruen sikret med en fjeder ml karburatorhus og skruehoved, og tomgangsskruen er måske riflet på hovedet så man kan justere med fingrene.

    Mit GÆT er, at du har justeret tomgangskruen for højt, således at motoren suger det meste ind via hovedsplældet. Når du så blokerer for tomgangskredsen kører den rent via hovedspjældet, hvilket ikke bør kunne lade sig gøre hvis den ellers er justeret korrekt, så bør den i stedet gå ud


  • #2   26. jun 2023 Karburator set udefra.

    så det du siger er at den skrue skal skrues helt af og på igen med den korrekte indstilling? som er en 1 1/2 omgang.

    Det synes jeg nemlig at jeg har prøvet mange gange. men jeg fornemmer at motoren er langsom opfattende.... den skal jo nærmest tænke i 10 sekunder før den opfatter en justering.... men jeg fornemmer slet ikke der sker noget, når jeg justerer på den.


  • #3   26. jun 2023

    profilbillede
  • #4   26. jun 2023 Nu vil det nok hjælpe at vide motornr/årgang, for Johnson har lavet motorer i mange årtier.

    Jeg er ikke ekspert på bådmotorer men har leget en del med MC karburatorer.

    Jeg tror du har to indstillingsmuligheder:
    1) En stopskrue på dit gasspjæld, det kan du finde ved at give gas og se hvad der stopper spjældet når du slipper gassen igen. Den skrue bruges til at justere tomgangshastigheden

    2) en blandeskrue, som er den lange skrue der går hele vejen igennem motorhuset og ender i en sort knop. Den justerer luft/benzin blandingen og har indvirken på hvor jævnt tomgangen er

    Jeg vil justere motoren som følger:
    1) skru blandingsskruen helt i med fingrene og derefter 1½ omgang ud.
    2) juster stopskruen på spjældet så det lige akkurart åbner
    3) start motoren og lad den blive driftsvarm. Helst i en vandbalje så udstødningen går ud i vandet og dermed giver modstand som når den sidder på båden. Juster tomgangen lidt højt, ca 1500/min vha stopskruen
    4) drej forsigtigt blandingsskruen i, 1/4 omgang ad gangen og se hvordan motoren reagerer. Den skal have tid til at "vende sig til den nye blanding" da den jo ikke suger voldsomt ind i tomgang, bliv ved til motoren hakker og er ved at gå ud. Husk indstillingen.
    5)drej derefter blandingsskruen ud indtil motoren igen begynder at tabe omdrejninger, og derefter ½ tilbage mellem stillingen i 4 og 5 - så har du den optimale blanding
    6) juster evt tomgang lidt ned via stilleskruen på gasspjældet.


  • #5   26. jun 2023 Det er en 6R73S motor.

  • #6   26. jun 2023 Jeg forstår det bedre hvis du vil/kan guide mig via billedet af karburatoren. smiley

    profilbillede
  • #7   26. jun 2023 Det er en ældre sag. Se billede, gasspjæld akslen er pos 4 på din tegning, men tror ikke stilleskruen er med. Prøv at give gas og slip den igen, så kan du se hvor stilleskruen stopper vandringen.

    Blandingsskruen er den store i midten, pos 15 på tegningen


    profilbillede
  • #8   26. jun 2023 Tusinde tak for at forklare det! kært barn har mange navne efterhånden... det er svært at finde rundt i smiley



Kommentér på:
Karburator!

Annonce