{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.266 visninger | Oprettet:

Kan hydrofoil hjælpe mig? {{forumTopicSubject}}

Nå, så fik jeg købt en anden motor istedet for de uartige Suzuki'ere jeg har døjet med.
Det blev til en fin 8 hestes Yamaha 2-takter.
Den går rigtig godt.
Min jolle er dog kun 12 fod og har altid haft tendens til at "stejle" voldsomt når jeg er alene i båden. Med den ekstra power denne motor har er problemet ikke ligefrem blevet mindre. Selvom motoren vejer det samme som min gamle 6 hestes.
Men jeg kan se nogle huller der er boret i motorens kavitationsplade. Jeg tænker den har været monteret med hydrofoil tidligere.
Er der nogen her der har en fornemmelse om dette ville kunne hjælpe mig?
Jeg placerer altid så meget vægt som muligt ude i stævnen. Men der skal skrappere midler til tror jeg.
Klaus


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Kan hydrofoil hjælpe mig?
  • #1   19. sep 2015 evt køb en forlængerstang til gashåndtag så du kan sidde midt i båden . jeg har nogle kavlitationsplader du kan prøve og købe hvis de virker og ellers aflevere tilbage . hvis du vil prøve først.

  • #2   19. sep 2015 Det kan godt være at din jolle var aldrig designet til at plane dvs en displacement Vessel.

  • #3   19. sep 2015 Kenneth, du taler om noget jeg ikke rigtig har forstand på.
    Jeg forlanger ikke at den absolut skal plane.
    Kunne bare godt tænke mig at jeg ikke sad så skråt.
    Jeg kan ikke se over stævnen når jeg er over halv gas.
    Jeg har en forlænger til gashåndtaget og det hjælper da noget.
    Klaus.


  • #4   19. sep 2015 Det er nok årets bedste kommentar:
    "Min jolle er dog kun 12 fod og har altid haft tendens til at "stejle" voldsomt når jeg er alene i båden. Med den ekstra power denne motor har er problemet ikke ligefrem blevet mindre."........
    Med den ekstra power denne motor har...:):) Totalt griner. Opgraderet fra 6 HK til 8 HK og defineret som "ekstra power"...:)


  • #5   19. sep 2015 "4" ???

  • #6   19. sep 2015 Hej Rolf.
    Ja jeg ved sgu godt vi er i småtingsafdelingen her.
    Men at gå fra 6 til 8 hestekræfter er en forøgelse på 33% lige meget hvordan man ser på det.
    Klaus


  • #7   19. sep 2015 Super skønt med ny motor.. Tror du må smide lillemor i stævnen som vægt..

  • #8   19. sep 2015 12 fod og 8 HK = "den ekstra power motoren har"...:) Jeg er helt færdig af grin...

  • #9   19. sep 2015 Du har en syg form for humor Rolf.
    Klaus.


  • #10   19. sep 2015 Er det ikke lidt overdramatiseret, at kalde det for ekstra power med "opgradering" fra 6 til 8 HK....:) ? Procentuelt er forskellen i antal HK stor, men i virkeligheden og i dagligdagen, næppe en verden til forskel...
    Skulle man tale om opgradering og ekstra power, så er vi i min optik i en helt anden verden....Din båd er jo ikke en GTI-racer....:)


  • #11   20. sep 2015 grunden til den stejler er fordi den prøver at komme i plan men har for få kræfter. prøv evt at låne en 15hk og sæt på så planer den sikkert.
    med det setup du har nu....lav en ekstra lang forlænger så du kan sidde midt i båden... du kan også justere lidt på trimvinklen men jeg tvivler på det hjælper dig ret meget, eller luk af når motoren ikke kan komme afsted med at omsætte det ekstra kraft til fart


  • #13   20. sep 2015 Klaus, det er dig som ummidelbart ikke har forstand på tingene, ...eller vil du ikke være her med problemet ikke også?
    1. Du kan opgradere til en 50 HK motor, det vil ikke nødvendigvis være garantere at din jolle vil sejl vandret. Du kan faktisk risikere at den stejler endnu mere lodret eller vælter over.
    2. At sejle vandret over vandet med højer hastighed er ikke kun bestemt af hestekraft men også din båds skrog form som du bliver småsur over nå jeg spørger til det.
    3. Hvis du vil bare have en ja eller nej til din sporgsmål og hydrofoil ? Så er min svar Nej den vil ikke hjælpe syns jeg.
    Slut herfra og Goodluck .


  • #14   20. sep 2015 Kenneth, du har læst mit tidligere indlæg forkert.
    Jeg skriver jo netop at det er noget jeg IKKE har forstand på.

    Tak til alle for råd og vejledning for øvrigt.

    Klaus.


  • #15   20. sep 2015 Hej Klaus,
    ja du har ret - det er i småtingsafdelingen og Rolf er vandt til at der er 20-30-40 gange flere Hk'ere i de motorer han roder med sååå - nå, men tilbage til emnet - først og fremmest så er det korrekt at hvis dit skrog ikke kan plane så vil det "stejle", du kan dog minimere det ved at trimme motoren HELT ind, så tæt på skroget som muligt. dette skulle skabe en nedadgående kraft fra propellen der vil trykke stevnen så meget ned som muligt - dette kan forstærkes vha hydrofoils, ulempen er at det belaster konstruktionen både jollen og motorophæng på en måde den ikke er beregnet til, i de fleste tilfælde er dette sikkert ikke noget problem men der er en mulighed for at overbelaste enten det ene eller det andet.

    i dette tilfælde ville jeg dog ikke være bange for at forsøge - slet ikke når nu der er en der er villig til at lade dig prøve inden endeligt salg. igen HUSK at trimme helt ind


  • #16   20. sep 2015 Tak for dine råd Søren. Det giver mening.
    Klaus.


  • #17   21. sep 2015 måske ville et par trimflaps kunne hjælpe dig, evt. bare bygge dem selv smiley http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=4368

  • #18   25. sep 2015 Klaus.

    Ang de hydrofoils der.
    Så vil det hjælpe dig uden tvivl.

    Det er netop der hydrofoil kommer til sit arbejde smiley
    Du kan ikke få båden ud af vandet som man kalder det.
    Den kan ikke komme op og lægge, men lægger tungt i stedet.
    Hydrofoilen vil skubbe den mere end som den gør nu.
    Plus du vil få en noget mere rolig styreegenskaber med hydrofoil smiley

    Så var jeg dig ville jeg bestille nogle på nettet.


    Min garnjolle var der heller ikke meget gang i.
    Så smed et par hydrofoil på den.
    Nu kommer den hurtiger ud af vandet.
    Og lidt mere topfart gav de også smiley


Kommentér på:
Kan hydrofoil hjælpe mig?

Annonce