{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.878 visninger | Oprettet:

Motor går ud når man sætter i gear. {{forumTopicSubject}}

Jeg har en Mercruiser 3,0 Lx, hvor motoren går ud når den sættes i gear. det er lige meget om det er frem eller bak. Det er lige så snart (shift interrupt) kontakten ved gear kablet påvirkes så dør motoren. Der er ingen problemer med motoren i neutral.
Er der nogen der kender en løsning på det problem.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Motor går ud når man sætter i gear.
  • #1   20. sep 2015 vil mene at det ligger ved justering ellers også deffekt kontakt. måske man kan prøve at luse den over?

  • #2   20. sep 2015 Når man luser kontakten, så dør motoren. Nede på strømfordeleren sidder der 2 hvide ledninger som bruges når man stiller tænding. Når man samtidig luser dem så køre motoren. ???

  • #3   20. sep 2015 Mit bud er at din gear skift kabel er problemet og derfor aktiveres din interruptor switch ved forsørge at skift gear.

  • #4   20. sep 2015 Interruptor switchen bliver jo påvirket, lige meget om det er frem eller bak. kun i neutral er switchen ikke påvirket. Det er det jeg ikke forstår hvordan den switch virker. Skal der være konstant 12v på den hvide/grønne ledning (fra interrupt switch) på strømfordeleren hele tiden når den er i gear.??

  • Jacob H
    Jacob H Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 43
    #5   20. sep 2015 Enten er dit gear ikke justeret ordentligt, eller også er kablet fra transom og ind til motor defekt. Jeg hælder mest til kablet da switch bliver aktiveret når der er modstand i det kabel, og i øvrigt ikke bør blive aktiveret på vej i gear, men kun på vej ud af gear.

  • #6   20. sep 2015 Det lyder interessant. Det er værd at undersøge. Fejlen opstod lige pludselig. Men kunne se at interrupt switcen måske var årsag. For motoren virkede når ledningen til switchen blev fjernet. Forstår jeg det rigtig, at switchen ikke skal være påvirket når den er i gear. Hvis det er sådan, ja så har jeg et problem med kablet.

  • #7   20. sep 2015 switchen skal kun aktiveres i et split sekund når du skifter fra gear til neutral - og endda kun når båden er i vand - hvis den aktiveres i andre tilfælde end dem er det pga. voldsom fejl justering eller kablet fra motor til drev (det korte og besværlige smiley ).

    i dit tilfælde er jeg 99,3759 % sikker på at det er kablet der har fået et knæk eller en rustklat der sidder i klemme - nyt på, så er du sejlende igen. glem at forsøge at rette/smøre op igen det er ikke besværet værd når det ikke fungerer 100%.


  • #8   20. sep 2015 Tak for jeres svar. Det med at fejlen kan være det korte gearkabel. Det må undersøges. smiley

  • #9   21. sep 2015 Er det den her du taler om.

    profilbillede
  • #10   21. sep 2015 Jeg har også bøvlet med min 5,0LX
    Den gik i stå, når den skulle i bak. Jeg har bare koblet den fra og motoren går ikke i stå. Du skal bare være lidt opmærksom på din gear skift, at du ikke gør det for stærkt. Kontakten er kun til at sænke dine omdrejninger på motoren. Tror ikke at dine kabler fejler noget, dit problem er denne kontakt.


    profilbillede
  • #11   21. sep 2015 Forkert justeret gearkabel eller muligvis defekt.

    Du kan købe et nyt gearkabel her:
    http://www.nytdrev.dk/gearkabel_mercruiser_alpha_one_gen_i_ii__årgang_1973_og_frem-p-713.html

    Det er gearkablet fra skiftekonsol i motorrummet og ud i drevet.


  • #12   21. sep 2015 Tak for alle tippene. Jeg må ned og se om gearkablerne går stramt, eller hvad der gør at interrupt switchen er påvirket når den er i gear. Vidste ikke helt hvordan den virkede. Men det gør jeg nu takket være jeres tip. Så er det bare at få tid til at se på båden. Vender tilbage og skriver hvad fejlen var.
    M.v.h. Niels
    P.s Jens-heeeng p. Ja det er den switch. Din er bare den nye model.


  • #13   27. sep 2015 Så lykkes det at få tid til at kikke på båden.
    Og det var gearkablet som var problemet. Det gik for stramt.
    så tak for hjælpen.
    Mvh Niels Lund.


  • Lars H
    Lars H Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #14   21. maj 2016 Hejsa

    Jeg har samme problem nu.
    Hvordan fik du løst problemet?

    Hilsen Lars


  • #15   22. maj 2016 Hej Lars
    Har sendt dig en PM.
    Mvh.Niels smiley


  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #16   22. maj 2016 Niels : hvorfor ikke bare skrive det her i forum så alle andre der søger på sådan et problem også kan se løsningen?

  • #17   23. maj 2016 Glad for at høre at du fik løst problemet, gear kabel/interruptor switch var også mit forst bud da du lavede tråden .

    Til dem som vil vide hvordan man juster gear skift kablet se her:

    http://bfy.tw/5tpZ


    ..


  • #18   25. maj 2016 Hej Kasper.
    Du har ret med at dele ens erfaringer på forum'et.
    For det første vidste jeg ikke hvorfor og hvordan kontakten (interuptswitch) virkede. Bare at motoren gik ud når man skulle sætte i gear.
    Med hjælp fra forum'et fandt jeg ud af at Gearkabel fra drevet gik stramt. Det fik jeg smurt det hjalp lidt,skulle smøre det jævnligt. Så jeg havde tænkt mig at skifte kablet når både kom på land (sidste vinter).
    Der så jeg at smøre nippet til Gearkabelet på højre side af transum, den som sidder inde i en fordybning, var knækket af og at der sad en knækket linkstap i. Så det klart at kablet går stramt når man ikke kan smøre skiftemekanismen.
    Ved hjælp af en god ven/smed fik jeg lavet speciale værktøj (forlænget bor og snittap Ca. 30 cm)til at sætte en ny smøre nippel i inde i transum. Da det blev smurt løste det problemet.
    Håber at i kan bruge det til noget. God sommer.
    Mvh Niels


Kommentér på:
Motor går ud når man sætter i gear.

Annonce