{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
621 visninger | Oprettet:

Kølestråle på Mercury 4,5 hk fra 70-erne {{forumTopicSubject}}

Jeg fik denne lille skønhed op under neglene.

Jeg er i tvivl om den viser "omgående" kølestråle eller om den venter til termostaten åbner.

Jeg har skiftet impeller, renset rør fra vandpumpe og ud til indtaget fra søen.
Jeg har renset sladderstrålens rør fra motorhusets bundplade og op til motorens aflukke for termostaten.

Men der kommer kun varm damp ud det første minut og så valgte jeg at afbryde.

Jeg kan puste luft fra sladderstrålens rør og ud gennem bunden ved skrueakslen.

Jeg kan suge vand op fra baljen og ud gennem sladderstrålens rør i bunden af motorhuset.

Står jeg med en arbejdsopgave eller skal jeg bare have mere tålmodighed?

Der må være en omc-klog der kan hjælpe med et fif her smiley



Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Kølestråle på Mercury 4,5 hk fra 70-erne
  • #2   28. jan den skal give vand ved opstart i kontrol strålen, det gjorde min som jeg havde for mange år siden....

  • Tim
    Tim Tilmeldt:
    aug 2022

    Følgere: 11 Både: 1 Svar: 22
    #3   28. jan OMC smiley smiley

  • #4   28. jan Jaja OMC - det er osse alle de Evinrudes jeg har......beklager smiley

  • #5   31. jan Der SKAL komme kølevand ud af sladrehullet med det samme. Og efter som du har skiftet impeller, så kan fejlen være defekt O-ring pos 19, ødelagt pumpeplade pos 26, defekt pumpehus pos 27, utæt tætning ved pumpehus pos 30 og 33, eller defekt afgangsrør pos 34 ( kan være ødelagt helt oppe ved motorblokken )

    profilbillede
  • #8   31. jan Det var min første fejl 40 i mange år... Jeg havde pga gearbøvl ikke iagttaget at kølevandsrøret fra benet var kommet ordentligt ned i nr. 34. De sidder skævt for hinanden og snød mig et par gange øv.
    Nu virker den upåklageligt. Tak og beklager.


    profilbillede
  • #9   31. jan Nu har jeg allerede trukket en ny i min kleenex automat med brugte påhængsmotorer og den står nu på en Yamaha 4A fra 1981 smiley

    profilbillede
  • #10   5. feb jeg købte min allerførste jolle ca i 1995 og den var monteret med en mercury 4,5 hk som den på dit billede👍 fin lille maskine!

  • #12   5. feb Nu kører Yamahaen og når jeg sammenligner de to motorers lyd er Mercuryen den klart hyggeligste at høre på.

    profilbillede
  • #13   5. feb jeg husker også mercuryen for at have en behagelig motorlyd og jævn motorgang var rigtig glad for den👍

  • #14   11. feb Hej KiM C
    Jeg er nysgerrig om hvordan man "fikser" defekt afgangsrør pos 34 ( kan være ødelagt helt oppe ved motorblokken )
    eller lokalisere fejlen?
    Jeg er næsten 100 % sikker at min Mariner 15 har denne fejl


  • #15   11. feb Hvis man kigger på tegningen af Yamahaen, så ligner det noget med at løfte motorblokken fri ved at skrue skruerne af nedenunder der hvor benet går op.
    Jeg har lige opdaget at kølevandsrøret på min "nye" Mariner 8 osse sidder lidt løst.
    Måske rust/korrosion..


    profilbillede
  • #16   11. feb Min motor har ikke noget der ligner den på tegningen smiley

  • #17   11. feb Kan det passe kølevandsrøret skal ind i denne "seal" i motoren?

    profilbillede
  • #18   12. feb Ja Daniel. Det er den der har nr 14 på tegningen. Så lidt er der da der ligner tegningen.
    Jeg vil ikke sige den skal ind i motoren, men mere at den skal ned oveni pumpehuset nr. 1.
    Køkevandsrøret (nr. 15) der sidder inde i benet på din motor, skal stoppes ind i den Gummimuffe, nr 14 når du samler benet - ellers får du ingen kølevand til motoren.
    Jeg har lige selv lavet den fejl og så må man lige på den igen smiley
    Det kan godt sidde lidt skævt for hinanden og kræve lidt fingersnilde og tålmodighed hehe.


  • #19   12. feb Det gir god mening. Men hva med oppe ved motoren. Røret skal vel ramme hullet på motorblokken. Er der ingen dimmer eller seal der skal tage imod?

  • #20   13. feb Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke selv har været nødt til at skille ad den vej før, men røret ser ud til at gå ind i nr 16. Nr. 16 er afslutningen inden motorblokken og der må være et sæde som nr 16 sidder i mellem motoren og benet.
    Nr. 16 ser ud til på andre eksplosionstegninger at være tæt ingen inden kølevandet ryger videre fra benet og ind i motorens kølevandskanaler.
    Hvad nr. 16 er lavet af ved jeg ikke, gummi, metal??
    Er dit kølevandsrør røget af for oven ? Eller forneden?


  • #22   14. feb Det sæde "gummi dut" jeg har linket ovenover viser som nr 74 som skal være i motoren som kølerøret rammer?
    Jeg har aldrig set det før nemlig. men der kommer ikke vand op så jeg tænker der mangler et eller andet


    profilbillede
  • #23   14. feb Jeg har prøvet at rode lidt efter noget, du måske kan bruge.

    https://youtu.be/ApvznoYIVrI?si=ct7SM58v-5dkliAD

    Hvis gummimuffe nr. 74 sidder på motoren, så skal rør nr. 73 på din motor være længere end på tegningen.
    Mercury har jo af og til et mindre plastrør lignende nr 73, som så tager imod det videreførte kølevandsrør der så går resten af vejen op til motorens kanaler.
    Jeg kender ikke din 15 hk Mariner, men hvis du har benet afmonteret og sætter en skruemaskine på akslen og drejer akslen rundt i en spand, så må du kunne se om der kommer vand ud fra pumpen.
    Hvis ikke - så er der et stop i den nedre del af din vandpumpe.
    Hvis du samler alt og skruer din termostats låg af på motoren - evt. osse løfte termostaten op, så vil du se om vandet kommer ud fra termostathuset og så sidder proppen efter det.
    Efter det er der ikke ret meget andet end rør/slanger og der kan du trykke en plasttråd (fra en græstrimmer) igennem. Den skader ikke noget men møffer skidt væk og skaber frie vandveje.
    Jeg ville gerne se et foto af dit løse rør, vandpumpe og underbenet.


  • #24   14. feb Daniel den her er vist den rigtige.

    https://youtu.be/FNBBdIibLc0?si=CEOMWsd-Vs__gioN



Kommentér på:
Kølestråle på Mercury 4,5 hk fra 70-erne

Annonce