{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
604 visninger | Oprettet:

Uoriginale reservedele {{forumTopicSubject}}

Mange har sikkert prøvet at stå med en iøvrigt velfungerende motor som blot lige mangler et sæt gummipakninger til en karburator, en benzinpumpe eller en forholdsvis simpel stump som blot har et specielt gevind eller eller skal bestå af aluminium eller rustfrit stål.

Pakninger til vandpumpe og steder uden de store stress-krav kan de fleste jo skære selv ud af et stykke pakningsark fra T-hansen eller Biltema.

Og jeg synes osse at man skal støtte værkstederne der laver påhængsmotorer, men....

Igår tog jeg ind på værkstedet som jeg benytter, i den tro at jeg kunne finde 2 stk. gummipakninger til min Yamaha 4 A.

De kunne skaffe dem hjem for ialt 600 kroner.
Gummiet er lavet af brændstofbestandig gummi der har en vis stress-modstand så det bevarer sin elasticitet, men er ellers blot standset ud og der er ganske enkelt ikke samlet for 6 kroner materiale i det .

Med laserskæring, 3-D print og alle de nymodens tilgængelige værktøjer man har idag - så undrer det mig at det ikke er til at finde et væld af uoriginale reservedele til påhængsmotorer.

Har jeg overset nogle producenter af sådanne ?

Jeg har fundet mange sider med folk der sælger motorer de har slagtet og så sælger originale stumper herfra - mange gange igen til høje priser, især nr man tænker på at feks. En brugt karburator, gear, benzinpumpe etc. jo alle typisk har samme mangler og slid inden i.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Uoriginale reservedele
  • #1   14. feb Hvis du kan finde varenumrene på de pakninger du søger er jeg sikker på de kan købes online, på ebay.de f.eks.

    At værkstederne tager ågerpriser betyder de graver deres egen grav. Mit autoværksted (ikke mærkeværksted) ville f.eks gerne sælge mig vinterdæk og gav mig et tilbud på 6700 kr incl 2138 kr i "rabat" for Bridgestone (det billigste de ville sælge) . Jeg fandt Nokian online til 3100 og betalte min lokale dækmand 500 for at skifte dem på løse fælge.


  • #2   15. feb I må ikke tro, at værkstederne bestemmer reservedelspriserne - prisstrukturen er bestemt af leverandøren, såfremt de bruger vejl. udsalgspriser ( det gør OEM ).

    Reservedelspriserne er bygget op omkring to prissammensætninger:
    - Reservedele til under 5000,- kr excl. moms pr. stk. ( bruttoavance 37% )
    - Reservedele til over 5000,- kr. excl. moms pr. stk. ( bruttoavance 18% )

    Fragtpriserne er varierende, men som oftest er varer fra OEM til værkstedet franko ved køb over x-antal tusinde kroner.

    Påhængsmotorer ligger med en bruttoavance til værkstedet på mellem 18% - 30%.
    Der kan være undtagelser i bruttoavancer fx ved Kampagneperioder, eller "vi skal have solgt de gamle modeller". Her gives der yderligere rabat til værkstedet.

    Eksemplet med pakninger for 600,- kr. ( formorder prisen er incl. moms ), så har værkstedet tjent 177,- kr. , når bruttoavancen er 37%.

    Når man laver en prissammenligning skal det være æbler-med-æbler og pærer-med-pærer. Det er forkert, hvis man sammenligner med, hvad pakningsmateriale kan købes til i butikkerne, og man selv skal klippe-klistre-stanse det ud, for at det passer til motoren.

    Der er meget stor forskel på OEM, OE, After Market Parts og uoriginale reservedele.
    OEM og OE er godkendt af producenten af påhængsmotoren. AMP parts lever op til, eller overstiger OEM / OE kravene. Uoriginale reservedele er uspecificeret, og kan godt være i god kvalitet, men så sandelig også det modsatte.


  • #3   15. feb Jamen jeg er helt enig Rambo og derfor støtter jeg også mit båd værksted (jeg har 2 ).
    Mekanikeren slog også reservedelene op på Yamaha's reservedele og jeg måtte endda tage et foto af delenes numre for at se om jeg selv kunne skaffe dem billigere. Jeg tog nu ikke et foto. Og jeg forstår udmærket at værkstedet godt må tjene en skilling på at købe hjem men det var nu ikke meget de tjente i forhold til Yamaha.
    Det virker som om at Yamaha ikke gider at have med de dele at gøre og tager en urealistisk pris.
    Som sagt så koster en 1 mm gummiskive på 4 x 4 cm med 5 udstandsede huller i, jo ikke 250 kr pr stk. uagtet at gummiet er brændstof - og stressbestandigt. Slet ikke når det er en "sliddel".

    Derfor tænkte jeg at der måtte være opstået et marked for den slags dele, der kan være med til at holde ellers velfungerende motorer kørende.

    Der er jo ikke meget miljøvenlig tankegang i at skrotte en motor pga. prisen for 2 gummiskiver til en brændstofpumpe og så måske et sæt gummiringe og -skiver til en karburator, fordi prisen er så høj at det så bedre kan betale sig at købe en ny motor.

    Ja Per jeg har prøvet ebay, men synes det er svært at finde andet end brugte originaldele, eller svagt billigere originaldele.

    Der MÅ da være dukket nogle reservedels producenter op som producerer de mest brugte/savnede stumper som har en hjemmeside man kan gå ind på.

    Yamaha får da aldrig solgt ex. 2 gummiskiver til 600- kr og jeg ser det som et tegn på at de ikke gider at have med små stumper at gøre og helst vil sælge hele nye motorer - eller store reservedelsenheder som en motorblok, gearben og lignende.


  • #4   15. feb Er det sådan nogle pakninger? $31,50 incl levering og fortoldning
    https://www.amazon.com/gp/product/B099W6DBX9/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A39ZCSYTHCQ9RC&psc=1

    Men ellers har du ret, forhandlere har ikke interesse i at holde ældre maskiner kørende hvis de i stedet kan sælge nyt. Det går igen ikke blot for bådmotorer men stort set alt vi omgiver os med, det er køb-og-smid-væk og når det hele laves i Kina har vi ikke længere kompetencerne til at fremstille lokale reservedele.

    End undtagelse er dog landbrugsmaskiner, der er rimelige reservedelspriser og selv min gamle ferguson fra 62 kan man få stort set alle reservedele til

    Og ja, man skal da støtte den lokale bådforhandler, men han skal jo også støtte kunderne. Købte en spritny 80hk motor incl montage hos en forhandler - 4 måneders leveringstid. Efter 1 år kortsluttede batterikablerne 2 sømil fra land, da de var trukket igennem alu skroget uden beskyttelse imod skarpe kanter. En klar fejl fra værkstedet som jeg endda påpegede ved leveringen men jeg måtte alligevel betale en del af reparationen. I sommers (efter garantiens udløb) begyndte skruelejet at hyle - forhandleren ville kontakte Suzuki, men de har åbenbart ikke ringet tilbage nu 6 mdr senere.....Derfor har jeg ingen skrupler ved at gå udenom ham


  • #5   15. feb Ja Per, der kan være langt mellem god købmandsskik og det gælder selvfølgelig om at holde fast i de rigtige værksteder.

    Det var faktisk osse lidt bilbranchen jeg tænkte. Jeg har et par gamle Volvo Amazoner og dem kan man efterhånden få flere og flere reservedele til efter produceret og nogle endda i bedre kvalitet.

    Diaframmerne er de helt rigtige du har fundet - TAK.
    Jeg har ikke rigtigt turdet at købe derfra fordi jeg engang købte noget til 325 kr i USA og PostDanmark tog pakken ud til kontrol. Det skulle PostDanmark have ca. 700 kr for + plus toldvæsenet skulle have ca. 40 kroner.

    Men er de situationer nu overstået ved handel med ex. Amazon, som jo vist nok jo er amerikansk?

    Ferguson traktor er iøvrigt en sjov maskine. Jeg har en ægte motorblæsebrænder til en Ferguson traktor. En slags kæmpe bunsenbrænder som jeg satte i stand. Hvis du er interesseret?


  • #6   16. feb Prisen på mindre påhængsmotorer gør det urentabelt, at reparere på en ældre motor, fordi prisforskellen mellem en reparation / fabriksny er meget lille.

    I mange tilfælde er det faktisk importørerne, der trækker en sag i langdrag specielt inden for bådbranchen. Det skyldes, at der i lystbådsegmentet ikke sidder teknisk fagligt personale, som kender deres produkter til mindste detalje, og kan vejlede deres forhandlere i problemstillinger.

    Kurser hos de danske importører af udstyr / teknik til lystbåde er stort set ikke-eksisterende. Jeg hørte, at Mercury / Mercruiser for et par år siden holdt kursus i et tilstødende lokale til kantinen i Søhesten på Ishøj Havn - der var fire grønlændere, to københavnere, een fynbo og fem nordjyder. Hvad kurset gik på fandt ingen af deltagerne rigtig ud af. Der var ingen opstillede motorer, drev eller transomer med indlagte fejl, som kursisterne skulle finde, udbedre og lave rapport på.
    Der blev uddelt lidt brochurer omkring nye produkter, og ellers stod den på smørrebrød, øl og vand....:)




  • #7   16. feb
    FKM/FPM – Flourgummi (Viton)
    Har gode mekaniske egenskaber samt store kemikalie- og varmebestandighed. Meget dyr gummiblanding og anvendes derfor til specielle pakninger som udsættes for stærke kemikalier og varme. Fås ikke i hvide farver. Kan anvendes fra -15 til 200°C

    HNBR – Hydrogeneretgummi
    Har de samme egenskaber som NBR, men kan tåle temperaturer op til 150°C og mere kemikalieresistent. Bruges til pakninger og tætninger ved høje temperaturer. Dyr gummiblanding. Kan anvendes fra -25 til 150°C



    Det må være gummityper af denne slags der bliver brugt.

    I Århus kan man gå ind på den gamle Godsbane hvor der står en laserskærer i en form for medborgerhus. Her kan man betale for at udskære alle de pakninger man har lyst til for timeforbrug, som jeg husker som billigt.

    Den skærer ret hurtigt, meget præcist og i stort set alle ikke kraftigt varme ledende materialer.
    Sidst jeg var der for et par år siden stod der een og lavede julestjerner i læder.

    Jeg tror man med den rette gummityper let ville kunne producere billige pakningsdele til motorblok, karburator, brændstofpumpe, vandpumpe mv.


  • #8   16. feb Tja bare til info købte for år tilbage et sæt platiner til en 6 hk johnson ved thansen til skallede 52 kr. Det lokale bådfirma ville have 450 for præcist samme model og type i samme kasse fra samme firma og der var ingen forskel som i ingen. Sågar samme reservedels nummer, så Ja de skorer kassen på marine stumper som er helt almindelig

  • hans H
    hans H Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 171
    #9   17. feb #2
    Hvis I ikke tjener mere på jeres stumper hvordan overlever i så?

    jeg er inden for lastbil branchen og vores avance er meget større og det er den nok også i bådbranchen ellers må I gå sultne i seng tit.. smiley


  • #10   17. feb Hvis jeg køber reservedele hos FTZ eller VSA Autodele, så er de avancer nogenlunde identiske med dem fra bådbranchen. Olie- og kemipordukter er dog med lidt højere avance afhængigt af aftræk.

    Værkstederne tjener penge på timeprisen, som faktisk er meget lav i forhold til auto- og lastvognsbranchen.

    I auto- og lastvognsbranchen skal avancen på reservedele være væsentlig højere, fordi der er stramme krav fra importørerne til shop-i-shop koncept, skiltning, indretning osv. Det findes slet ikke i bådbranchen - underligt nok.

    Der hvor værksteder og reservedelsbutikker kan tjene penge, er på varer købt uden om de officielle kanaler. Der kan de kalkulere frit. Det gør de også....


  • #11   18. feb @5 du kan roligt handle på Amazon, de foretager infortoldningen udenom postdanmarks 160kr gebyr. Jeg har købt flere dele til mine havetraktorer derovre (craftsman og Cub Cadet, de er almindelige over there)

    Så den pris du ser ved udtjekning er den pris du betaler


Kommentér på:
Uoriginale reservedele

Annonce