{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
596 visninger | Oprettet:

Tændrør gevind ødelagt {{forumTopicSubject}}

Gamle motorer har nogengange et ret kort gevind i topstykket hvor tændrørene skal sidde.
Jeg fik en 20 hk Evinrude for 2 flasker vin fordi dette var sket - at ejer havde kvadret det oprindelige tændrørsgevind og opgav at reparere motoren.
Jeg bestilte et helucoilsæt hjem fra fruugo.dk til ialt kr. 75,00 pr stk - jeg købte 2 sæt.
Mm ed sættet fulgte en snittap og 4 forskellige dybder gevind.
Jeg borede gevind hullet op til den nærmeste udvendige diameter på helicolilen.
Så satte jeg snittappen i det opborede gamle gevind og begyndte at snitte et nyt.
Hele tiden støvsugede jeg spåner væk


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Tændrør gevind ødelagt
  • #1   8. mar Gevindet i topstykket var nu helt rent ny skåret og rent. Fra Fruugo havde jeg købt helicoils hjem til ca. 70 kr stk.
    Med sættet var der en snittap og en en helicoil der passede til et standard tændrør.
    Yderligere købt jeg osse "threadlock" en gevindlim til 180 0.celsius for at lås helicolilen.
    Et topstykke til en to-takt burde ikke blive varmere end max 120 'c


    profilbillede
  • #2   8. mar Godt arbejde og fint tip 👍

  • #3   8. mar Jo tak og så glemte jeg jo lige at vise slutresultatet hvor det nederste gevind er det nye med en helicoil i.
    Teoretisk burde det faktisk være bedre end det oprindelige.


    profilbillede
  • #5   8. mar Er der iøvrigt nogen her der ved hvad den med pil markerede sorte plast arm har af funktion på denne motor ?

    profilbillede
  • #6   9. mar Har ikke prøvet at renovere tændrørsgevind på en påhængsmotor, men har i vinters lavet det på min MC. Det du har brugt er ikke helicoil men gevind-indsats. De kan feks. købes i Biltema. https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvarktoj/motorvarktoj/tandrorsvarktoj/tandrorsgevind-5-stk-2000021873 Det var den type fra Biltema jeg brugte, og så blev de limet i med loctite 272 som kan klare op til 232 grader celsius. Nye tændrør smurt med keramisk fedt der kan tåle op til 1500 grader, så er tændrør lettere at få ud, og vil ikke trække gevindindsatsen med ud ( hvis der er sod/koks på enden af tændrøret ). Da jeg skar gevind rene, kom jeg godt med fedt på tappen, så spåner bliver samlet der. Herefter tog jeg en støvsuger med en 6mm tynd slange påmonteret støvsugeslangen, og så blev hver cylinder støvsuget på toppen. Til sidst havde jeg et endoskop kamera inde i hver cylinder, for at sikre at alt var ok.

  • #7   9. mar Flot arbejde - men jeg håber da ikke du borede op til UDVENDIGE diameter på gevindindsatsen, så er det i alt fald svært at lave rynker?

    Hvis man gerne vil undgå/minimere spåner i cylinderen kan man også smøre bor og gevindtap godt ind i fedt inden man borer/skærer, så sidder spånerne tilbage i fedtet


  • #8   11. mar Ja jeg kalder det helicoil af gammel vane, men helicoil er jo nærmest bare en gevindfjeder.
    Og ja en instruktion i brug af det er det jo ikke - nærmere et ideoplæg til at alt ikke er tabt såfremt man står i den situation med et ødelagt tændrørsgevind.
    Da jeg borede ud til gevindsædet var det jo reelt bunddiameteren af det yderste gevinds mit bor var en tiendedel mindre end.
    Det er et godt tip med fedtet Kim, men jeg fravalgte det for at undgå at skulle gennem en affedtning af gevindet bagefter så Locktiten klistrede på helt ren bund.

    Der manglede en bespændingsbolt til motoren osse - faktisk manglede jeg 6 ialt fordelt på de 8 motorer jeg har til at more mig med. Jeg så til mig gru at de koster 220 kr stk og da det altid er håndtaget man mister ned i havet, så besluttede jeg mig for at tage noget gammelt rustfast skrot jeg havde liggende og lave dem osse.


    profilbillede
  • #9   11. mar Jeg skar denne ren og limede 2 sammen med en elektrodesvejser.
    En grov tilskæring med en vinkelsliber ned på de næsten rette mål.


    profilbillede
  • #10   11. mar Så en slibning med vinkelsliber slibeskive og det sidste svejsning+ plus igen at slibe svejsningen ned, og en test på motoren.

    profilbillede
  • #11   11. mar Det hele så fint ud og der var kun brug for 2 forskellige designs at slibe sig til.
    Det hele tog 3 timer og krævede kun min el-svejser, en skruestik og min vinkelsliber + selvfølgelig lidt rustfrit stål skrot som man kan få ved alle skrothandler til kiloprisen.


    profilbillede
  • #12   11. mar Jeg har altid lidt liggende i forvejen og det er nu tryllet om til 6 x 220 kr. Dog venter jeg på 5 mm rørstifter for 45 kr inden jeg skal bore de endelige huller og til min tilfredshed så føles bespændingshåndtagene ligesom de originale og af kontur ligner de osse.

    profilbillede
  • #13   11. mar Det er ihvertfald en forbedring af det som fulgte med motoren smiley hehe

    profilbillede
  • #14   13. mar Så kom endelig mine rørstifter hjem fra Rustfri Bolte.dk i Herning.
    Konen har godkendt håndtaget:)


    profilbillede
  • Grand
    Grand Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 37
    #15   14. mar Plastarmen er gearvælger

  • #16   15. mar Jo tak Grand - er du sikker på at det er den her plastik-tingest vi begge snakker om?

    profilbillede
  • #17   15. mar Er plastik armen ikke en art montagearm for afskærmning af svinghjulet? Hvis den ikke kan flyttes med, tror jeg ikke det er gearvælgeren

  • Grand
    Grand Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 37
    #18   17. mar Ups... På det billede jeg kiggede på, sidder gearvælger midt i og det ser ud til og den gule streg ender på gearvælger.
    Den anden dims er måske en holder, hvis der er et gevind i.


Kommentér på:
Tændrør gevind ødelagt

Annonce