{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
449 visninger | Oprettet:

Montere lang motor på kort hæk. Høj montage. {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har har brug for lidt andre øjne på mit problem.

Min motor er for lang til båden. Så har været ude og købe en kort. Men den er så 5cm for kort.

Så her er muligheden at skære ned i hækken.

Men jeg har ikke rigtig lyst til at ændre på båden.

Jeg har så fundet ud af hvis jeg hænger den lange motor i det øverste hul passer længden ganske fornuftigt.

Det ser måske lidt forkert ud, men jeg kan ikke se at der har nogen praktisk betydninger overhovedet.

Den skal selvfølgelig have bolte i bunden også. Men så kan jeg ikke se hvad problemet skulle være. Skruer holder jo stadig det samme om den sidder højt eller lavt, og vred i hækken må være fuldstændig det samme.

Overser jeg noget eller er i enige i mine antagelser?

Der er tale om 55-70hk motor.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Montere lang motor på kort hæk. Høj montage.
  • #1   31. mar Din kavitationsplade pladen over skruen skal flugte med din bund se vedhæftede billede (tætne/forsegle dine motor bolte med fx tec7- ms polymer eller sikaflex eller andet egnet fugemasse (ikke silikone) så der ikke kan trænge vand ind..

    profilbillede
  • #2   31. mar Hej Steen. Tak for dit svar.

    Det har jeg fundet frem til. Men for at få kavitationsplade til at flygte med bunden skal motor sættes meget højt på hækken som jeg viser på mit billede. Men har det nogen betydning? Det er kun det øverste skrue hul i motor beslag der ikke kan benyttes.

    Se mit billede i det første opslag.


  • #3   31. mar det har ingen betydning, så længe du har 4 motor bolte i ,2 i toppen i det hul som passer og 2 i bunden (i lang hullet )

    de fire øverste huller er jo for at justerer højden..


  • #4   31. mar .

    profilbillede
  • #5   31. mar Hej igen. Det var præcist det der var min tanke. Men den sidder bare noget højere end man normalt ser. Men kan ikke se hvad forskel det skulle kunne gøre. Presset på pladen må være det samme uanset højde. Og ja selvfølgelig 4 bolte.

  • #6   31. mar din hæk på båden skal være sund og stabil , uanset hvilken højde motoren er monteret

  • #7   31. mar Er der noget med man lige sigter efter 1 til 2 centimeter under bunden, eller skal den være helt lig med.

  • #8   31. mar lig med eller 1-2 cm under kan som regel også gå ..
    til race og høj fart 2 -3 cm over men så er vi ude i større motorer


  • #9   31. mar Er det fint at lukke gamle huller med tec7, eller skal der mere til?

  • #10   1. apr att:sten B
    det er noget vrøvl du skriver at kavitationsplasen skal flugte med kølen ! der er kun på langsomtgående både at den skal flugte men hvis båden skal sejle hurtigere skal denne sidde 3-5 cm over bunden af båden og så skal brugeren bare lære at bruge sit trim når han svinger / drejer ved høj hastighed


  • #11   1. apr hej Hasse.
    ud fra billedet ligner det manuelt trim måske jeg tager fejl..


  • #12   1. apr Den motor der skal på har el trim.

  • #13   1. apr Hasse over? Mener du ikke under?

  • #14   1. apr hvor mange hk ?

  • #15   1. apr Mellem 55 og 70 er ikke helt sikker på om det bliver den ene eller anden.

  • #16   2. apr Att:Martin
    NEJ jeg mener OVER hvis du skal sejle hurtigere
    Jeg har et setback liggende som flytter motoren 8-10 cm længere bagud og kan hæve motoren omkring 10 cm ,jeg brugte denne på min Shakespeare summersport med en 115 hk Yamaha V 4 2 takt indtil jeg monterede en hydraulisk lift .
    Din motor står jo også i inderste hul ? så den vil jo slet ikke kunne løfte snuden så jeg ville da først prøve at flytte motoren 1 eller 2 huller ud og se hvor meget fart det giver for så vil du få mere lyft og hele sikkert højere topfart men det ville da helt sikkert være meget mere optimalt hvis du fik fat i en motor med Powertrim .
    Har du ikke flere billeder af båden


  • #17   2. apr Motor er slet ikke monteret endnu. Så skal lige finde ud af hvordan den skal sidde. Problemet er at den allerede sidder meget højt som vist på eksemplet, og skal jeg have den over bunden, skal den endnu højere. Som den sidder på billede er den omkring 2 cm under bunden. Jeg vil måske kunne bore et nyt bolthul, og derved få den lig med bunden. Skal den over bunden skal jeg finde en anden motor. Jeg har en kortbenet den er et par cm over bunden men den er kun 40 hk uden powertrim. Skal den længere ned skal jeg til at skære af hækken.

    Ellers har jeg 2 langbenede en 60-70hk(Ikke helt sikker på størrelse) med powertrim og en 55hk uden powertrim.
    Næste problem er at båd kun er godkent til 60hk så ville jo helt under det.

    Min drøm er ikke at sejle hurtigt. Hygge ture med familie er det største mål.


    profilbillede
  • #19   2. apr ATT : Martin J
    er det den blå båd på billedet ??????
    hvis det bare er til hyggeture med familien så sejl med den motor du har nu og brug pengene på benzin i stedet.
    Jeg troede at det var den gule speedbåd der var tale om.
    MEN hvis motoren har powertrim og det er muligt kan du stadig med fordel montere kavitationspladen et par centimeter over kølen og denne blå båd bør sagtens kunne klare 70 hk hvis ellers hækken er sund
    Der er en 70 hk Johnson med powertrim fra omkring 2000 til salg på dba som måske kunne være interessandt for digmen HUSK at tage en kompressions test og afmontere VRO så har du en motor ser holder i mange år
    https://www.dba.dk/johnson-paahaengsmotor-70-hk/id-1110461790/


  • #20   2. apr Ja den blå båd.
    Det er sådan en Johnson/evinrude som du linker til jeg allerede har med powertrim.

    Men problemet er at den kommer til at side et par cm under bunden hvis jeg montere i det øverste hul der er. Ellers skal jeg bore nye huller som ligger helt i kanten af hækken. Det tænker jeg ikke er optimalt.


    profilbillede
  • #21   3. apr Att: Martin
    Denne båd er jo ikke til ræs og hvis du kun skal bruge den til hygge og fiskeri betyder det ikke an skid at den sidder 2 cm under kølen medmindre den sprøjter meget vand op på begge sider af motoren når du sejler med fuld gas men HVIS den sprøjter for meget har jeg et setback i rustfri stål liggende som passer i de huller du har i hækken og på din motor og her vil du sagtens kunne hæve motoren til din ønskede højde jeg har brugt den med en 115 hk yamaha 2 takt og har også været brugt sammen med en 225 hk så den kan sagtens holde til din 70 hk .den kan du få for 500.-
    PS. det ser ud som om din motor kun sidder med de øverste 2 bolte ?? er dette rigtigt ???? den SKAL monteres med 4 gennemgående bolte


  • #22   3. apr Motor er som jeg tidligere har skrevet kun sat løst på. Jeg vil ikke bore nye huller før jeg ved hvordan den skal side. Jeg har ikke prøvet at sejle med båden endnu, kun med min 15 hk 4 takt som ikke ville tage omdr, så det blev en kort tur.

    Men setback lyder spændende jeg sender lige PB.


Kommentér på:
Montere lang motor på kort hæk. Høj montage.

Annonce