{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Skrue størrelse
  • #1   1. apr jeg har også 70 hk på min 15 for skibsplast men hvad siger dine omdrejninger ved fuld gas ?? den burde jo gå 33-35 knop eller lidt mere?
    bor du i nordsjælland vil jeg gerne hjælpe dig for jeg har lidt forskellige proppeller liggende vi kan prøve med


  • #2   1. apr Jamen hvis jeg trimmer den lidt op ved fuld fart så stiger den godt nok til 5800 (data siger 5600-6000) men er lidt i tvivl om det er fordi den kommer så højt op at den bare "hjulspind" 😏
    Har 2 mindre propeller til den som jeg skal have testet, det var bare hvad andre sejlede med smiley

    Bor dog ved Vejle så der er lidt langt desværre


  • #3   1. apr Hvis din motor er en Suzuki DT70 under hjelmen, har den en total gearing på 2.59:1. Regner man propel slippet ud ved 28 knob, 15" propel, 6000/min og 2.59:1 i gear ratio får man 3%, så du laver i alt fald ikke "hjulspin".

    Du får ikke mere topfart ud af at teste mindre propeller.

    Hvis du kan bruge det til noget, har jeg en DT80 på en 18fods alu centerpult båd, der er en del større end din.

    Med standard 13,75x 17" propel gik den 30knob, med en "noname" 14x19 omkring 32-33 men hylede pga ubalance. Sidst på sæsonen skiftede jeg så til en 13x19 4-bladet Hustler. Jeg fik desværre ikke afprøvet den i stille vejr, men fik den over 32knob over en kortere strækning.


  • #4   2. apr att: Rer T

    det lyder da i mine øre helt forkert at han ikke kan sejle hurtigere end 28 knop
    Den har jo det samme skrog som min skibsplast 460 TS men min er bare tungere fordi der er mere over bygning på og med den gamle Johnson 70 hk to takt fra 2002 går den over 30 knop


  • #5   2. apr @Hasse
    Det tror jeg også sagtens han kan - med en større propel. Men med en 15" kommer han ikke videre
    Bruger man de data trådstarter har opgivet, fås 3% propel slip ved 6000/min og 28 knob - dvs hans motor går i omdrejnings begrænsning.
    https://goodcalculators.com/boat-prop-calculator/

    Så en 17" eller 19" vil han nå 33-34knob ved 6000/min
    https://goodcalculators.com/boat-prop-calculator/



    profilbillede
  • #6   2. apr Jeg må have fundet en 13x17 eller 13x19 og teste det lyder det til smiley
    Fordi ja den burde snildt kunne runde 30 kn.


  • #7   2. apr Faldt lige over det her, så giver det jo mening at gå ned i størrelse og op i pitch 🤔

    profilbillede
  • #8   2. apr Stigningen på propellen er hvor langt propellen vil skrue sig fremad og dermed bevæge båden fremad hver gang skruen har drejet een omgang. Så stigningen svarer til din bils gear.

    Reelt vil skruen køre lidt hurtigere igennem vandet end båden bevæger sig fremad (propelslip)

    Så når du i dit tilfælde når maks opdrejninger på motoren, har du "kørt den ud i gear" og skal skift til et højere gear (=en større stigning) hvis du vil have mere fart.

    Diameteren er groft sagt dit "vejgreb", så går du ned i diameter vil du lave mere hjulspin i starten, men slut hastigheden er stadig givet af din motors omdrejninger, stigningen på propellen (og dit propelslip - som igen afhænger af mange faktorer, herunder propellens diameter)

    Men ja, en mindre propel med større stigning vil give dig højere topfart. I mit tilfælde gik jeg fra 13,75X17 til 13x19-firebladet og fik 2-3 knob mere. Det 4. blad kompenserer lidt for den mindre diameter (bedre greb i vandet) og giver mindre slip ved march-hastighed, til gengæld giver den mere modstand og tager lidt af tophastigheden.

    Som jeg husker tallene, planede jeg ved ca 3800/min med min 13,75X17, ca 3200 med 14/x19 og 2800/min med min 13x19 firebladet.

    Målet for mig var at plane ved lavere motoromdrejninger, ikke at pine den sidste knob ud af motoren. Elles havde jeg nok valgt en 3-bladet 13x19 eller måske 13x21 hvis den kan trække det


  • #9   2. apr Tak for info, det giver mening 👍 men ja et af mine mål er også at opnå lave omdrejninger mens jeg planer smiley ved godt at man ikke kan få det hele med samme skrue smiley

  • #10   2. apr att:Per.T
    Jeg har nu aldrig gået så højt i alle de oplysninger der er tilgængelige på nettet men jeg har bare tjekket mine omdrejninger der jo klart fortæller hvilken propel man skal bruge ??
    Til min første speedbåd / Simms super med 70 hk to takt Johnson testede jeg 4 proppeler og fandt ud af at den gik hurtigst med en 21 tommer viper
    og på mi Shakespeare Summersport med 115 Yamaha havde jeg en 22 tommer og der gik den tæt på 50 knop og kunne nemt trække mine 2 sønner op på monoski men den brugte 59 liter i tinen men da jeg skiftede yamahaen ud med 1 E-tec gik den max 46 knop men brugte det halve i benzin men det var jo også ok men her måtte jeg ned i en 17 tommer til mine to sønner på vandski og 21 tommer hvis jeg havde passagerer med og det skulle gå stærkt og når jeg var alene satte jeg en 24 tommer Raker på og der kunne den gå over 50 knpb men den var ikke til at styre / holde nede på vandet og jeg brugte 8000 på en hydraulisk elevator som jeg solgte igen efter en måneds tid for denne båd havde bare sin begrænsning ved ca 45 knop før den blev uhyggelig levende at sejle i , jeg købte derefter en ny Evinrude E-Tec 115 HO som havde 130 hk og fik lidt bedre optræk men samme topfart så jeg burde nok have valgt en 150 hk men her sagde konen STOP


  • #11   2. apr Hasse når du skriver tommer er det så pitch/stigning du mener?
    Men ja det er nok bare at prøve sig lidt frem smiley
    Er der nogen af jer der har testet de der propulse hvor man kan justere stigningen på?


  • #12   2. apr Fandt lige en 13x19 i kælderen, men det var jo selvfølgelig til en Yamaha/mercury 🙄

  • #13   3. apr att: Martin
    Jeg har prøvet en 4 bladet Propulse justerbar fiberpropel og det lyder jo skide smart men den var heldigvis kun til låns så den leverede jeg tilbage efter test og absolut ikke noget jeg ville bruge.
    det er kun EN måde at finde ud af hvilken propel du skal bruge og det er at tjekke dine omdrejninger ved fuld gas med det antal personer du plejer at have med når du sejler og så ellers holde øje med din omdrejningstæller når du sejler alene.
    Men du kan da prøve at ringe til evinrude.dk på københavnsvej i Køge og høre med Finn Hansen om han har en brugt alu eller stål propel liggende men HUSK at tjekke omdrejningerne på den propel du har på nu så er der større chanse for at då får den rigtige første gang


  • #14   3. apr Jeg kan heller ikke anbefale en propulse fiberpropel, jeg havde een på min forrige båd, og den nærmest eksploderede på vej ud af havnen efter jeg havde sejlet med den et års tid. smiley Heldigvis drev vi ind mod pæleværket og kunne trække os tilbage til slæbestedet.

    Jeg har også prøvet en "blue performance" alu propel på min nuværende motor. Den så fin ud da jeg fik den, men var skæv så den skabte ressonans i motoren under drift. Det var nok værre fordi det er en alubåd, men det hylede så jeg troede lejerne var gået. Jeg havde et måleur på navet, og det slog sig næsten 2mm på en omdrejning! Heldigvis tog forhandleren den retur.
    https://www.youtube.com/shorts/OnvhESsTVDQ


  • #15   3. apr att:per T
    fy for fanden da øv øv det er jo lige til at smadre gearkassen så det var da godt at du var opmærksom


  • #16   3. apr Føj da per, det kunne da være gået helt galt 😳

  • #17   12. apr Ved godt det er lidt subjektivt.
    Har selv haft en Evinrude 70 hk 4 takt som er identisk med denne og Suzuki DF70.
    Har meget pænt at sige om den, går fantastisk og er meget lydløs, men den har to særlige egenskaber:
    Den er ret tung i forhold til antal hk
    Den har en ret høj nedgearing
    Det er normalt en motor til en tungere båd hvor planingsevne og tophastighed ikke er så vigtig. Til gengæld har den bundtræk og er lydløs.
    Sættes den på en lille og let båd, bliver den nemmere bagtung, og den store propel der følger med en høj nedgearing, giver et udgangspunkt, hvor tophastigheden blivere sværere, men "pæletræk" bliver bedre.
    En kompensation kan være et 4 bladet propel, som næsten altid har mindre "rake" og derfor giver bedre hækløft og laver planingstærskel. Men er tophastigheden det vigtigste, er en let motor med lavere nedgearing et bedre udgangspunkt. Og så kan man finde en "racerpropel".
    Men hallo... Hvem sejler for fuld gas altid? Accelleration med 4 mand er da sjovere smiley


  • #18   13. apr hvad er det for en båd du har ?????
    dette er jo ret vigtigt hvis du vil have er ordenligt svar som du kan bruge


  • #19   13. apr @17 Martin Os båd redliner med en 15tommers propel ved 28knob, så skal han sejle hurtigere sætter han en 17 eller 19 tommer på - eller måske endda en 21 tommer hvis han stadig kan trække motoren over 5500/m eller hvad mindste omdrejningstal nu er på motoren - han skifter propel på motoren og ikke motor på propellen smiley

    Og ja, hans gearing er 2,59:1 hvor f.eks Yamaha F70 har 2.33:1, så med samme motoromdrejninger ville yamaha'en teoretisk gå 11% hurtigere med samme propel stigning, men i sidste ende er det jo et spørgsmål om hvor hurtigt (stigning+propel omdrejninger) og hvor meget (hk på motoren) vand man kan smide bagud?

    Jeg kan faktisk ikke se motorens gearkasse har noget at sige mht topfart, for gearingen i gearkassen er jo kun en del af "gearingen" fra motor til vandet, den sidste del står propellen for,. Så en højere nedgearing kompenseres med en højere stigning og vise versa.

    Sammenligner vi motoren med f.eks yamaha F70, er Yamaha'en på 996c mens suzuki'en er på 1502c, så jo yamahaen er nok mere sportslig med mindre moment og snævrere powerband. Til gengæld har Yamaha'en kun den halve oliemængde, og alt er nok "mindre" i den, da den er største motor i Yamahas 1ltrs klassen imens Suzuki'en er den midste 1500c i klassen og deler opbygning med 80-90-100hk serien.

    Der er en vægtforskel på 35kg, og det vil jo nok gøre en let båd lidt tungere bagi, men i sidste ende betyder 35kgs vægt forskel på en sejlklar bådvægt vel ikke alverden?

    I øvrigt enig i marchfart og god trækkraft er hvad de fleste skønner på, det er jo også de færreste dage vandet er til +30 knob i længere tid


  • #20   14. apr att: Per T
    Du har fuldstændig ret men jeg tror at den tekniske forklaring gjorde mig da temmelig desorienteret hvis ikke forvirret ?????
    På mine hurtigste både Shakespeare summersport og sims super gik jeg bare ud efter disse simple råd som jeg har indhentet fra Evinrude.Dk og andre som selv har sejlet stærkt.
    1. vægt fordeling
    anbring tank og batteri bagerst i båden og ALDRIG i snuden af båden fordi det jo drejer sig om at kunne få snuden OP af vandet så vandet under båden kommer så langt bagud som muligt .
    2. Prøv med forskellige propeller og den størrelse som motoren kan trække omdrejningerne tættest på max er den du skal bruge så KAN det godt være at man skal bruge en mindre når der skal trækkes vandski
    Min summersport kunne gå over 49 knop med en 22 tommer stål prop da jeg havde Yamaha 115 på og her var den lige glad om vi var 4 personer i båden og den trak fint mine 2 drenge op samtidigt på monoski men da jeg så skiftede til Evinrude E-Tec skulle jeg ned i en 17 tommer for at få samme trækkraft til vandski , og når jeg ikke skulle trække vandski havde jeg en 21 tommer på og her gik den 5500 RPM og 46-47 knop med 2 personer i båden , jeg prøvede også med en 19 tommer og her gik den op på MAX rpm som var 6000 RPM og 42-43 knop og senere prøvede jeg med en High five når jeg var alene og her gik den 5000 RPM og 48 knop men den duede KUN når jeg var alene i båden så jeg valgte at bruge 21 tommer som standard .
    Yamahaen brugte 59L i timen og var absolut den vildeste og hurtigste jeg har haft men da jeg skiftede til E-Tec gik den 1 par knop ned men brugte til gengæld det halve i brændstof


Kommentér på:
Skrue størrelse

Annonce