{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.827 visninger | Oprettet:

Høj vandstand i motorrum {{forumTopicSubject}}

Så fik jeg løst problemet med hyletonen (for dem der følger med i "Martin har købt båd og er totalt grøn" komedien.

Jeg kom ned til båden i morges og synes at vandstanden inde under motoren var høj. Den gik ca. op til kanten (altså ca. til bunden af båden). Dette havde også resulteret i, at der stod vand i hullet længere fremme.

Båden er en Maxum 1900 SC fra 1999.

Kan der være en utæthed ved motor/drev?

Hvor optræder sådanne utætheder og skal man have båden op for at få dem tætnet?

På forhånd tak for hjælpen.

/Martin


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Høj vandstand i motorrum
  • #1   11. jul 2007 jeg er ikke expert men har du checket om din bundskrue er spændt ordenligt..
    eller måske din båd tager vand ind når det regner..

    har du flyde kontakt på din lænse pumpe?


  • #2   11. jul 2007 salt eller ferskvand?
    hvordan finder man lige ud af det Rolf?


  • #3   11. jul 2007 Smag på det måske ? ;o)

  • #4   11. jul 2007 hvis den er saltvands kølet, kan det være dine manifolde og risere der er kaput, som regel har de ca 10 år og leve i. men kig i motorrummet når du sejler og se om der kommer vand ud af dem.

  • #5   11. jul 2007 har sku ikke lige lyst til at smage det vand der ligger i min motorbrønd. hvis nogen af jer kommer til holbæk giver jeg en smagsprøve.

  • #6   11. jul 2007 Rolf - På min gamle båd, var manifold så rådne at de var flækket, der kom vand ud når den paserede 1500rpm, der var flænger mm, og risere var også færdige.. men tjek lige efter, flængerne sidder oftest ved intaget.

  • #7   11. jul 2007 Hvis man har et motorrum som er nogenlunde rent og motoren ikke er alt for utæt, så sker der ikke noget ved at smage på vandet, man skal jo ikke synke det.

    Jeg har selv et par gange taget "en spids" af mit bundvand, for at finde ud af om det var fra havet:-)

    Vil i øvrigt give Rolf ret, der skal ikke være vand i bunden af båden. Det er dog ofte "standardudstyr" når man kigger på brugte både ved diverse bådpushere.

    Tilbage til Martins spørgsmål.
    Hvis din kardanbælg er utæt, kommer der også vand ind, transomlejet er ikke 100% tæt.
    Tror nok at det oftest er der utætheder ved drevet opstår.
    Er kardanbælgen utæt, går transomlejet og kardankrydsene ret hurtigt til, der vil komme en skurrende eller skrumlende lyd fra lejet, så snart motoren går.


  • #8   11. jul 2007 Tak for alle svar.

    Det er saltvandskøling og det er saltvand der ligger nede i bunden. Har smagt på det (beskidt saltvand).

    Jeg har lige været dernede igen. På 18 timer kommer der ca. 5-7 cm. vand nede i bunden af motorrummet. Det når ikke op til motoren. Der bliver også presset op i det lille rum der er længere oppe foran, og der ligger en en 2-3cm vand.

    Jeg hiver den på land i morgen og beder nogen checke den. Problemet er, at jeg VIL SEJLE og alle marine-service holder nu 3-4 ugers ferie .. midt i deres travleste periode. Hvad sker der ..!!!!


  • #9   11. jul 2007 altså inden der lige udbryder panik i hele bådejer staben her, så vil jeg lige sige at ALLE de både jeg har haft, har haft lidt vand i motorrummet, selv da jeg havde en fabriksny 21fods Doral lå der vand dernede efter hver tur. Det skal samtidig siges at alle mine både har jeg trailet, så det er ikke langsom indsivning i havn ihvertfald. Men hvor det kom ind, har jeg aldrig helt fundet ud af, men mange af dem jeg sejler med siger det samme, at deres er heller ikke tørlagte.
    Men selvfølgelig skal fejlen hittes, hvis det er mange liter der ryger ind.


  • #10   11. jul 2007 Så vil jeg også mene, at ligger båden i havn er 2 automatiske lænsepumper en rigtig god ide, og helst på hver sit batteri, hvis man har flere af dem. jeg ville selv sove mere roligt om natten så.

  • #11   11. jul 2007 Tak Eigilck. Var sgu lige ved at gå lidt i panik hen imod lukketid.

    Jeg smutter op og køber en solid lænsepumpe mere i morgen. Den sætter jeg til separat strømudtag på oppe fra kajen. Så kan den sgu stå og pumpe løs, når båden ligger til kaj.

    Jeg har fået en tid hos Triton den 20. august og så håber vi skidtet holder indtil da.

    Gode råd modtages dog stadig gerne.

    PS. Der kommer billeder op snart ... uha uha


  • #12   11. jul 2007 det kan nu også være det er regnvand,der kommer jo en del fra himlen de her dage og der skal ikke meget plads til at der kan komme vand ind.
    det kan jo være der ikke er den store grund til at være bekymret.


  • #13   11. jul 2007
    Jeg havde sidste år vandindtrængen i mit motorrum og det var fra en utæt frostprop !

    Det var faktisk ret meget vand der kom ind fra den skal jeg hilse og sige.......samtidigt stod min lænsepumpe af, så der var gang i den med manuel pumpning *G*

    Et godt råd er:

    Hav ALTID en lænespumpe med flydekontakt - altså den tænder automatisknår der er vand + sæt den på batteri UDENOM hovedafbryderen (husk sikring hvis nu....)

    Det er så surt at se båden med stævnen stikkende op over vandet - og resten under.. smiley

    /Allan



  • #14   12. jul 2007 må give Rolf ret lænsepumper er en god sikkerhed men når der kommer så meget vand ind skal årsagen findes!især hvis det kommer fra drevet`s gummibælg
    god jagt


  • #15   12. jul 2007 var det mugligt at vandet kom ind ved gummimanchetten ved gearkablet, synes at det ligner et svagt pungt på alpha drevet, var ved at servicere / samle et i dag

  • #16   13. jul 2007
    Lænsepumpen skal KUN afhjælpe vandindtrængen, men den løser ikke et problem !

    Hvis der kommer for meget vand ind, så SKAL kilden til indtrængningen findes......



  • #17   13. jul 2007 Hej Alle

    Tak for alle jeres svar. Jeg har lagt det hele sammen og nu får båden den helt store tur.

    1) Nyt pakninssæt bagtil på de 4 udsatte steder. Der var hul i 2 af dem
    2) Ny generator (har jeg skiftet i dag) da den fik saltvand og var 8 år gammel
    3) Ny startmotor (samme som generator)
    4) Ny lænsepumpe med flyder. Har endvidere købt en batterilader, som kan sættes til landstrøm, så den aldrig løber tør for strøm (og dermed forhåbentlig heller aldrig fyldes med vand)

    Fandt tilmed en autoriseret mercruiser servicemand, som havde ferie, men gik og kedede sig. Han gør det hele færdig i aften og i morgen. Han lovede, at jeg var i vandet søndag for fuld skrue.

    Men igen. Tak for hjælpen. Håber en dag jeg kan gøre gengæld.

    En glad men fattig bådejer Martin

    En dyr løsning


  • #18   14. jul 2007
    Heldigt og hurtigt løst smiley

    Lad os høre om hvordan det ser ud efter din nye sejltur !!

    /Allan

    NB. En bådejer er fattig på penge, men rig på glæder og flotte oplevelser på vandet !


Kommentér på:
Høj vandstand i motorrum

Annonce