{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.339 visninger | Oprettet:

Gas (benzin) detektor {{forumTopicSubject}}

Efter jeg købte min første båd med i/o har min eneste virkelige "angst" været en brand/eksplosion grundet en benzinlækage. Frygten blev bestyrket da jeg så en båd oppe på "min" Svenske sø der udbrændte totalt - den havde dog dieselmotor og den eksplosionsbrand skyldes gas (til kogeapparatet)

For at sikre min båd mere mod en snigende benzinlækage har jeg studeret de Amerikanske motorbåds forums (Iboat og BOC) for at se hvad de anbefaler derovre.

Det ser ud til at de fleste anbefalinger går ud på at montere en "gas" alarm i motorrummet der overvåger om der forefindes benzindampe i motorrummet

Jeg har nu hjemkøbt en sådan detektor som kan ses på dette link:

http://www.boatersland.com/xinm1.html


Monteringen er forholdsvis enkelt - der monteres en sensor i motorrummet og den forbindes med + og -

Gasdetektoren overvåger nu om der opstår benzindampe i motorrummet og sker det hyler den kraftigt - og starter motorrumsventilationen samtidigt - alarmen fortsætter indtil føreren af båden "kviterer" for alarmen.

Efter at dømme ud fra beskrivelserne på Bla Iboats er systemet meget effektivt - og reagerer på benzindampe i meget små koncentrationer OG reagerer også hvis der opstår koncentrationer af udstødsgas i motorrummet - og på knaldgas fra batterierne - kort sagt systemet måler for flere gasarter i motorrummet og giver 3 dobbelt beskyttelse mod både benzin udstøds og batterilækage


Jeg glæder mig til at få den instaleret - det sker nok i påskeferien da min båd PT er i vinterhi oppe i Sverige


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Gas (benzin) detektor
  • #1   6. jan 2008 Det lyder simpelthen smart og genialt. Noget alle både burde have. Godt at se en være på den sikre side!

  • #2   6. jan 2008 Ja det er den eneste egentlige ulempe jeg kan se ved en i/o til mit brug - nemlig eksplosionsfaren ved en indenbords benzinmotor.

    Alle både burde have en sådan alarm - men det spares nok væk af mange bådebyggere.

    Selvom mine motorer etc. altid er 100% vedligeholdt så kan der jo ske noget - fx at en benzinslange går løs etc. under sejlads - og at man ikke opdager det.

    Men med dette system får du en kraftig alarm der hyler indtil du kviterer for alarmen og så er du opmærksom på at du har en lækage

    Tænkte en del over "problemet" her i sommers hvor jeg før start altid startede motorrumsventilationen og "lugtede" til udblæsningen før jeg startede - men med denne alarm så er jeg godt garderet - også under sejlads med båden


  • #3   6. jan 2008 det lyder som et produkt der burde være lovkrav.
    glæder mig til at høre lidt mere om den.
    den må jo kunne testes med en kop benzin i motorrummet.
    den er sgu fin, jeg tror at der skal bestilles en til Centuryen.
    hvad er prisen med fragt. ?


  • #4   6. jan 2008 måske man skulle lave en fælles bestilling?


  • #5   6. jan 2008 den er jeg med på..


  • #6   6. jan 2008 ENN.
    ved du om der kan tilsluttes flere følere på den ?
    eller er det der den er single channel.


  • #7   6. jan 2008 Der kan tilsluttes flere (3) på den

    Prisen med fragt blev 191,35 USD - men jeg købte ikke det allerbilligste sted - men et sted hvor jeg havde handlet før

    Og ja det burde være et lovkrav - DonO ovre fra Iboats anbefaler systemet varmt - og han plejer at vide hvad han taler om (er Volvo/Mercruiser mekaniker gennem 35+ år) masser af andre brugere på de amerikanske forumèr er også begejstrede

    Selv viol jeg have mere "ro i maven" når der findes et sådant system instaleret - jeg vil selvfølgeligt afprøve det med en kop benzin af og til for at sikre at alt fungerer 100%


  • #8   6. jan 2008 det er den model der er et nr. dyrer der kan styrer bloweren.

    http://www.boatersland.com/gas-fume-co-detectors.html


  • #9   6. jan 2008 Jeg har købt MB-1 som er med blower relay - den "lille" M1 har ingen Blower Realy - ved nærlæsning af instalationsvejledningen så kan M1 og MB 1 "kun" trække en sensor du skal have en MB 2 eller MB 2 a hvis du skal have 2 sensorer på - den sidstnævnte er med blower relay

    Men hvis du har fx 2 motorrum - hvorfor så ikke købe 2x MB 1 - så har du dobbelt sikkerhed - et separat system pr motor


  • #10   6. jan 2008 jeg vil have en med styring af blower.
    det må være mb-1
    dit link var bare til m-1.
    men det er en fed tingest og konen kunne straks heller ikke undvære den :-}


  • #11   6. jan 2008 Hvad er det Stroyer - kopierer du mine tråde ovre på den anden side smiley



  • #12   6. jan 2008 jeps ... nej jeg kopiere dem ikke men jeg har gjort opmærksom på det fede produkt som du har fundet,
    da du ikke selv gør det på den side så gjorde jeg det
    jeg tænkte da på at nævne dit navn men det gjorde jeg ikke.
    smiley
    nå ja der er flere der er dobbelt online. ha ha
    lidt sjovt ik`


  • #13   7. jan 2008 Faktisk burde man - hvis man havde penge og energi nok - kombinere systemet med sådan et her: (link fjernet)

    Det er et automatisk brandslukningsanlæg til motorrummet...meeeeen selv for mig er der en grænse så det bliver ikke instaleret (i år i hvert fald)


  • #14   14. jan 2008 Jeg har startet en tråd på www.baylinerfan.dk omkring sambestilling - meld jer til i den tråd hvis i vil have en sådan gasdetektor (sambestilling)


  • #15   14. jan 2008 Du kan også sende mig bestilling pr PM morten - hvis du ikke vil melde dig til på baylinerfan - jeg vil bare helst kun have bestillingerne i et forum for at undgå at bestiulle for mange - og folk har jo ofte forskellige brugernavne på de forskellige forum`s så erfor valgte jeg kun at køre sambestillingerne i et forum smiley

  • #16   14. jan 2008 ved køb af et stk er prisen incl moms fragt mv 1600 - der bliver en prisreduktion hvis vi når op på 10 stk - hvor meget ved jeg ikke idet jeg har spurgt i USA om rpisen (men endnu ikke fået svar)

    PS jeg har 1 stk Sort som er til salg - da jeg ved en fejl bestilte min dort - men helst vil have en hvid


  • #17   14. jan 2008 hvordan kan prisen komme derop?
    er der så meget på i afgifter og moms?
    139$ til 1600 Dkr.
    så tror jeg lige jeg hopper af.
    de penge har jeg lige fundet et hul i mit drev til. smiley


  • #18   14. jan 2008
    Du glemmer vist fragten
    Totalprisen med fragt var på min 191,35 Usd hertil skal lægges 25% moms = ialt ca 1440 kr

    Da det er marinelageret der skal sælge dem skal Steen også have et par håndører som han tjener på ulejligheden + garantiforpligtelsen


  • #19   14. jan 2008 ja du har da ret der er jo også fragten..
    my bad..


  • #20   14. jan 2008 Men jeg har forespurgt på en spacialpris på 10 stk - og derfor vil man på tråden i Baylinerfan kunne se at prisen er Max 1600 kr - de bliver formentligt billigere

    Jeg syntes jo at 1600 kr er billigt for at undgå en eksplosion og brand............


Kommentér på:
Gas (benzin) detektor

Annonce