{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.651 visninger | Oprettet:

krænger {{forumTopicSubject}}

Hej.

jeg har en Bayliner Capri 1700, mit problem er at når jeg sidder alene i båden så krænger den lidt til styrbord side, og jeg synes at den er lidt ustabil når jeg er alene i båden. modsat når der er en mand med i bagbord så ligger den perfekt. er lidt bange for den tar selv når jeg er alene. den ligger alligevel lige omkring 50 knob.
kan man få noget der kan stabilisere den??


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  krænger
  • #1   25. apr 2016 Det har været ope før her inde emnet...man kan få nogle smarttabs og montere på vær side af motoren som stabiliserer båden når den kommer op og plane...ved ikke om det har nogen virkning på din båd men prøv at søge lidt på nettet der står meget om dem...nogle påhængsmotor som er monteret forkert højde/til siden kan også godt gøre det men når det er indenbords har det ikke noget at sige...du har ikke for meget vægt i den ene side...måske lidt omrokeringer kunne hjælpe..

  • #2   25. apr 2016 Uden over trim flaps som nævnt ovenfor kan du måske tab dig, det burde også hjælp smiley

  • #3   25. apr 2016 Ja tabe mig gjorde ikke noget smiley

  • #4   25. apr 2016 elektriske eller hydrauliske trimflabs er det rigtige... når det så er sagt skal en båd sejle meget skævt før der sker noget vildt, men derfor kan det godt være irriterende

  • #5   25. apr 2016 Jeg ville starte med at omrokere vægt. Batteri og andre tunge ting.

  • #6   25. apr 2016 Man kan også finde en kæreste eller kone med lidt kød på kroppen og bruge hende som ballast på den modsatte side. Det er derfor at jeg gider ikke de tynde damer ,som kan ikke bruges til noget smiley

  • #7   25. apr 2016 der er ikke noget at rokere om på, den ligger perfekt når vi er to

  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #8   25. apr 2016 Så sæt dig i midten på en taburet

  • #9   25. apr 2016 ja det ville pynte med en taburat i en båd til over 100000 smiley

  • #10   25. apr 2016 Der må jo være en forkert vægtfordelingen i båden også selv om det er en båd til over 100000...nu ved jeg ikke om den kun gør det ved fuld gas...for så må du jo tá lidt af gassen af...for der er noget der ikke er korrekt når den sejler fint nok når du har en makker med så mangler der ballast i den ene side...på med nogle smartaps eller trimflaps...eller måske 80 kg sand smiley

  • #11   26. apr 2016 det med at finde kæreste eller kone lyder i mine øre som en ret dyr løsning..

  • #12   26. apr 2016 Smart-tabs er løsningen på dit problem, og de er samtidigt både en billig og super god løsning, som vil gøre din båd mere velsejlende, da du kan holde den plan, selv med kun dig i båden ....

    Prøv at søge på smart tabs herinde, og læs hvordan de virker, eller se disse links...

    http://www.nauticusinc.com/smart_tabs_automatic_trim_tabs.htm

    http://www.efi-esbjerg.dk/produkter-1/lystbadsudstyr/motorpleje-anoder-motorbeslag-olie-aftapning-osv/smart-tabs.html


  • #13   28. apr 2016 Jeg er ellers normalt ikke meget for at modsige Brumme smiley MEN smarttabs er da ikke beregnet til at modvirke "rul" på båden og gør da absolut heller ingen forskel på min racer, på den led. Til gengæld er de suverene til at autotrimme på "den lange led".
    jeg holder på at der skal vægt fordeles anderledes eller alternativt elektriske/hydrauliske trimtabs, der kan styres hver for sig selvom det vil nedsætte din topfart lidt.


  • #14   28. apr 2016 hej Søren.

    alt er fordelt rigtig i min båd, det r kun til at stabilisere båden med når jeg sidder alene ca 95 kg i styrbord side. der er ingen problemer når der er en persn i bagbord side


  • #15   28. apr 2016 Det er helt normalt... Min racer er også anderledes afhængig af personer. Mindre både er følsomme overfor den mindste vægt ændring. Trim flabs er løsningen men de skal kunne styres manuelt. Eller også skal du lære at leve med det.. Svært at vurdere hvor slemt det er. Men hvis det går rigtig stærkt er det meget rart den er i balance. Dem der anbefaler ekstra vagt har tabt småkagerne... Det bliver aldrig optimering at tilføre unødvendig vægt.

  • #16   28. apr 2016 Att Søren H. At man er uenig i noget, er kun med til at gøre dette forum både spændende og ide´rigt, ....

    Men Smart tabs kan netop gøre, at båden ikke hælder til den ene side, pga. en lille smal båd med kun en mand i, for man kan justere sine smarttabs, så den løfter mere i den side, så den holder sig vandret når man sejler ene mand i den .. Det gøre nemt, ved at flytte stempel-armen bagpå, så den giver mere løft i den side man sidder i, det tager 10 sekunder, eller gøre den mindre løftende i modsat side, eller begge dele .....

    Jeg kan garantere for at det virker som jeg har beskrevet, vi løste et helt tilsvarende problem sidste år, på en vens ny-indkøbte 13 fods speedbåd....

    Prøv selv på din egen båd Søren, at gøre den meget løftende i den ene side, og mindre i den anden side, så kan jeg garantere for, at den ligger sig op på siden, når du sejler...

    En billigere og meget nem måde, er at fylde 40 kilo sand i en sæk, og smide den ud i stævnen, og helt over i modsat side af den man sidder i, det koster få kroner, og virker også perfekt, og at det netop er sand, gør at den ikke flytter sig under selv vild sejlads, og at man kan komme den helt ud i siden, så 40 kilo sand kan modvirke 80 til 90 kilo person...


  • #17   28. apr 2016 @Brumme - grunden til at jeg ikke normalt plejer at modsige dig er at du har en tendens til at ha' ret smiley

    tilbage til emnet - så ville jeg ikke sætte forskellige fjederbelastninger på hver side da det så, i mit hovede, vil være meget svært at balancere det så båden ikke krænger til den ene side ved lav fart og til den anden ved høj.

    sandsækken er derimod, igen i mit hovede, en rigtig god ide da den kan flyttes eller droppes alt efter hvor mange der er med i båden og så er den som allerede skrevet Pi... billig i forhold til alternativet med at montere el eller hyd. (eller skævt justeret smarttabs)


  • #18   28. apr 2016 Jeg må indrømme at jeg er lidt rundt på gulvet. men der må findes en løsning uden brug af sandsække smiley det er jo ikke når jeg ligger stille på vandet. båden vejer 750 kg så den er temmelig tung. men derimod når jeg sejler lidt rundt på tværs af bølgerne, drejer skarpt til styrbord side og igen kun når jeg er alene i båden.

  • #19   29. apr 2016 Åhh, det er en helt anden snak..

    Grunden til at den krænger meget, når du drejer til styrbords, er fordi propellen drejer modsat, og propellens modstand i vandet, gør alt den kan, for at krænge din båd modsat propellens omdrejningsretning, og det bliver mere og mere udtalt, jo stærkere man sejler.. Det er også derfor, at den er meget stram i styretøjet, hvis den har bowden-styring ( Kabelstyring ), når man drejer modsat propellens omdrejnings-retning, da propellens modstand i vandet, jo altid vil forsøge, både at krænge båden, og dreje den til den anden side, og styrer man med drejeretningen, så forsøger den selv at dreje endnu skarpere.... Har du hydraulisk styring, mærkes det derimod næsten ikke, da styringen bliver neutral, da et hydraulisk styring, har et system, så propellen ikke kan påvirke styringen til nogen af siderne, da styringen er låst, og ikke kan dreje selv, undtagen det man selv vælger at dreje på rattet.

    Jeg håber du forstår min beskrivelse..

    Her kan du igen undgå at den krænger, enten med smarttabs, eller med sandsækken som er næsten gratis, og man bliver hurtigt glad for den, da øget vægt i snuden af båden, som regel giver en mere velsejlene båd.

    Bemærk, dit drev har en lille finne der kan stilles til at modvirke denne tendens, men den har kun ringe virkning, og kun ved lav fart, nogle drev/udenbordsmotor er monteret forskudt, i forhold til midten af transummen, også for at modvirke ovennævnte, og det virker bedre en finnen, men stadigvæk ikke perfekt, det kræver at man har to motorer, hvor propellerne drejer modsat hinanden...


  • #20   29. apr 2016 Att Søren H. Tak for de pæne ord, men du tager fejl, jeg har lært så meget herinde, som jeg ikke vidste, ved at læse alle jer andre brugeres forskellige og ofte gode løsninger, på stort set alle de problemer, man kan komme ud for, når man dyrker denne dejlige hobby og livsstil, som det er, at sejle, uanset om man sejler med motor, sejl eller årer, fisker, leger eller konkurrerer...

Kommentér på:
krænger

Annonce