{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.129 visninger | Oprettet:

vådt skum {{forumTopicSubject}}

Hej . Jeg har en crescent båd som er købt her i vinters og har så nu fået den malet og shinet lidt op og den er næsten klar til vandet.idag da jeg kravlede rundt inde i kahytten ser jeg på gulvet at der et dæksel som jeg lige fik lyst til kigge under og ser til min skræk at der er en masse vådt skum . Hvad har det af betydning? Er det virkelig vådt fra sidste ejer som nok har sejlet i efteråret for jeg har ikke haft den i vandet endnu...har dog vasket den på dækket med haveslange men ikke inde i kahyt.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  vådt skum
  • #1   24. maj 2016 Vådt skum er ikke godt.. Men kig lidt rundt på forummet, der er skrevet en masse vedrørende dette..

  • #2   24. maj 2016 Vil næsten vædde på den sidste ejer har lavet hullet for at tjekke for vådt skum og da han opdagede den var gal lukkede han det med lugen og satte den til salg smiley søg her på forummet hele bunden skal ud og bygges op på ny. Alt hvad der er af træ forstærkninger er sikkert rådne og svækkedr og skal også skiftes. Et stort og dyrt arbejde og der er ingen smutveje såsom at tørre det osv. Du kan også godt regne med den nok vejer en del mere end den skal smiley

  • #4   25. maj 2016 tjek mit foto album så ser du hvad der ventede mig ALT VAR RÅDNET VÆK UNDER GLASFIBEREN OG MER END 50 KG VAND øv øv øv

    men prøv og skær et 30 ×30 stykke også tjek om det har bredt sig

    men det har det desværre det nok


  • #5   25. maj 2016 Lyder ikke for godt smiley

    Men der jo meget forskel på måden både er bygget op på og feks inde i min båd er det sådan at man kan kigge ind under resten af båden (dækket) som svæver 20 til 30 cm over kahytgulvet . Tænker os der er vel begrænset træ og skum i den konstruktion ? Nogle der ved mere om min båd type/ konstruktion om om hvor kritisk det er ? Det er den båd jeg har oprettet her inde


  • #6   25. maj 2016 sådan er næsten alle bygget men vand breder sig i skum så ville nok tjekke det fordi det mange kg ekstra

  • #7   25. maj 2016 der ligger skum i begge sider i din model har lavet 2 stk

  • #8   25. maj 2016 Jesper er der også træ i konstruktionen?

  • #9   25. maj 2016 ja der ligger spander i hver side også en eller 2 på tværs kommer an på din tank..

    kik mine billeder så kan du se ellers lad os kikke på det sammen hvis du itvivl om fremgangs måden


  • #10   25. maj 2016 og der helt sikkert også lidt osmose... prøv selv og lugt om ikke der lugter grimt op gennem dit hul

  • #11   25. maj 2016 Men det ikke verdens undergang altså hvis man er lidt handymann

  • #12   25. maj 2016 Hej jesper. Tænker bar hvor kommer vandet fra den har jo ikke været i vand længe så skal det komme fra mit plasken med haveslange. Håber jeg lidt at det gør for jeg har også lige malet båden og har ikke fundet nogle huller eller utætheder i skroget . Men kan godt være jeg vil holde dig op på dit tilbud om at vi kan kigge på det sammen en dag. Jeg bor i Aabenraa. Hvor bor du henne? Men Først vil jeg dog li prøve og se om ikke det tørre ud igen , forhåbentlig.

  • #13   25. maj 2016 kondens vand.... pga den kolde havtempratur mit værksted er i bylderup bov arbejder på Abena til daglig

  • #14   25. maj 2016 prøv og skær ud så meget du kan også se

  • #15   25. maj 2016 laver selv min båd lørdag Evt

  • #16   25. maj 2016 Men fin båd du har der smiley

  • #17   25. maj 2016 Jo tak og lige over smiley

  • #18   25. maj 2016 der vil ofte være fugtigt i dobbeltskrog. specielt skrog med skum. problemet ligger i kold havvand på den ene side, og varm sol på den anden. vi ser det gang på gang. Det er jo naturens lov.

  • #19   25. maj 2016 Jeg forstår ikke at producenterne ikke laver ventilationsgange i mellemskroget. lavede man det sådan at en ventilator kunne blæse luft gennem sådanne gange ville problemet være løst. kunne endda lave det med fugtighedsmåler så det kørte automatisk.

  • #20   25. maj 2016 tomlen op for dig Jesper. Syntes det er kanon når folk tilbyder fysisk hjælp.

  • #21   25. maj 2016 fandt ud af vi faktisk var kollegaer på arbejdet så vi fik lig en snak smiley

    det bestemt kondens vand så nu har jeg prøvet og ligge 4 lag glasfiber oven på den gamle bund også derefter 18mm krydsfiner belagt med 2 lag glasfiber så har jeg fyldt 3/4 af båden med skum og efterladt 2 rum hvor man Evt kan fylde med fugt poser så suger de jo alt fremover... her kan I se resultatet før glasfiber og spartel


    profilbillede
  • #23   25. maj 2016 her så kanterne hvis nogen er itvivl om hvordan man montere gulvet

    profilbillede
  • #24   25. maj 2016 og så langt er jeg nået nu og alt der demonteret er også Nyt

    profilbillede
  • #25   25. maj 2016 Wessel vil du mene at når du nu skriver sådan at du ikke ville bekymre dig om det så. Og bar lufte ud ind i mellem?

  • #26   25. maj 2016 ikke helt. for nu er skaden jo muligvis sket. og med det mener jeg ikke fugtig skum, for det ville nok kunne luftes ud med en ventilator. men træet der holder konstruktionen har muligvis taget skade. Det er nok fyrre eller lignende , varme og fugt kan hurtig give svampeskade og råd. Syntes bestemt du skal tage imod Jespers tilbud. kan jo være at det ikke er så slemt at du skal ligge ny fiber.

  • #27   26. maj 2016 Det skum der er så kompakt at du aldrig får det til at tørre uanset hvad du gør.. Har prøvet med en større diesel varmekanon på en "bjælke af det på ca 20x20 cm uanset hvor længe den står banker løs er det kun udvendig det tørre.. Vi prøvede hvor den stod meget tæt på i et par uger en del timer om dagen. Det er simepelthen umuligt at tørre ind til kernen. Måske hvis du lægger det ind i en bageovn et par måneder ved konstant varme kan det lykkes men det er urealistisk og mere bøvlet end at fjerne det. Og ja så er træet også stadig dårligt alligevel selvom det tørre ud.. En så gammel båd der har savlet i vand mange år og der er kun en vej.. At støbe ovenpå en dårlig gammel bund og lægge nyt træ ovenpå må være toppen af klamp.. For de træforstærkninger der nu er under dørken er jo dårlige og dem hjælper det jo ikke noget at lægge plade ovenpå. Den gamle bund vil også bare afgive fugt til det nye man støber så den er gal kort tid efter igen smiley

  • #28   26. maj 2016 Stort set også det jeg skrev. vil dog sige at det med skummet har du næsten ret i. Men man affugter aldrig med varm luft, altid kold. iflg lærebøgerne. problemet med en gammel skade er jo at alle de små luftlommmer er fyldt med vand og træet nok færdigt. Derfor jeg skrev om det forbyggende til at starte med. anbefalede jo også at de kiggede på det. ikke sandt?

  • #29   26. maj 2016 toppen af klamp. Egentlig et sjov udtryk. vidste i at mange af de både der i dag er 100 år eller mere er bygget på det man kalder klamp? som så i virkeligheden bare betydet at det er bygget uden tegninger.

  • #30   26. maj 2016 Wessel kold tør luft fra et fugtkontrolleret kølerum kunne måske være sagen så? Men så fordamper det vel ikke rigtig? Tænker lidt som med vasketøjet. Det tørre næsten heller ikke hvis der ikke er varme i vejret.. smiley man bruger jo varmekanoner til ja udtørring af huse med fugtskader og sådan. Men det var bare min teori med det varme og blev lidt forbavset da jeg opdagede det kun var overfladen der var tør smiley Den med ventilationen for at forebygge kunne nok virke ja. Men hvis man lavede både uforgængelige ville der jo ikke sælges mange nye og mange bådebyggere ville blive arbejdsløse ligesom hvis man lavede biler i rusfrit stål så ville mange pladesmede være arbejdsløse osv osv. Men i nogle tilfælde er det nok kondens i andre er der nok også flere andre ting der spiller ind som byggesjusk og pilfingre.. smiley men at dømme ud fra farven af skummet i det hul har det vidst sejlet i møg og vand i mange år og det er sikkert årsagen til den luge og salget smiley

  • #31   26. maj 2016 når vi skal sænke fugtigheden. eller tørre en båd der har været forsømt bruger vi kold luft. vil sige det virker fint. Jeg vil så sige vi snakker træbåde. selv står min båd med kold ventilation om vinteren, og den er godt tør. faktisk bruger jeg det der i gamle dage hed vindsejl. en stor sejldugpose med sejldugsrør der drejer med vinden og derfor puster kold luft ned når der er lidt vind.

Kommentér på:
vådt skum

Annonce