{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.235 visninger | Oprettet:

Filip M
Filip M
Tilmeldt:
21. okt 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9

Påhængsmotor går stramt - gode råd søges {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg sidder virkeligt fast.. og håber i kan hjælpe..
der er tale om en Yamaha 40 HK autolube 2 takt påhængsmotor fra 1999

Motoren har stået vinteren over i opvarmet kælder.
Følgende er lavet (for et par dage siden):

* Gearolie skiftet
* olie påfyldt
* vandkølingsystem er blæst igennem.
* nyt batteri er monteret.

Problemet er at den ikke vil starte via el - derudover føles drejeskiven stram... man kan sagtens dreje den rundt med 2 hænder, hvor den bliver mere stram nogle gange og andre gange mindre (afhængigt at hvor stemplet sidder?)... vi kan sagtens starte motoren med håndstart... så går den fint....
hvorfor vil den ikke starte med el?

Det skal siges at starteren kører (jeg ved ikke om det er fuld tryk), men den dreje rundt.... jeg ved bare ikke hvor meget drejeskiven skal være stram??

På forhånd tak smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Påhængsmotor går stramt - gode råd søges
  • #1   30. maj 2016 Lyder som om den ikke får spændning nok, har du tjekket om batteri er ok....

  • Filip M
    Filip M Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #2   30. maj 2016 ja batteriet er nyt (købt idag) 75 AMP Varta marine... man kan høre at starteren lige får fat, men så ikke har kræfter til at køre den rundt.... sidste sæson var der ingen problemer overhoved.... jeg ved dog ikke hvor stram drejeskiven skal være?

  • #3   30. maj 2016 Det kan være dårlige forbindelser, stel eller plus. Tjek alle ledninger til batteriet og starteren.

  • #4   30. maj 2016 Prøv evt. at lade batteriet op , hvis det har stået længe på lager kan det måske være afladet. .

  • Filip M
    Filip M Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #5   30. maj 2016 batteriet var opladet da firmaet som solgte det - havde varta ude og løbende lade dem op... vi har har også forsøgt et andet som var ladet op... vi har faktisk også prøvet et 3 fra min bil... der kunne vi godt tænde via el, men kun da jeg trykkede speederen hårdt ned så der kommer mange omdrejninger.....

    alle ledninger ser fine ud...min teori går på at enten starteren er defekt (og ikke kører på fuld power) eller at den store drejeskive har "sat" sig efter vinteren... hvis altså det kan ske... for den er lidt stram at dreje rundt med hænderne


  • #6   30. maj 2016 Tror nu stadig det kan være en dårlig forbindelse ved en af ledningerne - lettere og billigere at tjekke alle samlinger end at begynde at købe nye dele smiley

  • #7   30. maj 2016 evt start relæet, har prøvet ( godt nok på en mc ) næsten det samme, kun med fuld skrald ( boost ) på en værksteds lader kunne den starte, det blev fixet med nyt relæ.
    Det at den bliver stram, er du sikker på det ikke er komp der gør den stram, bliver den også stram når der ikke er tændrør i ?
    og kan den dreje på strøm uden tændrør ? hvis ja til det sidste ... så er det et strøm problem, der er ikke saft nok ! ! !


  • #8   31. maj 2016 Enig dårlig stel eller plus..måske starteren har dårlig kul eller forbindelse/relæet...

  • Filip M
    Filip M Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #9   31. maj 2016 hej kim og henrik, tak for jeres forslag! det giver os en retning vi kan arbejde videre på... vi skal kikke på motoren i aften.. jeg vender tilbage - tak for hjælpen indtil nu smiley

  • Filip M
    Filip M Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #10   31. maj 2016 Hej Alle
    Vi har nu arbejdet videre på motoren og har konstateret følgende:
    1. Når man tager tændrørene ud så tørner motoren fint rundt. På den baggrund konstaterer vi at motoren har tilstrækkelig smørelse/olie og bør kunne trækkes af starteren.
    2. Spændingen henover starteren er 12,4 volt ligesom batteriet når relæet er slået til (kablet er pillet af starteren så den ikke kører i forbindelse med målingen). Vi mener derfor at relæet virker og at kabelføringen er i orden. Er i enige? Eller kan det være at spændingen er i orden men at den alligevel ikke kan trække tilstrækkelig strøm igennem kabler/relæ?

    alle forbindelser sidder som de skal og der er intet rust eller lign. rigtig fine skruer/møtrikker

    På baggrund af ovenstående mener vi at det er starteren der er defekt. hvad tænker i?



  • Filip M
    Filip M Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #12   31. maj 2016 ca. 4 volts

  • #14   1. jun 2016 Hvad er spændingen målt direkte på batteriet når starteren kører?

  • Filip M
    Filip M Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #16   2. jun 2016 der er ikke sprayet på startkrensen og tandhjulene er ren messing, men tjekker det dog lige igennem...

    jeg tjekker også spændingen når starteren kører! tak for input


  • #17   3. jun 2016 forsøg evt. at sætte et startkabel direkte fra plus på batteri til startmotoren (bypass startrelæ og start kredsløbet) så får du konstateret om det er starteren eller kredsløbet(relæl og ledninger) der fejler - brug evt samtidig et andet startkabel mellem minus på batteri og stel på startmotoren for at konstatere om dårlig stel er problemet.

    ja det gnistrer men hvis ikke du eller motoren er gennemblødt med benzin så sker der ikke noget ved det. (ikke tøve når der tilsluttes)


  • Filip M
    Filip M Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #18   5. jun 2016 Hej Søren, gode input, vi skal forsøge at bypasse relæet sammentidigt med at vi bruger en nye ledning (har en fornemmelse at den måske er defekt!) tak for input, jeg skriver når jeg har fået testet noget mere smiley

  • Filip M
    Filip M Tilmeldt:
    okt 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #19   16. jul 2016 Hej Søren og andre!

    Da vi satte nyt batteri med startkabler direkte på relæet, så virkede det... så det er kablerne (+ og -) den var gal med... kablerne havde i forvejen en lodning og var tapet, men siden den virkede sidste år så tænkte vi ikke at det kunne være problemet... vi tænkte, enten virker kablerne eller også gør de ikke, men vi tog fejl og lærte noget til næste gang smiley mange tak for jeres hjælp - nu skal vi ud og købe et nyt kabel smiley


    God aften til alle smiley


  • #20   16. jul 2016 Velbekomme mht. hjælp og TAK for feedback det er altid rart når der gives besked om løsningen.

  • #21   16. jul 2016 Super med en tilbage melding. 😀👍

Kommentér på:
Påhængsmotor går stramt - gode råd søges

Annonce