1.208 visninger
|
Oprettet:
2-takter vs 4-takter {{forumTopicSubject}}
En to takter årgang 1998 på 10hk yder x
En fire takter årgang 2008 på 10hk yder y
Hvis de skal yde det samme hvordan ville HK se ud i forhold til hinanden?
Tænker en lidt ældre (før 2006) totakter og en nyere (efter 2006) firetakteren...
Yder en 15hk to takter det samme som en 10hk fire takter eller kan man ikke sætte det op sådan?
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 39 Både: 5 Emner: 12 Svar: 1.111
Sådan ca ja.
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
1kw = 1,36hk. Det er altså ikke lokumsregning der er anvendt til at fastslå motorens effekt.
20hk er 20hk uanset om det er 2 eller 4 takt.
At det så nogle gange føles anderledes har noget med bla gearing og øget vægt at gøre. 4 takt er noget tungere.
Desuden er der noget psykologi indover. 2takt larmer væsentlig mere og er også med det at give et andet indtryk.
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 28 Både: 3 Emner: 15 Svar: 127
Men jeg er helt enig i, at der sagtens kan være forskel på hvordan de forskellige motorer opfører sig, og at effekten derved kan føles forskellig.
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 39 Både: 5 Emner: 12 Svar: 1.111
Hvad de gør i virkeligheden og hvad man tror er ikke det samme
Hvorfor tror du en 4T har så stor propel på.
Nu har jeg lidt af vært både 2T og 4T.
Klart en 2T der flyver fra en 4T.
Og de vejer kun knap det halve end 4T motor gør.
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
Det er meget muligt de opleves forskelligt, fordi motorer er så forskellige indbyrdes, men 20 hk er 20hk uanset hvor du får dem fra. De er jo testet og målt.
Du gentaher jo præcis det jeg skrev med gearing og vægt. Det er den primære forklaring på hvorfor du mener en 2 takt er hurtigere
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 39 Både: 5 Emner: 12 Svar: 1.111
Nu har jeg en suzuki 40 2t.
Den er noget hurtiger fremme i forhold til 4t.
Og på samme båd.
Skal man lige så hurtig frem med 4t motor, skal man gå op i hestene.
Det er det jeg mener.
Jeg giver ikke 5 potter pis for 4T motor kan du høre.
feb 2007
Følger: 17 Følgere: 51 Både: 5 Emner: 16 Svar: 75
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
Der bliver spurgt om de yder det samme, og ja det gør de. 20 hk er 20hk uanset om de kommer fra en 2/4 takter.
Det er alligevel imponerende i mener i er klogere end alle de ingeniører der bygger og tester motorer. Jeg tror godt vi kan blive enige om at de ved mere om hvordan man analyserer ydeevnen på en motor end i to gør.
Havde trådstarter spurgt om hvad der sejlede hurtigst med færrest hk havde situationen været en anden. Jeg er jo ikke uenig, men det er forskelle i vægt, gearing, powerband osv der gør det.
Men ydeevnen er stadig ens. To forskellige biler med hver 100hk yder også ens, men de er næppe lige hurtige
feb 2007
Følger: 17 Følgere: 51 Både: 5 Emner: 16 Svar: 75
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
Det er jo ikke en knallert du ændrer gearing på som du har lyst til. Det kan man sikkert nok, men det er jo dybest set unødvendigt da du normalvis bare korrigerer stigningen på propellen.
apr 2013
Følger: 40 Følgere: 76 Emner: 2 Svar: 187
feb 2007
Følger: 17 Følgere: 51 Både: 5 Emner: 16 Svar: 75
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
Det er bare det jeg skriver. At motoren yder det den skal, som den er testet til. 1 hk er 1 hk, om den kommer fra en 2 takter, 4takter, knallert, symaskine what-so-ever...
Det er en helt konkret mængde energi motoren skal aflevere pr hk. Det er meget simpel fysik og helt enormt nemt at måle med det rigtige udstyr.
At der så opleves noget andet på vandet skal jo forklares med ting som vægt, effektkurve, gearing og sikkert mange andre ting.
Jeg anerkender fuldt ud der kan opleves forskelle det er jo ikke det vi diskuterer
jul 2014
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 2
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 878
Men ud over det Kasper skriver med vægten og Anders skriver med momentet som gør en forskel i hvordan motorerne præsterer (opleves), så gør max. omdr. også en forskel - og her kører 2-takterne normalt højere op i omdrejninger.
Enhver (eller i hvert fald mange) ved også at en bil med 100hk opleves forskellig om det er en benzin eller dieselmotor - men derfor yder motorerne alligevel det samme, nemlig 100hk
feb 2006
Følger: 1 Følgere: 19 Både: 4 Emner: 20 Svar: 757
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 50 Både: 1 Emner: 16 Svar: 311
en 4takts motor har ikke mange fordele når det kommer til påhængsmotorer, og grunden til man er begyndt at producere dem er jo pga af miljø krav. ellers havde markedet stadigvæk været præget af totakts motorer, der er jo en grund til man ikke har lavet 4takts påhængsmotorer tidligere, dog findes der jo heldigvis alternativer i form af optimax, tdli, etec, som desværre er en overset gave.
4takts motoren har faktisk ikke mange fordele i forhold til en moderne 2takts motor, udover støjniveau. ellers har den vægten imod sig, og evnen til at arbejde ved belastning er ikke ligefrem imponerende.
en moderne to-takter er mere brændstofs økonomisk, lav vægt, god ydeevne over hele linjen, dog er støj og den dyre to-takts olie grunden til at mange vælger dem fra når der skal handles motorer,
jeg er selv mest til 4takt men det er udelukkende motorgangen og støjniveauet der spiller den afgørende rolle for mit vedkommende, men i princippet hvis man lyddæmper sin motorhjelms kasse på en totakter høre man heller ikke meget til den.
jul 2014
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 2
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 19 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
man skal have så stor slagvolume for at få samme bundtræk på en 4takter, som der fx er når man kommer op i 6cylindrede indenbords
jul 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
http://www.baadgalleri.dk/forum/generel-diskussion/53516-70hk_4_takt_16_ventil__5000_omdrejninger_
2-takter vs 4-takter