{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.208 visninger | Oprettet:

2-takter vs 4-takter {{forumTopicSubject}}

En to takter årgang 1998 på 10hk yder x
En fire takter årgang 2008 på 10hk yder y

Hvis de skal yde det samme hvordan ville HK se ud i forhold til hinanden?

Tænker en lidt ældre (før 2006) totakter og en nyere (efter 2006) firetakteren...

Yder en 15hk to takter det samme som en 10hk fire takter eller kan man ikke sætte det op sådan?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  2-takter vs 4-takter
  • #1   22. jun 2016 En 40hk 2T, sejler lige så stærkt som en 60hk 4T.
    Sådan ca ja.


  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #2   23. jun 2016 Jeg synes ikke det kan sættes sådan op og jeg er heller ikke enig med speedy.

    1kw = 1,36hk. Det er altså ikke lokumsregning der er anvendt til at fastslå motorens effekt.

    20hk er 20hk uanset om det er 2 eller 4 takt.

    At det så nogle gange føles anderledes har noget med bla gearing og øget vægt at gøre. 4 takt er noget tungere.
    Desuden er der noget psykologi indover. 2takt larmer væsentlig mere og er også med det at give et andet indtryk.


  • #3   23. jun 2016 Nu er det jo også noget længe siden jeg havde fysik, men et eller andet siger mig, at jeg dengang lærte, at en hk er den kraft der skal til at løfte 75 kg 1 meter lodret op på 1 sekund. (Det kan godt være jeg er helt ude i skoven, og at det er noget jeg har drømt smiley ) Men det har jo ikke noget med 2- eller 4-takter at gøre.
    Men jeg er helt enig i, at der sagtens kan være forskel på hvordan de forskellige motorer opfører sig, og at effekten derved kan føles forskellig.


  • #5   23. jun 2016 Kasper.

    Hvad de gør i virkeligheden og hvad man tror er ikke det samme smiley

    Hvorfor tror du en 4T har så stor propel på.

    Nu har jeg lidt af vært både 2T og 4T.
    Klart en 2T der flyver fra en 4T.
    Og de vejer kun knap det halve end 4T motor gør.



  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #6   23. jun 2016 Det er pga de kører med en anden gearing de har en anden propel. Det skrev jeg også i mit indlæg.
    Det er meget muligt de opleves forskelligt, fordi motorer er så forskellige indbyrdes, men 20 hk er 20hk uanset hvor du får dem fra. De er jo testet og målt.
    Du gentaher jo præcis det jeg skrev med gearing og vægt. Det er den primære forklaring på hvorfor du mener en 2 takt er hurtigere


  • #7   23. jun 2016 Det er ikke noget jeg mener det er noget de er.
    Nu har jeg en suzuki 40 2t.
    Den er noget hurtiger fremme i forhold til 4t.
    Og på samme båd.
    Skal man lige så hurtig frem med 4t motor, skal man gå op i hestene.
    Det er det jeg mener.

    Jeg giver ikke 5 potter pis for 4T motor kan du høre.


  • #8   23. jun 2016 Der ligger flere test på YouTube hvor de testet 2t vs 4t på samme både og det er 2t motore der vinder hver gang både tophastighed og fart

  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #9   23. jun 2016 Nu er det bare ikke det trådstarter spørger om.
    Der bliver spurgt om de yder det samme, og ja det gør de. 20 hk er 20hk uanset om de kommer fra en 2/4 takter.
    Det er alligevel imponerende i mener i er klogere end alle de ingeniører der bygger og tester motorer. Jeg tror godt vi kan blive enige om at de ved mere om hvordan man analyserer ydeevnen på en motor end i to gør.

    Havde trådstarter spurgt om hvad der sejlede hurtigst med færrest hk havde situationen været en anden. Jeg er jo ikke uenig, men det er forskelle i vægt, gearing, powerband osv der gør det.
    Men ydeevnen er stadig ens. To forskellige biler med hver 100hk yder også ens, men de er næppe lige hurtige


  • #10   23. jun 2016 Mener du så Kasper at du kan geare en 4t så den bliver lige så kvik som en 2t

  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #11   23. jun 2016 Johnny: den har jo stadig vægten imod sig, så det tror jeg egentlig ikke.
    Det er jo ikke en knallert du ændrer gearing på som du har lyst til. Det kan man sikkert nok, men det er jo dybest set unødvendigt da du normalvis bare korrigerer stigningen på propellen.


  • #12   23. jun 2016 Hmmmmm nu har jeg lurede lidt vægten plejer at spille en rolle. Men der må da være nogen der kan give et konkret svar på spørgsmålet. Men vil siger det kommer også an på båden. Der er som regl aldrig en båd der opfører sig ens.

  • #13   23. jun 2016 Jeg er enig i at vægten har lidt at sige men jeg tror ikke det er meget

  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #14   23. jun 2016 Helt enig johnny, men du tror vel ikke vi har gang i et større komplot hvor alle producenter af 4-taks motor bevidst skriver 20% flere hk bagpå motorkappen end motoren yder vel?
    Det er bare det jeg skriver. At motoren yder det den skal, som den er testet til. 1 hk er 1 hk, om den kommer fra en 2 takter, 4takter, knallert, symaskine what-so-ever...
    Det er en helt konkret mængde energi motoren skal aflevere pr hk. Det er meget simpel fysik og helt enormt nemt at måle med det rigtige udstyr.
    At der så opleves noget andet på vandet skal jo forklares med ting som vægt, effektkurve, gearing og sikkert mange andre ting.
    Jeg anerkender fuldt ud der kan opleves forskelle det er jo ikke det vi diskuterer


  • #15   23. jun 2016 som flere andre skriver yder en 20 hk 2t motor det samme som en 20 hk 4t. Det som adskiller de to motore er momentet. hvis man kigger på momentkurven for en 2t vil den stige hurtigt i forhold til en 4t det er derfor en 2t motor er velegnet til vandsport da den får momentet forholdsvis hurtigt så man har nemmere ved at trække vandski op af vandet.

  • #16   23. jun 2016 Enig med Kasper og Anders - selvfølgelig yder to motorer med samme hk det samme, alt andet ville være både naturstridigt og tåbeligt.
    Men ud over det Kasper skriver med vægten og Anders skriver med momentet som gør en forskel i hvordan motorerne præsterer (opleves), så gør max. omdr. også en forskel - og her kører 2-takterne normalt højere op i omdrejninger.
    Enhver (eller i hvert fald mange) ved også at en bil med 100hk opleves forskellig om det er en benzin eller dieselmotor - men derfor yder motorerne alligevel det samme, nemlig 100hk smiley


  • #17   23. jun 2016 Ydelsen vil nu engang være den samme målt i HK uanset om det er en 2 eller 4 takt, men momentet vil være forskellige idet en 2 takt har tænding hver gang stemplet er i top

  • #18   24. jun 2016 20hk er den effekt motoren yder total, men der kan være meget forskel på hvornår motoren i omdrejningskurven yder maks effekt. og hvordan ydelsen eller fordeler sig over en kurve.

    en 4takts motor har ikke mange fordele når det kommer til påhængsmotorer, og grunden til man er begyndt at producere dem er jo pga af miljø krav. ellers havde markedet stadigvæk været præget af totakts motorer, der er jo en grund til man ikke har lavet 4takts påhængsmotorer tidligere, dog findes der jo heldigvis alternativer i form af optimax, tdli, etec, som desværre er en overset gave.

    4takts motoren har faktisk ikke mange fordele i forhold til en moderne 2takts motor, udover støjniveau. ellers har den vægten imod sig, og evnen til at arbejde ved belastning er ikke ligefrem imponerende.

    en moderne to-takter er mere brændstofs økonomisk, lav vægt, god ydeevne over hele linjen, dog er støj og den dyre to-takts olie grunden til at mange vælger dem fra når der skal handles motorer,

    jeg er selv mest til 4takt men det er udelukkende motorgangen og støjniveauet der spiller den afgørende rolle for mit vedkommende, men i princippet hvis man lyddæmper sin motorhjelms kasse på en totakter høre man heller ikke meget til den.


  • #19   24. jun 2016 nu kender jeg ikke vægten på de større 4 takts motore, men da jeg kiggede på motore til min båd var der ikke den store vægt forskel på en yamaha 50 hk og den evinrude e-tech jeg har nu. små 3kg skilte dem ad. evinruden vejer 109 og yamahaen er opgivet til 112. dog vil jeg sige at med hensyn til Trollingfiskeri er en 4 takts motor at foretrække da den har en mere jævn momentkurve. det er noget nemmere at styre Trolling hastigheden på en 4 takts frem for en 2 takts

  • #20   26. jun 2016 hp sells cars, torque wins on trackdays.... de yder præcis samme hk men momentkurven på en totakter er bare bedre hele vejen igennem. på en bil kan man kompensere for dette ved at skifte gear og få flere omdrejninger men det kan man ikke rigtig på en påhængsmotor..
    man skal have så stor slagvolume for at få samme bundtræk på en 4takter, som der fx er når man kommer op i 6cylindrede indenbords


  • Henrik R
    Henrik R Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 64
    #21   26. jun 2016 Undskyld jeg skriver her, men der er så mange kloge kommentar og jeg kunne rigtig rigtig godt bruge deres hjælp. Se venligst link, tak

    http://www.baadgalleri.dk/forum/generel-diskussion/53516-70hk_4_takt_16_ventil__5000_omdrejninger_


Kommentér på:
2-takter vs 4-takter

Annonce