{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.617 visninger | Oprettet:

Kenni Dinesen P
Kenni Dinesen P
Tilmeldt:
15. jun 2005
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Optimal ydelse - Marex/Yanmar {{forumTopicSubject}}

Mine forældre har for nylig købt en båd. Vi har normalt sejlet i sejlbåd, men denne gang skulle det altså være en motorbåd, nemlig en Marex 280 med en 144 hk Yanmar diesel.
Vi er meget i tvivl om, hvor hurtigt der skal sejles for at opnå optimal et minimalt diesforbrug i forhold til tilbagelagt distance. Vi har forsøgt os med at måle hastighed ved forskellige antal omdrejning, og det viser sig hastigeheden ved ved de "første omdrejninger" stiger stødt indtil omkring 2000-2100 RPM, hvor hastigheden holder sig nær 8 knob. Men hvis man så begynder at øge RPM herfra blot en smule stiger hastigheden ret kraftigt igen, således at hastigheden ved 2400 RPM er omkring 11 knob. (Dette skyldes sikkert, at båden begynder at plane en smule).
Jeg har udtænkt et eksperiment med at fylde tanken helt op og så prøve at måle forbruget ved forskellige omdrejningstal, men det er ret bøvlet, så derfor er mit spørgsmål, om der er nogen der har kendskab til hvor den optimale drift er i lignende både med lignende motor, eller på anden måde har kendskab til svaret.
En anden ting: Hvad med motoren. Hvor mange omdrejninger har den mest af at køre med?
Og forøvrigt. Båden er udstyret med trimflaps bagtil. Hvordan skal de egentlig bruges?

På forhånd mange tak
Venlig hilsen
Kenni


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Optimal ydelse - Marex/Yanmar
  • #1   15. jun 2005 Rettelse: "En anden ting: Hvad med motoren. Hvor mange omdrejninger har den BEDST af at køre med?"


  • #2   15. jun 2005 Hej og tak for de hurtige svar.
    Jeg har godt nok søgt en del på nettet, men har ikke rigtig fundet noget. Vidste heller ikke rigtig, hvad jeg skulle søge efter. Derfor henvendte jeg mig her.
    Spi D: Hvor fandt du de data? Har selv kigget på Marex' hjemmeside. Jeg vil lige gøre opmærksom på, at der, ud fra de data, netop ikke er proportionalitet mellem omdrejninger og fart; mellem 800 og 1800 RPM opnås under 3 knob, mens der fra f.eks. 2400 til 3450 RPM opnås meget mere end en fordobling fra 9.4 til 22.1 knob. Hvis du plotter fart mod rpm, vil du netop se et knæk i kurven omkring 2400 RPM.
    Men jo.. måske skulle man prøve at installere sådan et flowmeter? Ved I, hvor man kan købe sådan noget?
    Angående valg af antal omdrejninger, man sejler med... hvis i selv havde en dieselmotor i den størrelse og som kunne køre op til en 3500 RPM. Hvor meget ville i så højst lade den køre med for ikke at slide mere end højst nødvendigt på den?

    Kenni


  • #3   15. jun 2005 Ok, så det knæk i kurven, som jeg omtalte før, er altså der, hvor båden begynder at halvplane?
    Lasse: Du mener altså, at det er ret sikkert, at "det gode område" ligger, hvor båden halvplaner?


    Bare ren nysgerrighed: Hvordan forholder det sig egentlig med helplanende både?


Kommentér på:
Optimal ydelse - Marex/Yanmar

Annonce