{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.445 visninger | Oprettet:

Kabeltykkelse {{forumTopicSubject}}

Kabel tykkelse til div el i båden.. En 550 m motorbåd. Har en + klemme og en - klemme hvor jeg trækker div strøm ud fra til kontakter, instrumenter, lanterner, lænsepumpe, cigaret tænder osv og med tiden en Led projektør eller 2 på targabøjlen. Er det nok med 16 mm2 kabel? Startkabler osv til motoren køre for sig selv og er noget tykkere.. Men spørgsmålet er om 16 mm2 er nok som hovedforsyning til de andre ting? Længden er omtrent 10 m.. Ved godt man kan sætte sig ned og formentlig regne sig til det men har ikke specs på alle produkterne. Næste tykkelse er 25 mm2 og det synes jeg er voldsomt tykt.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Kabeltykkelse
  • #1   9. aug 2016 Det burde være nok... MEN over 10 meter ? ? ? hvis du har mulighed og hvis kablet alligevel er skjult, hvorfor så ikke 25 mm2, så går du ikke ned på strøm, alt det du har skrevet, ja det bruger ikke meget ... men hvis nu der kommer mere.. ( det gør der smiley ) ja så er det rart ikke at skulle tænke om der nu er nok i 16 mm2, og hvis du nu er igang ... ja så gå all in...
    Det er så bare min mening, der er nok mange der har en anden... men sådan er det jo .... he he


  • #2   9. aug 2016 HOV.... få din båd ind her ... vi vil se smiley

  • Dr. Boat
    Dr. Boat Tilmeldt:
    sep 2005

    Følger: 1 Emner: 21 Svar: 58
    #4   9. aug 2016 Hvis det er, så kan jeg nok skaffe noget 2x16 med dobbelt isolering.

  • #5   9. aug 2016 Ja 10 m plus og 10 m minus.. Egentlig står batterierne 1 1/2 m fra klemmerne men kan ikke lægge dem tværs over da der ingen steder er at gemme dem så. Derfor skal de hele vejen ned langs den ene side og så ned og runde bagenden og så op langs den anden side. Det er nok mere 9 m præcis. Der er grænser for hvor meget mere der kan tilsluttes men man kan sige alt køre jo heller ikke samtidig. Så spørgsmålet er jo om 16 mm2 reelt ikke er nok. 25 mm2 er noget voldsommere. Det har jeg som startkabler til motoren. Der er så nok kun 4 m.

  • #6   9. aug 2016 Overvejer om det skal være 25 mm2 istedet.. Bare fordi mer prisen ikke er så stor. Det hele er fordelt via et kontaktpanel og et par løse kontakter .. Så kommer det store spørgsmål som nok deler vandene.. skal det være fortinnet eller ej.. Har aldrig brugt fortinnet kabel i nogle af mine både og har aldrig oplevet problemer. Merprisen for fortinnet er en god sjat. Har dog endnu ikke haft en båd hvor der bliver forbundet så meget elektronik i som denne. En anden ting kan se priserne variere meget for kabler og man fristes til at købe det billige .. Men har det reelt den stoe betydning til den slags om det er dyrt eller billigt ?

  • #8   9. aug 2016 Det er lidt svært med beregning da jeg ikke har specs på alle produkterne... smiley


  • #9   11. aug 2016 2-3Lanterner 10w stk
    2 led lys 15-24 w stk
    4-6 instrument pærer ofte 1,2-2,4 w
    Overkiller det lidt, så siger vi det er 120 w
    120w ÷ 12v = 10 amp
    Rimelig stor lænsepumpe trækker 7-10 amp
    så det ender let på 20 amp......

    Personligt bruger jeg næsten bare almindelige kabler. Godt med CRC HD vaselin eller andet El fedt/El spray og krimpflex med lim ovenpå !


  • #10   11. aug 2016 Johann okay hvad svare det så til man bør vælge af tykkelse kabel?

  • #11   11. aug 2016 Over 40 !

    profilbillede
  • #12   11. aug 2016 Det er jo ikke til startstrøm til motoren kun forbrug udover. Det er også kun 10 m smiley

  • #13   11. aug 2016 Du må regne både 10 m - og 10 m + = 20 m !
    På biler har du karosseri stel... så den regner man ofte ikke med...

    Jeg ville lægge en 35m2 kabel så har du rigeligt ! Lænsepumpen kører hellerikke konstant!
    Led pærer til instrument og lanterner så er forbruget endnu mindre!
    Men minimum 25m2 kabel !


Kommentér på:
Kabeltykkelse

Annonce