{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.016 visninger | Oprettet:

Tjek af gearolie og udførsel af kompressionstest ved bådkøb {{forumTopicSubject}}

Jeg er tæt på et køb af båd med en Mercruiser 4.3 V6 fra 1999. I den forbindelse har jeg kigget på nettet over hvad men skal være opmærksom på, specielt mht. motoren.

Èn af tingene er at tjekke om der er vand i gearolien. Er det her nok at skrue den nederste skrue ud og tappe en lille smule for at se om der er vand i, eller skal man tappe meget af ved også at løsne den øverste skrue? Jeg har søgt på nettet hvordan gearolie med vand ser ud, men desværre uden held. Er den nogen der har erfaringer med vand i olien der kan fortælle mig hvordan det ser ud. På nettet er der billeder af olie der ser ”mælket ud”, men det virker ikke om alle er enige om at det er vand i olien (se vedhæftede billede fra internettet). Jeg har skiftet gear olie på udenbords motor et par gange, og der var det bare helt sort som jo er som det skal være.

En anden ting er at lave en kompressionstest, så derfor har jeg støvsuget Youtube for at få en forståelse for processen. Der er dog lige et par ting jeg er lidt i tvivl om og ville høre om der var nogen herinde der ville dele deres viden/erfaring.

1. Det virker ikke som om det er lige meget i hvilken rækkefølge man gør det på cylinderne. Noget med at man skal starte med den der er forrest på motoren. Hvor sidder den forreste på en Mercruiser 4.3? Og i hvilken rækkefølge skal man tage de andre?
2. Der var bla. én der sagde at det var vigtigt at ”throttle” var åben når man lavede testen. Er det selve gaskablet der menes her?
3. Det bliver også pointeret at man skal slå noget fra på motoren så der ikke plasker benzin ud når man drejer nøglen. Er dette korrekt, eller?
4. Den våde del af testen bliver både gjort med almindelig olie og med WD40. Hvad anbefaler i?
5. Er det helt hen i vejret at man laver denne test når man ikke har prøvet det før?

Hvis der noget jeg har glemt må i meget gerne sige til. Håber der er nogen der kan hjælpe.

Mvh Jesper


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Tjek af gearolie og udførsel af kompressionstest ved bådkøb
  • #1   11. aug 2016 Kort svar på dine spørgsmål. Længere svar kræver tlf-snak.
    Gearolien. Tager du den nederste kan det løbe hurtigt ud. Tag den øverste og brug noget rent plastic (strips, sugerør eller hvad du har) til at stikke ind i drevet. Olien skal ligne varm honning. Er det flødeskums tykkelse og brunt kan der være vand i.
    Kompression. Alle tændrør ud. Speeder i bund. Kan du blokere for benzinen er det godt. TÆNDSPOLE afbrudt så den ikke generer gnist. Rækkefølgen er kun vigtig hvis der er noget galt på en cylinder (rigtig rækkefølge=nemt at se hvilken cylinder der er svag).
    Men vil sælger lade dig "skille" hans båd ad ?
    Det blev af ligevel en lang besked !
    MartinB


  • #2   11. aug 2016 Hej Martin

    Tak for dit svar. Har ikke lige drøftet det med sælger endnu. smiley

    Når du siger speeder i bund, mener du så at gashåndtaget skal i bund, eller gøres det på motoren på den "throttle" jeg nævnte i min mail som jo nok går ned til kaburatoren?

    Hvis vi nu tager en sejltur på lad os sige en halv time, vil man så kunne mærke/høre på morteren hvis der er lav kompression på nogen af cylinderne?

    På forhånd tak for hjælpen.

    Jesper


  • #3   11. aug 2016 Throttle i bund. Eller gashåndtaget i bund hvis det er med wire. Du skal sørge for motoren får fuld gas på den ene eller anden måde under kompression testen.
    Hvis en cylinder "halter" altså har mindre kompression så tvivler jeg på du kan mærke det når du ikke kender båden og dens opdrift. Er motoren meget træt kan dårlig kompression give startproblemer og starter omdrejningerne vil være høje, men igen svært at høre hvis ikke man kender båden/motoren.
    MartinB


  • #4   11. aug 2016 Grunden til at gashåndtag skal være i bund er for at undgå gasspjældet kan vippe og give upræcis resultat.

    Hvis du er i tvivl så få en bådsagkyndig med ud at kigge. Det kan godt betale sig


Kommentér på:
Tjek af gearolie og udførsel af kompressionstest ved bådkøb

Annonce