{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.297 visninger | Oprettet:

Kristian G
Kristian G
Tilmeldt:
31. jul 2014
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3

Utæt gearkasse {{forumTopicSubject}}

Hej BG

Jeg prøver lige at søge lidt hjælp herinde..

Jeg har købt en gammel Johnson 75 hk. fra 83. jeg har været ude at sejle med den 2 gange siden jeg selv skiftede impeller og gearolie. Jeg har nu desværre opdaget at der er begyndt at løbe gearolie ud ved propellen. Det tænker jeg er en utæt pakdåse. men samtidigt ved jeg at den har været stødt på en sten før jeg købte den. Derfor frygter jeg nu at akslen er slået skæv og dermed gjort at pakdåsen er blevet utæt. Hvordan lyder det?

Kan man selv skifte pakdåsen imellem propel og gearkasse??

Hvordan kan jeg finde ud af om akslen er slået skæv??

Venlig hilsen
Kristian


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Utæt gearkasse
  • #1   15. aug 2016 Tror ikke en sten kan slå akslen skæv.
    Af med gearhuset og skift de 2 pakdåser, ( ved propel og i toppen af huset )
    så bliver den sikkert tæt igen.
    Kræver selvfølgeligt lidt værktøj, tror godt man selv kan gøre det hvis man kan skrue lidt smiley


  • #2   15. aug 2016 jaja tino.. du skiller bare gearkassen ad...HVIS DU KAN de sidder gerne umanerlig godt fast... er det sort eller brun olie der kommer ud... sort = uforbrændt 2takt fra motor..


  • #3   15. aug 2016 Rolig nu, det er jo ikk raket videnskab, men bare en gammel 2 takter.. Den kan man godt selv skille ad og samle med en smule fingersnilde og logisk sans.. God arbejds lyst smiley

  • #4   15. aug 2016 rune..er skam heeeelt rolig.. siger bare at chancen for at den ikke vil slippe lejestyret i gearkassen er lig 90% har skam lavet mine gearkasser igennem tiden... 4små bolte .. en masse varme og en speciel aftrækker... så kan du måske få den skilt ad... eller smadre lejestyret og find et andet og sæt i...eller endnu bedre. køb en anden gearkasse

  • #5   15. aug 2016 Lille problem : lille hammer
    Stor problem : stor hammer

    Hvis motoren er en gammel hund kan man jo også prøve fusker metoden og give den noget engine stop leak.

    Men ja det som "OMC" siger er sikkert rigtigt, så hvis den er komplet umulig at skille ad må man jo finde andre metoder så som at købe en ny gearkasse eller fuske det på en eller anden måde.
    Kan selvfølgeligt også være olien er gammel sod fra benet der bare løber ud i bunden.
    Hvis det lugter af webergrill er det sod og hvis det lugter som selleri er det gearolie.
    Gearolie har lidt en stram lugt.

    Prøv evt. at lukke olien ud, hvis den er skummet og lidt hvid er gearhuset utæt, hvis olien er ren som honning er gearhuset tæt.


    profilbillede
  • Kristian G
    Kristian G Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3
    #6   16. aug 2016 Dejligt med gode brugbare svar TAK for det..

    Olien der løber ud er fin grøn lige som det jeg har fyldt på gearkassen. Jeg tror ikke det har nået at blive hvidt/ gulligt endnu, den har ikke kørt meget siden gearolieskift.

    Jeg har godt nok også overvejet et nyt underben / gearkasse, men ved ikke lige hvor jeg skal lede. Optimalt kunne jo være en komplet defekt motor, der kunne jo støde andre ting til hen af vejen.. Men hvor finder man lige en magen til..

    Jeg tror ikke jeg er til engine stop leak, det er nok begrænset holdbarhed, tænker jeg..

    Jeg tror ikke jeg har mod på selv at skille det ad, med stor eller lille hammer og specialværktøj.

    Ved i om der nogen der ligger inde med skrotmotorer i Jylland??


  • #7   16. aug 2016 Jeg gar et par stykker men det er sjælland

  • Kristian G
    Kristian G Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3
    #8   16. aug 2016 Til OMC
    Satans osse der var jeg lige i weekenden. Har du komplette motorer eller bare underbenet


  • #9   16. aug 2016 Både og. Men de komplette ligger spredt ud over værkstedet

Kommentér på:
Utæt gearkasse

Annonce