{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.882 visninger | Oprettet:

Jeg en båd mig bygge vil... Men selvbyg vs. CE? {{forumTopicSubject}}

Som medlem af Christianias Veteranbilklub har jeg jo frit adgang til vores bibliotek med bøger og blade om alt muligt teknik - primært biler og motorcykler, men i nogle af bladende er jeg også faldet over bådartikler, bl.a. om nogle selvbyggerprojekter.

Nogle af dem er lavet til at selv en nybegynder som jeg kan tage bladet og så finde materialerne og bygge. Og jeg tænkte at det er en god træning inden jeg vil igang med mit helt store projekt (middelalderbåd).

Men nu er det jo at jeg bliver lidt lunken...
CE-reglerne skriver jo:
"Alle fritidsbåde mellem 2,5 og 24 meter, der er bygget i EU efter den 16. juni 1998, skal være CE-mærkede"
Men samtidig skriver Søfartsstyrelsen i deres FAQ
"Skal en selvbygget båd mærkes?
Hvis den handles før der er gået 5 år fra ibrugtagning skal den CE-mærkes."

Vil det sige; at hvis jeg bygger min lille jolle skal den være under 2,5 meter, og må ikke sælges før seks år efter at den har været i vandet...? (nu er planen jo heller ikke at bygge for at sælge, men bygge for at bruge
Tegningerne/artiklen er fra 1970erne eller 1980erne - men båden er stadig bygget efter 1998 - Så.... CE-mærkning? (såfremt at længden er 2,5 eller mere).

Anden båd (som ligger lidt længere ud i fremtiden) er Gislingebåden (ca 1130) fra Vikingeskibsmuseet i Roskilde; de har frigivet tegningerne og jeg kan gå igang med at bygge den - en jeg vil jo gerne have lidt praktisk erfaring i bådebyggeri først, derfor den ovenstående idé - og inden jeg går igang vil jeg lave en model 10:1 - og ja den skal jo naturligvis ikke CE-godkendes, modellen.
Men skal Gislingebåden? Den oprindelige er som sagt fra omkring år 1130 - museets værft har bygget én i 1995 ("Estrid") og i 2015 ("Gisle") - og er også igang med én til! (Gislinge II). Båden er 7,7m (25 fod) lang - og bør jo så derfor have en CE-godkendelse?

Kort sagt:
CE-godkendelse - tegningerne / første båd bygget før 1998, men selve båden først bygget efter 1998?
Eller kræver en båd bygget efter tegninger før 1998 (uanset længde) ikke en CE-godkendelse?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Jeg en båd mig bygge vil... Men selvbyg vs. CE?
  • #1   22. aug 2016 Du skriver jo selv svaret: En selvbygget båd skal CE mærkes hvis den sælges inden 5 år.
    Så hvis du bare beholder den i 5 år, så er der ingen problemer. Husk at gemme noget dokumentation for "ibrugtagningsåret" smiley


  • #2   22. aug 2016 Mange tak Jan, men er det uanset størrelsen? Eftersom at "Alle fritidsbåde mellem 2,5 og 24 meter, der er bygget i EU efter den 16. juni 1998, skal være CE-mærkede" - det er især her jeg er lidt lunken på reglerne.

    I alt fald den ene af de både jeg godt kunne tænke mig at lave er over 2,4 meter


  • #3   22. aug 2016 du har igen selv givet svaret på dit spørgsmål... nej hvis du beholder den i mere end 5år. skal den ikke CE godkendes..uanset længde op til 24mtr

  • #4   22. aug 2016 Nu spørger jeg dumt men hvordan kan myndighederne kontrollere hvornår båden er bygget ? Er det ikke dig selv som skal udfylde papirerne ? smiley smiley

  • #5   22. aug 2016 Kenneth, som jeg skrev tidligere, så skal han huske at gemme dokumentation (det kan være billeder af den første søsætning eller lignende).
    Det er ikke myndighederne der skal bevise hvornår båden er fra - det er ejeren..


  • #6   22. aug 2016 er den lille du vil bygge også en klinkbygget båd?

  • #7   23. aug 2016 Hold kæft en gang bureaukrati - staten forsøger konstant at kastrere mænds naturlige skabertrang indtil vi alle tøffer rundt i CE-godkendte minibiler og både.

    Held og lykke med projektet, dejligt at se der er noget vikingeblod tilbage


  • #8   23. aug 2016 Tak for svarene; som sagt syntes jeg at det var lidt modsigende regler.... Men det vil altså sige at bygger jeg selv så skal jeg ikke overholde de europæiske sikkerhedsregler - men bygger jeg under et CVR-nummer, så skal jeg...

    Perfekt! Så er det bare at finde bladet igen og sætte sig til at læse det igennem og gå igang! Mange tak for svarene.

    @Wessel: Jeg kan faktisk ikke huske det, jeg faldt over planerne ved et tilfælde, men nærstuderede dem ikke i første omgang: Dog mener jeg ikke at det var en klinkbygget båd - og ved også at der er forskel på at bygge en klinkbygget båd og en ikke-klinkbygget en. Der er også forskel på de to både på andre faconer; den lille er så vidt jeg husker fladbundet, hvor middelalderbåden er en kølbåd.


Kommentér på:
Jeg en båd mig bygge vil... Men selvbyg vs. CE?

Annonce